Hr. Ms. De Zeven Provinciën (1909) Spis treści Historia powstania | Służba | Dane techniczne |...
Holenderskie okręty z okresu II wojny światowejHolenderskie okręty zatopione w czasie II wojny światowejHolenderskie pancernikiOkręty szkolneOkręty z okresu I wojny światowejPancerniki obrony wybrzeżaStatki i okręty zatopione na Morzu JawajskimStatki i okręty zatopione przez lotnictwoZatopione pancerniki
pancernik obrony wybrzeżamarynarce holenderskiej1933tej nazwieIndiach WschodnichIndonezjiwieżach1908Amsterdamie1909191019211933SumatrySurabai"Java"SundaFokker T.IVbombąmazutemnowo budowanego krążownika1936II wojny światowej1942
| ||
De Zeven Provinciën | ||
Historia | ||
Stocznia | Rijkswerf, Amsterdam | |
Położenie stępki | 7 lutego 1908 | |
Wodowanie | 15 marca 1909 | |
Koninklijke Marine | ||
Nazwa | „De Zeven Provinciën” (1908-1936) „Soerabaia” (1936-1942) | |
Wejście do służby | 6 października 1910 | |
Zatopiony | 18 lutego 1942 przez japońskie samoloty | |
Dane taktyczno-techniczne | ||
Wyporność | standardowa: 5973 t pełna: 6525 t | |
Długość | 101,5 m | |
Szerokość | 17,1 m | |
Zanurzenie | 6,15 m | |
Napęd | ||
2 maszyny parowe potrójnego rozprężenia o mocy łącznej 8516 KM, 8 kotłów parowych, 2 śruby | ||
Prędkość | 16 węzły | |
Zasięg | 5100 mil morskich przy prędkości 8 w | |
Uzbrojenie | ||
2 x 283 mm (2xI), 4 × 150 mm (4xI), 10 × 75 mm (10 x I) - stan początkowy, szczegóły poniżej | ||
Załoga | 448-452 |
Hr. Ms. De Zeven Provinciën − holenderski pancernik obrony wybrzeża, od 1936 nazwany Soerabaia, służący w marynarce holenderskiej w latach 1910-42. Stał się słynny z powodu buntu załogi w 1933 roku. Był to szósty okręt o tej nazwie.
Spis treści
1 Historia powstania
2 Służba
3 Dane techniczne
3.1 Uzbrojenie i wyposażenie
3.2 Opancerzenie
4 Bibliografia
Historia powstania |
Przyczyną rozwijania przez Holandię na przełomie XIX i XX wieku klasy pancerników przybrzeżnych była głównie potrzeba ochrony rozległych kolonii w Indiach Wschodnich (obecnej Indonezji). "De Zeven Provinciën" (Siedem Prowincji) był dziewiątym i ostatnim, a zarazem najsilniejszym holenderskim okrętem tej klasy. Stanowił on powiększone rozwinięcie pancerników przybrzeżnych typu Jacob van Heemskerck. Wprowadzono na nim działa kalibru 283 mm, zamiast 240 mm na wcześniejszych okrętach, w jednodziałowych wieżach na dziobie i rufie. Działa te były najcięższymi używanymi na holenderskich okrętach.
Służba |
Położenie stępki – 7 lutego 1908 w stoczni Rijkswerf w Amsterdamie, wodowanie – 15 marca 1909, wszedł do służby 6 października 1910. W 1921 został wysłany do Holenderskich Indii Wschodnich.
W dniach od 4 do 10 lutego 1933 doszło na okręcie do buntu marynarzy, którym z uwagi na kryzys obcięto płace. Główną siłę buntu stanowili Indonezyjczycy, którym obniżono płace w większym stosunku niż marynarzom holenderskim; byli oni też dyskryminowani na inne sposoby. Podczas rejsu szkolnego wokół Sumatry, wykorzystując zejście dowództwa okrętu na przyjęcie na lądzie, wieczorem 4 lutego 1933 marynarze indonezyjscy i część holenderskich opanowali okręt. Powstańcy uwięzili holenderskich oficerów, po czym wyszli w morze w kierunku Surabai, chcąc rozszerzyć powstanie na inne okręty holenderskiej floty kolonialnej. Okręt prowadził znający tamtejsze wody mat Kawilarang. W pościg wyruszyły siły floty holenderskiej z krążownikiem "Java" na czele i niszczycielami, aczkolwiek nie dążyły one do starcia artyleryjskiego. Mimo wezwań, załoga "De Zeven Provinciën" nie zdała okrętu. 10 lutego rano, w rejonie cieśniny Sunda, holenderski wodnosamolot Fokker T.IV trafił jedną bombą w mostek "De Zeven Provinciën", na skutek czego zginęło 23 marynarzy, w tym część przywódców buntu. Pozostali marynarze poddali wówczas okręt. Trafienie prawdopodobnie nie było celowe, lecz rzut bomby miał jedynie spowodować poddanie się. 164 członków załogi, w tym 29 Holendrów, zostało następnie skazanych na kary więzienia (Kawilarang na 18 lat więzienia, a Holender Boshart z działu maszynowego na 17 lat).
Następnie, w lipcu 1933 okręt został wycofany z aktywnej służby, a w latach 1935 – 36 przekształcony w szkolny okręt artyleryjski. Przy tym, zdjęto mu 5 kotłów parowych i jeden komin, przerabiając pozostałe kotły na opalanie mazutem (moc 7500 KM). W związku z wcześniejszymi zajściami i przeznaczeniem nazwy "De Zeven Provinciën" dla nowo budowanego krążownika, okręt w 1936 przemianowano na "Soerabaia" (Surabaja). Podczas II wojny światowej okręt był używany do ochrony bazy w Surabai, gdzie został następnie zatopiony przez japońskie samoloty 18 lutego 1942.
Okręt został później podniesiony przez Japończyków i używany po naprawie jako pływająca bateria, po czym ponownie został zatopiony przez lotnictwo alianckie w 1943.
Dane techniczne |
- zapas paliwa: 700-872 t. węgla
Uzbrojenie i wyposażenie |
- początkowo
- 2 działa kalibru 283 mm Krupp w wieżach jednodziałowych na dziobie i rufie (2xI)
- długość lufy L/42,5 (42,5 kalibrów), masa pocisku 302 kg, donośność 16 100 m
- 4 działa 150 mm (4xI, po 2 na burtach)
- długość lufy L/40
- 10 dział 75 mm (10xI)
- 2 karabiny maszynowe
- 2 działa kalibru 283 mm Krupp w wieżach jednodziałowych na dziobie i rufie (2xI)
- po modernizacji w 1936:
- 2 działa kalibru 283 mm L/42,5 (2xI)
- 2 działa 150 mm L/40 (2xI)
- 2 działa 75 mm (2xI)
- 2 działa plot 40 mm Vickers No.1 (2xI)
- 6 wkm plot 12,7 mm (3xII)
Opancerzenie |
pas burtowy: 100-150 mm- pokład pancerny: 50 mm
- wieże dział artylerii głównej: 248 mm
- stanowisko dowodzenia: 250 mm (inne dane: 215 lub 200 mm)
Bibliografia |
- S.W. Patjanin, M.S. Barabanow (С.В. Патянин, М.С. Барабанов): Korabli Wtoroj mirowoj wojny: WMS Niderlandow i małych stran Zapadnoj Jewropy (Корабли Второй мировой войны. ВМС Нидерландов и малых стран Западной Европы), Morskaja Kampania 2/2006
- