Rajd Polski Spis treści Historia | Trasa | Zwycięzcy z ostatnich lat | Bibliografia | Przypisy |...

Multi tool use
Rajd Polski
rajd samochodowyMistrzostw EuropyMistrzostw PolskiMistrzostw ŚwiataRajdzie Monte CarloPolsce1921WarszawyBiałowieżyTadeusz HeyneDodge19251926193119361940II wojny światowej1947Bolesław Bierutkomunistycznej195419601973dojazdówkachKrakowaDolny Śląsk19811983stanu wojennego19891997Automobilklub Dolnośląski2000Kłodzkoodcinki specjalneziemi kłodzkiej2005MazurMikołajkiPolskiego Związku Motorowego200620082009201020132014Rajdu Turcji2011Automobilklubem KrakowskimRajdu Polski HistorycznegoRallye Monte Carlo HistoriqueAcropolis HistoricSafari Historicwarmińsko-mazurskiegoLitwy192119221923192419251927192819291930193719381939194719481954195519561957195919601961196219631964196519661967196819691970197119721973197419751976197719781979198019841985198619871988198919901991199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006
Lotos Rajd Polski | |
Baza |
Mikołajki |
Organizator |
Polski Związek Motorowy |
Cykl |
RMŚ |
Nawierzchnia |
szuter |
Najwięcej zwycięstw |
Sobiesław Zasada (4) |
Inauguracja |
1921 |
Sponsor tytularny |
Grupa Lotos |
www.rajdpolski.pl |
Jarosław Kołtun podczas 71. Rajdu Polski w roku 2014 zajął 18. miejsce w klasyfikacji generalnej, tym samym będąc najlepszym polskim kierowcą tego rajdu.
Rajd Polski – rajd samochodowy, runda Mistrzostw Europy, wcześniej także runda m.in. Mistrzostw Polski, Mistrzostw Świata i Mistrzostw Litwy.
Rajd Polski jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. Jest to także najbardziej prestiżowa i największa w Polsce impreza w sportach samochodowych.
Spis treści
1 Historia
2 Trasa
3 Zwycięzcy z ostatnich lat
4 Bibliografia
5 Przypisy
Historia |
Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1921 roku. Trasa wiodła wówczas z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 rajd z powodu kryzysu gospodarczego nie odbył się. Start w 1940 roku uniemożliwił wybuch II wojny światowej.
Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. W kolejnym roku patronat nad zawodami objął prezydent Bolesław Bierut. Rajd Polski nie uzyskał jednak przychylności władzy komunistycznej i następna edycja zawodów odbyła się dopiero w 1954 r.
W 1960 po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). Z roku na rok Rajd Polski stawał się imprezą coraz bardziej popularną, prestiżową, a zarazem trudniejszą. W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata. Wygórowane średnie prędkości na dojazdówkach i błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata.
Kolejna edycja imprezy również obfitowała w błędy organizacyjne, co było głównym powodem przeniesienia jej z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż, zmieniał się także pod wpływem nowych zasad rozgrywania rajdów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy.
Kiedy w 1997 roku Automobilklub Dolnośląski dotknęły kłopoty finansowe, rajd z powrotem przeniesiony został do Krakowa, powrócił jednak na Dolny Śląsk w 2000 r. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej.
W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zawodów zostały wybrane Mikołajki. Zmiana ta była podyktowana aspiracjami organizatora – Polskiego Związku Motorowego, by rajd ponownie stał się rundą Mistrzostw Świata. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do tego cyklu, aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski ponownie był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata.
Po problemach z kibicami i bezpieczeństwem na odcinkach w 2017 r., jak i w ubiegłych latach, FIA zrezygnowała z rundy mistrzostw świata w Polsce na rzecz Rajdu Turcji.
Z początkiem 2011 roku w środowisku związanym z Automobilklubem Krakowskim powstała idea stworzenia Rajdu Polski Historycznego, którego celem miałoby być przypomnienie samochodów, jakie startowały w Rajdzie Polski i stworzenie imprezy przypominającej swoim klimatem rajdy Rallye Monte Carlo Historique, Acropolis Historic czy Safari Historic.
Trasa |
Rajd przebiega po szybkich i technicznych, szutrowych trasach województwa warmińsko-mazurskiego. W 2014 roku jeden z etapów rajdu częściowo odbywał się na terenie Litwy.
Zwycięzcy z ostatnich lat |
Zwycięzca 71. Rajdu Polski Francuz Sébastien Ogier jadący samochodem Volkswagen Polo R WRC
Rok |
Nazwa rajdu |
Kierowca[1] |
Pilot |
Samochód |
Kategoria |
---|---|---|---|---|---|
2018 |
75. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Škoda Fabia R5 |
ERC, RSMP |
2017 |
74. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Hyundai i20 Coupe WRC |
WRC |
2016 |
73. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Volkswagen Polo R WRC |
WRC |
2015 |
72. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Volkswagen Polo R WRC |
WRC |
2014 |
71. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Volkswagen Polo R WRC |
WRC |
2013 |
70. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Ford Fiesta R5 |
ERC, RMSP, LRČ |
2012 |
69. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Škoda Fabia S2000 |
ERC, RMSP |
2011 |
68. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Subaru Impreza STi R4 |
ERC, RMSP |
2010 |
67. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Subaru Impreza STi R4 |
ERC, RMSP |
2009 |
66. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Ford Focus RS WRC 09 |
WRC |
2008 |
65. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Mitsubishi Lancer Evo IX |
ERC, RMSP |
2007 |
64. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Subaru Impreza STi N12 |
ERC, RMSP |
2006 |
63. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Subaru Impreza STi N12 |
ERC, RMSP |
2005 |
62. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Subaru Impreza STi N11 |
ERC, RMSP |
2004 |
61. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Peugeot 306 Maxi Kit Car |
ERC, RMSP |
2003 |
60. Rajd Polski |
![]() |
![]() |
Peugeot 206 WRC |
ERC, RMSP |
- WRC - Rajdowe mistrzostwa świata
- ERC – Rajdowe Mistrzostwa Europy
- RMSP - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
- LRČ – Rajdowe Mistrzostwa Litwy
Bibliografia |
- Kuba Kozal, artykuł Z długą historią, WRC – magazyn rajdowy nr 69, czerwiec 2007.
- Janusz Szymanek, artykuł Zaczęło się 85 lat temu, oficjalny program Platinum 63. Rajdu Polski, czerwiec 2006.
Przypisy |
↑ Rajd Polski. [dostęp 2014-02-23].
|
liw5i1,n,oP5KpG2i4L