Świątynia Paśupatinath w Katmandu Spis treści Lokalizacja | Architektura | Kapłani | Galeria |...
Świątynie ŚiwyKatmanduHinduizm w NepaluPaśupatowieObiekty sakralne w Nepalu
hinditrl.ang.hinduistycznaświątyniaŚiwyPaśupatiegoŚiwaratriBagmatiKatmanduNepaluGhatdolinie KatmanduVasukinathpagodyNandinaIndiiAdi ŚankarahindusówRaval Padmanabha Shastri AdigaUdupiSadhuMahaśiwaratri
| ||
Państwo | Nepal | |
Miejscowość | Katmandu | |
Wyznanie | hinduizm | |
Położenie na mapie Nepalu Świątynia Paśupatinath w Katmandu | ||
27°42′35″N 85°20′55″E/27,709722 85,348611 |
Świątynia Paśupatinath w Katmandu (hindi पशुपतिनाथ मन्दिर , trl. paśupatināth mandir, ang. Pashupathinath Mandir , też Pashupatinath Temple) – hinduistyczna świątynia uważana jest za najświętszą świątynię Śiwy (Paśupatiego) w Nepalu. Hinduistyczne święto Śiwaratri (Noc Śiwy) jest najważniejszą uroczystością obchodzoną w świątyni. Tylko wyznawcom hinduizmu pozwala się na wejście do świątyni. Odwiedzającym, którzy nie są hinduistami, pozwala się patrzeć na świątynię z drugiego brzegu rzeki Bagmati.
Spis treści
1 Lokalizacja
2 Architektura
3 Kapłani
4 Galeria
5 Linki zewnętrzne
Lokalizacja |
Kompleks świątynny usytuowany jest na brzegu rzeki Bagmati we wschodniej części Katmandu, stolicy Nepalu.
Wzdłuż brzegów rzeki Bagmati, koło świątyni leży "Arja Ghat", miejsce najpowszechniej używane do kremacji zmarłych w Nepalu w dolinie Katmandu. Na zachód od świątyni znajduje się Vasukinath.
Wokół świątyni znajduje się też duży plac. Handlarze sprzedają turystom pamiątki, ale także płótno, farby i przedmioty o znaczeniu religijnym.
Architektura |
Budowa świątyni jest taka jak pagody. Dwa dachy zbudowane są z miedzi i pokryte złotem. Ma cztery główne wejścia, wszystkie pokryte srebrnymi dachami. Przy zachodnich drzwiach jest posąg ozłoconego Świętego Byka Nandina. Wykonany jest z czarnego kamienia, jest wysoki na sześć stóp i ma obwód sześciu stóp.
Kapłani |
Kapłani zwani są Bhattami, a Naczelny Kapłan to Mul, Bhatt lub Raval. Naczelny Kapłan odpowiada tylko przed królem Nepalu i regularnie relacjonuje mu sprawy związane ze świątynią.
Kapłani w tej świątyni pochodzą zawsze z Indii południowych. Niektóre źródła podają, że tę tradycję rozpoczął Adi Śankara w VI wiek n.e., aby zaprzestać składaniu ofiar z ludzi, które odbywały się w tej świątyni. Według innej interpretacji indyjscy kapłani pracują w świątyni Paśupatinath, ponieważ kiedy król umiera, cała populacja Nepalu powinna zaprzestać rozbudowanych praktyk religijnych i wejść w okres żałoby. Jako że należy wiecznie czcić Śiwę, sprowadzono hindusów, aby sprawowali tam praktyki. Jednym z lepiej znanych kapłanów był Raval Padmanabha Shastri Adiga (1927-2005). Rozpoczął karierę jako kapłan w 1955 i w 1967 został Kapłanem Naczelnym. Rozpoczął ruch na rzecz używania funduszy świątynnych do celów ogólnego rozwoju okolicy. Zaprzestał sprawowania funkcji kapłańskich w 1993 i powrócił do swego rodzinnego miasta – Udupi.
Galeria |
Pielgrzymi
Handel barwnikami
Świątynia Śiwy
Rzeka Bagmati
Sadhu w Paśupatinath po nocy Mahaśiwaratri
Linki zewnętrzne |
Strona wardu, w której zlokalizowany jest mandir na stronie Kathmandu Metropolitan City- Październik 2007
- Travel with Young – Pashupatinath Temple
http://www.geeta-kavita.com/article.asp?article=pashupathi_nath_ke_darshan Geeta-kavita.com- Cztery twarze Paśupatiego
- http://www.reise-photografie.de/pashupatinath