Rajd Polski Spis treści Historia | Trasa | Zwycięzcy z ostatnich lat | Bibliografia | Przypisy |...


Rajd Polski


rajd samochodowyMistrzostw EuropyMistrzostw PolskiMistrzostw ŚwiataRajdzie Monte CarloPolsce1921WarszawyBiałowieżyTadeusz HeyneDodge19251926193119361940II wojny światowej1947Bolesław Bierutkomunistycznej195419601973dojazdówkachKrakowaDolny Śląsk19811983stanu wojennego19891997Automobilklub Dolnośląski2000Kłodzkoodcinki specjalneziemi kłodzkiej2005MazurMikołajkiPolskiego Związku Motorowego200620082009201020132014Rajdu Turcji2011Automobilklubem KrakowskimRajdu Polski HistorycznegoRallye Monte Carlo HistoriqueAcropolis HistoricSafari Historicwarmińsko-mazurskiegoLitwy192119221923192419251927192819291930193719381939194719481954195519561957195919601961196219631964196519661967196819691970197119721973197419751976197719781979198019841985198619871988198919901991199219931994199519961997199819992000200120022003200420052006







Ten artykuł dotyczy rajdu samochodowego. Zobacz też: Rajd polski – akcja partyzantki radzieckiej w 1944.
































Lotos Rajd Polski
Baza

Mikołajki
Organizator

Polski Związek Motorowy
Cykl

RMŚ
Nawierzchnia

szuter
Najwięcej zwycięstw

Sobiesław Zasada (4)
Inauguracja

1921
Sponsor tytularny

Grupa Lotos

www.rajdpolski.pl








Jarosław Kołtun podczas 71. Rajdu Polski w roku 2014 zajął 18. miejsce w klasyfikacji generalnej, tym samym będąc najlepszym polskim kierowcą tego rajdu.


Rajd Polski – rajd samochodowy, runda Mistrzostw Europy, wcześniej także runda m.in. Mistrzostw Polski, Mistrzostw Świata i Mistrzostw Litwy.


Rajd Polski jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. Jest to także najbardziej prestiżowa i największa w Polsce impreza w sportach samochodowych.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Trasa


  • 3 Zwycięzcy z ostatnich lat


  • 4 Bibliografia


  • 5 Przypisy





Historia |


Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1921 roku. Trasa wiodła wówczas z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 osiągnęła długość 3798 km. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 rajd z powodu kryzysu gospodarczego nie odbył się. Start w 1940 roku uniemożliwił wybuch II wojny światowej.


Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 roku z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą niemal przez całą Polskę. W kolejnym roku patronat nad zawodami objął prezydent Bolesław Bierut. Rajd Polski nie uzyskał jednak przychylności władzy komunistycznej i następna edycja zawodów odbyła się dopiero w 1954 r.


W 1960 po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a zawody zostały rundą Mistrzostw Europy (wówczas był to najważniejszy na świecie cykl mistrzowski). Z roku na rok Rajd Polski stawał się imprezą coraz bardziej popularną, prestiżową, a zarazem trudniejszą. W 1973 roku rajd stał się rundą nowo powstałego cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata. Wygórowane średnie prędkości na dojazdówkach i błędy organizacyjne spowodowały, że zawody ukończyły tylko trzy załogi, a rajd na kolejne 36 lat stracił status rundy Mistrzostw Świata.


Kolejna edycja imprezy również obfitowała w błędy organizacyjne, co było głównym powodem przeniesienia jej z okolic Krakowa na Dolny Śląsk. Rajd powoli odzyskiwał swój prestiż, zmieniał się także pod wpływem nowych zasad rozgrywania rajdów samochodowych. Od tej pory zawody nie odbyły się tylko w latach 1981-1983 z powodu kryzysu paliwowego i wprowadzenia stanu wojennego. W 1989 roku rajd uzyskał najwyższy – 20. współczynnik w Mistrzostwach Europy.


Kiedy w 1997 roku Automobilklub Dolnośląski dotknęły kłopoty finansowe, rajd z powrotem przeniesiony został do Krakowa, powrócił jednak na Dolny Śląsk w 2000 r. Od tego czasu bazą rajdu było Kłodzko, a odcinki specjalne rozgrywano na asfaltowych drogach ziemi kłodzkiej.


