Formuła 1 Sezon 1974 Przegląd sezonu | Klasyfikacja końcowa konstruktorów | Klasyfikacja końcowa...
1974 w Formule 1
FIA
| ||
Emerson Fittipaldi w 1974 roku na Silverstone Circuit | ||
| Inauguracja | 13 stycznia | |
| Zakończenie | 6 października | |
| Liczba wyścigów | 15 | |
| Mistrzowie | ||
| Kierowcy | Emerson Fittipaldi | |
| Konstruktorzy | McLaren | |
Poprzedni sezon • Następny sezon | ||
Sezon 1974 Formuły 1 był 25. sezonem organizowanych przez FIA wyścigów. Rozpoczął się 13 stycznia 1974 i zakończył 6 października po piętnastu wyścigach.
Przegląd sezonu |
| Rnd | Wyścig | Data | Lokacja | Zwycięzca | Konstruktor |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 13 stycznia | Oscar Gálvez | McLaren-Ford | ||
| 2 | 27 stycznia | Interlagos | McLaren-Ford | ||
| 3 | 30 marca | Kyalami | Brabham-Ford | ||
| 4 | 28 kwietnia | Jarama | Ferrari | ||
| 5 | 12 maja | Nivelles-Baulers | McLaren-Ford | ||
| 6 | 26 maja | Circuit de Monaco | Lotus-Ford | ||
| 7 | 9 czerwca | Scandinavian Raceway | Tyrrell-Ford | ||
| 8 | 23 czerwca | Zandvoort | Ferrari | ||
| 9 | 7 lipca | Dijon-Prenois | Lotus-Ford | ||
| 10 | 20 lipca | Brands Hatch | Tyrrell-Ford | ||
| 11 | 4 sierpnia | Nürburgring | Ferrari | ||
| 12 | 18 sierpnia | Österreichring | Brabham-Ford | ||
| 13 | 8 września | Monza | Lotus-Ford | ||
| 14 | 22 września | Mosport Park | McLaren-Ford | ||
| 15 | 6 października | Watkins Glen | Brabham-Ford |
Klasyfikacja końcowa konstruktorów |
| Miejsce | Konstruktor | Podwozie | Silnik | Opony | Punktów | Zwycięstwa | Podium | PP |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | M23 | Ford Cosworth DFV | 73 (75) | 4 | 10 | 2 | ||
| 2 | 312B3 | Ferrari 001/11 | 65 | 3 | 12 | 10 | ||
| 3 | 005 006 007 | Ford Cosworth DFV | 52 | 2 | 7 | 1 | ||
| 4 | 72E 76 | Ford Cosworth DFV | 42 | 3 | 6 | 1 | ||
| 5 | BT42 BT44 | Ford Cosworth DFV | 35 | 3 | 5 | 1 | ||
| 6 | 308 | Ford Cosworth DFV | 15 | 3 | ||||
| 7 | P160E P201 | BRM P142 | 10 | 1 | ||||
| 8 | DN1 DN3 | Ford Cosworth DFV | 7 | 1 | ||||
| 9 | 741 | Ford Cosworth DFV | 6 | |||||
| 10 | FW IR | Ford Cosworth DFV | 4 | |||||
| 11 | TS16 | Ford Cosworth DFV | 3 | |||||
| 12 | T370 | Ford Cosworth DFV | 1 | |||||
| 13 | RJ02 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 14 | T103 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 15 | PC1 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 16 | VPJ4 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 17 | 006 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 18 | N173 N174 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 19 | AF1 | Ford Cosworth DFV | ||||||
| 20 | F101 | Ford Cosworth DFV |
Klasyfikacja końcowa kierowców |
Legenda oznaczeń w tabelach dotyczących wyników w sportach motorowych Wyświetl szablon na nowej stronie | |
|---|---|
| Oznaczenie | Wyjaśnienie |
| Złoty | Zwycięzca lub mistrzostwo |
| Srebrny | 2. miejsce lub wicemistrzostwo |
| Brązowy | 3. miejsce lub II wicemistrzostwo |
| Zielony | Ukończył, punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy zdobył co najmniej jeden punkt na przestrzeni sezonu, poza trzema powyższymi opcjami) |
| Niebieski | Ukończył, nie punktował (w klasyfikacji generalnej, gdy nie zdobył co najmniej jednego punktu na przestrzeni sezonu) |
| Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
| Nie prekwalifikował się (NPK) | |
| Różowy | Nie ukończył (NU) |
| Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, gdy nie został sklasyfikowany w żadnym wyścigu sezonu) | |
| Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
| Wykluczony (WYK/EX) | |
| Biały | Nie wystartował (NW) |
| Kontuzjowany (K/INJ) | |
| Wyścig odwołany (OD/C) | |
| Bez koloru (domyślny #F8F8F8) | Został wycofany (WYC/WD) |
| Nie przybył (NP/DNA) | |
| Nie brał udziału w treningach (NT/DNP) | |
| Nie został zgłoszony (–) | |
Pogrubienie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybsze okrążenie wyścigu |
| * | Sezon w trakcie |
Lista systemów punktacji Formuły 1 | |
| Pos | Kierowca | ARG | BRA | RPA | ESP | BEL | MON | SWE | HOL | FRA | GBR | GER | AUT | ITA | KAN | USA | Pts |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 10 | 1 | 7 | 3 | 1 | 5 | 4 | 3 | NU | 2 | NU | NU | 2 | 1 | 4 | 55 | |
| 2 | 3 | 2 | NU | 2 | 4 | 4 | NU | 2 | 3 | 4 | 1 | 5 | NU | 2 | 11 | 52 | |
| 3 | NU | 13 | 8 | 5 | 3 | 2 | 1 | 5 | 4 | 1 | 2 | NU | 3 | NU | NU | 45 | |
| 4 | 2 | NU | 16 | 1 | 2 | NU | NU | 1 | 2 | 5 | NU | NU | NU | NU | NU | 38 | |
| 5 | 13 | 6 | NU | NU | NU | 1 | NU | 8 | 1 | 10 | 4 | NU | 1 | 3 | NU | 35 | |
| 6 | 7 | 7 | 1 | NU | NU | NU | NU | 12 | NU | 6 | 3 | 1 | NU | 9 | 1 | 32 | |
| 7 | 1 | 12 | 9 | 6 | 6 | NU | NU | NU | 6 | 7 | NU | 2 | 6 | 6 | NU | 20 | |
| 8 | NU | 9 | NU | 10 | NU | NU | 3 | NU | NU | NU | NU | 3 | NU | 4 | 3 | 15 | |
| 9 | 6 | 8 | 4 | 8 | NU | 9 | 2 | 6 | 8 | NU | NU | NU | 11 | 5 | 6 | 14 | |
| 10 | NU | 3 | NU | NU | NU | NU | NU | 11 | 5 | 3 | 5 | NU | NU | 13 | NU | 12 | |
| 11 | 4 | 5 | 3 | 9 | 7 | NU | NU | 4 | 7 | NU | 15 | 12 | |||||
| 12 | NU | 4 | 11 | 13 | NU | NU | NU | NZ | 9 | 12 | NU | 5 | 8 | 2 | 11 | ||
