Rajd Polski Spis treści Historia | Trasa | Zwycięzcy z ostatnich lat | Bibliografia | Przypisy |...
Rajd Polski
rajd samochodowyMistrzostw EuropyMistrzostw PolskiMistrzostw ŚwiataRajdzie Monte CarloPolsce1921WarszawyBiałowieżyTadeusz HeyneDodge19251926193119361940II wojny światowej1947Bolesław Bierutkomunistycznej195419601973dojazdówkachKrakowaDolny Śląsk19811983stanu wojennego19891997Automobilklub Dolnośląski2000Kłodzkoodcinki specjalneziemi kłodzkiej2005MazurMikołajkiPolskiego Związku Motorowego200620082009201020132014Rajdu Turcji2011Automobilklubem KrakowskimRajdu Polski HistorycznegoRallye Monte Carlo HistoriqueAcropolis HistoricSafari Historicwarmińsko-mazurskiegoLitwy192119221923192419251927192819291930193719381939194719481954195519561957195919601961196219631964196519661967196819691970197119721973197419751976197719781979198019841985198619871988198919901991199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006
Lotos Rajd Polski | |
Baza | Mikołajki |
Organizator | Polski Związek Motorowy |
Cykl | RMŚ |
Nawierzchnia | szuter |
Najwięcej zwycięstw | Sobiesław Zasada (4) |
Inauguracja | 1921 |
Sponsor tytularny | Grupa Lotos |
www.rajdpolski.pl |
Rajd Polski – rajd samochodowy, runda Mistrzostw Europy, wcześniej także runda m.in. Mistrzostw Polski, Mistrzostw Świata i Mistrzostw Litwy.
Rajd Polski jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. Jest to także najbardziej prestiżowa i największa w Polsce impreza w sportach samochodowych.
Spis treści
1 Historia
2 Trasa
3 Zwycięzcy z ostatnich lat
4 Bibliografia
5 Przypisy
Historia |
Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1921 roku. Trasa wiodła wówczas z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 rajd z powodu kryzysu gospodarczego nie odbył się. Start w 1940 roku uniemożliwił wybuch II wojny światowej.
Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. W kolejnym roku patronat nad zawodami objął prezydent Bolesław Bierut. Rajd Polski nie uzyskał jednak przychylności władzy komunistycznej i następna edycja zawodów odbyła się dopiero w 1954 r.
W 1960 po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). Z roku na rok Rajd Polski stawał się imprezą coraz bardziej popularną, prestiżową, a zarazem trudniejszą. W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata. Wygórowane średnie prędkości na dojazdówkach i błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata.
Kolejna edycja imprezy również obfitowała w błędy organizacyjne, co było głównym powodem przeniesienia jej z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż, zmieniał się także pod wpływem nowych zasad rozgrywania rajdów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy.
Kiedy w 1997 roku Automobilklub Dolnośląski dotknęły kłopoty finansowe, rajd z powrotem przeniesiony został do Krakowa, powrócił jednak na Dolny Śląsk w 2000 r. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej.
W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zawodów zostały wybrane Mikołajki. Zmiana ta była podyktowana aspiracjami organizatora – Polskiego Związku Motorowego, by rajd ponownie stał się rundą Mistrzostw Świata. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do tego cyklu, aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski ponownie był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata.
Po problemach z kibicami i bezpieczeństwem na odcinkach w 2017 r., jak i w ubiegłych latach, FIA zrezygnowała z rundy mistrzostw świata w Polsce na rzecz Rajdu Turcji.
Z początkiem 2011 roku w środowisku związanym z Automobilklubem Krakowskim powstała idea stworzenia Rajdu Polski Historycznego, którego celem miałoby być przypomnienie samochodów, jakie startowały w Rajdzie Polski i stworzenie imprezy przypominającej swoim klimatem rajdy Rallye Monte Carlo Historique, Acropolis Historic czy Safari Historic.
Trasa |
Rajd przebiega po szybkich i technicznych, szutrowych trasach województwa warmińsko-mazurskiego. W 2014 roku jeden z etapów rajdu częściowo odbywał się na terenie Litwy.
Zwycięzcy z ostatnich lat |
Rok | Nazwa rajdu | Kierowca[1] | Pilot | Samochód | Kategoria |
---|---|---|---|---|---|
2018 | 75. Rajd Polski | Nikołaj Griazin | Jarosław Fiedorow | Škoda Fabia R5 | ERC, RSMP |
2017 | 74. Rajd Polski | Thierry Neuville | Nicolas Gilsoul | Hyundai i20 Coupe WRC | WRC |
2016 | 73. Rajd Polski | Andreas Mikkelsen | Anders Jæger | Volkswagen Polo R WRC | WRC |
2015 | 72. Rajd Polski | Sébastien Ogier | Julien Igrassia | Volkswagen Polo R WRC | WRC |
2014 | 71. Rajd Polski | Sébastien Ogier | Julien Igrassia | Volkswagen Polo R WRC | WRC |
2013 | 70. Rajd Polski | Kajetan Kajetanowicz | Jarosław Baran | Ford Fiesta R5 | ERC, RMSP, LRČ |
2012 | 69. Rajd Polski | Esapekka Lappi | Janne Ferm | Škoda Fabia S2000 | ERC, RMSP |
2011 | 68. Rajd Polski | Kajetan Kajetanowicz | Jarosław Baran | Subaru Impreza STi R4 | ERC, RMSP |
2010 | 67. Rajd Polski | Kajetan Kajetanowicz | Jarosław Baran | Subaru Impreza STi R4 | ERC, RMSP |
2009 | 66. Rajd Polski | Mikko Hirvonen | Jarmo Lehtinen | Ford Focus RS WRC 09 | WRC |
2008 | 65. Rajd Polski | Michał Bębenek | Grzegorz Bębenek | Mitsubishi Lancer Evo IX | ERC, RMSP |
2007 | 64. Rajd Polski | Oscar Svedlund | Björn Nilsson | Subaru Impreza STi N12 | ERC, RMSP |
2006 | 63. Rajd Polski | Leszek Kuzaj | Maciej Szczepaniak | Subaru Impreza STi N12 | ERC, RMSP |
2005 | 62. Rajd Polski | Krzysztof Hołowczyc | Łukasz Kurzeja | Subaru Impreza STi N11 | ERC, RMSP |
2004 | 61. Rajd Polski | Luca Pedersoli | Daniele Vernuccio | Peugeot 306 Maxi Kit Car | ERC, RMSP |
2003 | 60. Rajd Polski | Miguel Campos | Carlos Magalhães | Peugeot 206 WRC | ERC, RMSP |
- WRC - Rajdowe mistrzostwa świata
- ERC – Rajdowe Mistrzostwa Europy
- RMSP - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski
- LRČ – Rajdowe Mistrzostwa Litwy
Bibliografia |
- Kuba Kozal, artykuł Z długą historią, WRC – magazyn rajdowy nr 69, czerwiec 2007.
- Janusz Szymanek, artykuł Zaczęło się 85 lat temu, oficjalny program Platinum 63. Rajdu Polski, czerwiec 2006.
Przypisy |
↑ Rajd Polski. [dostęp 2014-02-23].
|