W 2005 roku Rajd Polski został przeniesiony na szutrowe drogi Mazur, a bazą zawodów zostały wybrane Mikołajki. Zmiana ta była podyktowana aspiracjami organizatora – Polskiego Związku Motorowego, by rajd ponownie stał się rundą Mistrzostw Świata. W latach 2006-2008 impreza miała status oficjalnego kandydata do tego cyklu, aby w 2009 roku zostać ostatecznie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. W latach 2010-2013 rajd był rundą Mistrzostw Polski i Mistrzostw Europy, a w 2013 roku także Mistrzostw Litwy. Od 2014 roku Rajd Polski ponownie był rundą Rajdowych Mistrzostw Świata.
Po problemach z kibicami i bezpieczeństwem na odcinkach w 2017 r., jak i w ubiegłych latach, FIA zrezygnowała z rundy mistrzostw świata w Polsce na rzecz Rajdu Turcji.


Z początkiem 2011 roku w środowisku związanym z Automobilklubem Krakowskim powstała idea stworzenia Rajdu Polski Historycznego, którego celem miałoby być przypomnienie samochodów, jakie startowały w Rajdzie Polski i stworzenie imprezy przypominającej swoim klimatem rajdy Rallye Monte Carlo Historique, Acropolis Historic czy Safari Historic.



Trasa |


Rajd przebiega po szybkich i technicznych, szutrowych trasach województwa warmińsko-mazurskiego. W 2014 roku jeden z etapów rajdu częściowo odbywał się na terenie Litwy.



Zwycięzcy z ostatnich lat |




Zwycięzca 71. Rajdu Polski Francuz Sébastien Ogier jadący samochodem Volkswagen Polo R WRC



 Osobny artykuł: Zwycięzcy Rajdu Polski.










































































































































Rok
Nazwa rajdu
Kierowca[1]
Pilot
Samochód
Kategoria
2018

75. Rajd Polski

Rosja Nikołaj Griazin

Rosja Jarosław Fiedorow

Škoda Fabia R5
ERC, RSMP
2017

74. Rajd Polski

Belgia Thierry Neuville

Belgia Nicolas Gilsoul

Hyundai i20 Coupe WRC
WRC
2016

73. Rajd Polski

Norwegia Andreas Mikkelsen

Norwegia Anders Jæger

Volkswagen Polo R WRC
WRC
2015

72. Rajd Polski

Francja Sébastien Ogier

Francja Julien Igrassia

Volkswagen Polo R WRC
WRC
2014

71. Rajd Polski

Francja Sébastien Ogier

Francja Julien Igrassia

Volkswagen Polo R WRC
WRC
2013

70. Rajd Polski

Polska Kajetan Kajetanowicz

Polska Jarosław Baran

Ford Fiesta R5
ERC, RMSP, LRČ
2012

69. Rajd Polski

Finlandia Esapekka Lappi

Finlandia Janne Ferm

Škoda Fabia S2000
ERC, RMSP
2011

68. Rajd Polski

Polska Kajetan Kajetanowicz

Polska Jarosław Baran

Subaru Impreza STi R4
ERC, RMSP
2010

67. Rajd Polski

Polska Kajetan Kajetanowicz

Polska Jarosław Baran

Subaru Impreza STi R4
ERC, RMSP
2009

66. Rajd Polski

Finlandia Mikko Hirvonen

Finlandia Jarmo Lehtinen

Ford Focus RS WRC 09
WRC
2008

65. Rajd Polski

Polska Michał Bębenek

Polska Grzegorz Bębenek

Mitsubishi Lancer Evo IX
ERC, RMSP
2007

64. Rajd Polski

Szwecja Oscar Svedlund

Szwecja Björn Nilsson

Subaru Impreza STi N12
ERC, RMSP
2006

63. Rajd Polski

Polska Leszek Kuzaj

Polska Maciej Szczepaniak

Subaru Impreza STi N12
ERC, RMSP
2005

62. Rajd Polski

Polska Krzysztof Hołowczyc

Polska Łukasz Kurzeja

Subaru Impreza STi N11
ERC, RMSP
2004

61. Rajd Polski

Włochy Luca Pedersoli

Włochy Daniele Vernuccio

Peugeot 306 Maxi Kit Car
ERC, RMSP
2003

60. Rajd Polski

Portugalia Miguel Campos

Portugalia Carlos Magalhães

Peugeot 206 WRC
ERC, RMSP


  • WRC - Rajdowe mistrzostwa świata

  • ERC – Rajdowe Mistrzostwa Europy

  • RMSP - Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

  • LRČ – Rajdowe Mistrzostwa Litwy



Bibliografia |



  • Kuba Kozal, artykuł Z długą historią, WRC – magazyn rajdowy nr 69, czerwiec 2007.

  • Janusz Szymanek, artykuł Zaczęło się 85 lat temu, oficjalny program Platinum 63. Rajdu Polski, czerwiec 2006.



Przypisy |




  1. Rajd Polski. [dostęp 2014-02-23].





Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...