| 13 | 5 | 10 | 2 | NU | 5 | NU | NU | NU | 10 | 12 | NU | NU | NU | NC | NZ | 10 | |
| 14 | NU | NU | NU | 13 | 3 | 5 | NU | 12 | NU | 8 | 8 | NU | NU | 10 | 6 | ||
| 15 | 12 | NU | NU | 11 | 11 | 6 | 11 | 7 | 16 | 11 | NU | 4 | 7 | NU | 5 | 6 | |
| 16 | NU | NU | 5 | 4 | NU | NU | NU | NZ | NU | 7 | 11 | NU | NU | NZ | 5 | ||
| 17 | NU | NU | 6 | NU | NU | NU | NU | 9 | NU | NU | NU | 4 | NU | NU | 4 | ||
| 18 | NU | 11 | 12 | NU | 8 | 7 | 6 | NU | 13 | 13 | 9 | 12 | 8 | 14 | 8 | 1 | |
| 19 | NU | NU | NU | 8 | 6 | NU | 10 | NU | NC | 1 | |||||||
| 20 | 10 | 9 | NU | 10 | 10 | 11 | NU | 13 | 6 | NU | NZ | NU | 1 | ||||
| 21 | 11 | NU | NZ | 12 | 8 | 7 | NU | 15 | NZ | 0 | |||||||
| 22 | 7 | 9 | 0 | ||||||||||||||
| 23 | NU | 17 | NU | NU | NU | NU | NU | NU | 14 | NU | 16 | 7 | 0 | ||||
| 24 | 7 | 18 | NU | 0 | |||||||||||||
| 25 | 7 | DYS | 0 | ||||||||||||||
| 26 | 8 | NU | NZ | NZ | 0 | ||||||||||||
| 27 | NU | NZ | 8 | NZ | 0 | ||||||||||||
| 28 | NU | NU | NZ | 9 | 9 | NZ | 0 | ||||||||||
| 29 | 9 | 14 | 18 | 12 | NU | NU | NU | NU | NU | NU | 10 | NU | 0 | ||||
| 30 | NU | NZ | NZ | NC | 9 | 0 | |||||||||||
| 31 | 9 | 0 | |||||||||||||||
| 32 | 14 | 10 | NU | NZ | NU | NZ | 10 | NU | DYS | 0 | |||||||
| 33 | NZ | 10 | NU | 0 | |||||||||||||
| 34 | NU | NU | 11 | 12 | 0 | ||||||||||||
| 35 | NZ | 11 | NZ | NZ | NZ | 0 | |||||||||||
| 36 | 12 | NU | 0 | ||||||||||||||
| 37 | 13 | NZ | 0 | ||||||||||||||
| 38 | NU | 16 | 15 | NU | 16 | NU | NU | 14 | NC | NZ | NU | 0 | |||||
| 39 | 14 | NC | NZ | NZ | 0 | ||||||||||||
| 40 | 14 | NZ | 0 | ||||||||||||||
| 41 | 14 | 0 | |||||||||||||||
| 42 | NU | 15 | 17 | NZ | 0 | ||||||||||||
| 43 | 15 | NU | NU | DYS | NZ | NZ | NU | 0 | |||||||||
| 44 | NU | NC | NU | 15 | NU | 0 | |||||||||||
| 45 | 17 | 0 | |||||||||||||||
| 46 | 19 | 0 | |||||||||||||||
| — | NU | NU | 0 | ||||||||||||||
| — | NZ | NU | NZ | NZ | NZ | NZ | 0 | ||||||||||
| — | NU | NZ | 0 | ||||||||||||||
| — | NU | 0 | |||||||||||||||
| — | NU | 0 | |||||||||||||||
| — | NU | 0 | |||||||||||||||
| — | NU | 0 | |||||||||||||||
| — | NU | 0 | |||||||||||||||
| — | NZ | NZ | NZ | NZ | NC | 0 | |||||||||||
| — | NZ | NZ | WD | 0 | |||||||||||||
| — | NZ | NZ | 0 | ||||||||||||||
| — | NZ | 0 | |||||||||||||||
| — | NZ | 0 | |||||||||||||||
| — | NZ | 0 | |||||||||||||||
| — | NZ | 0 | |||||||||||||||
| — | NZ | 0 | |||||||||||||||
| Pos | Kierowca | ARG | BRA | RPA | ESP | BEL | MON | SWE | HOL | FRA | GBR | GER | AUT | ITA | KAN | USA | Pts |
|
|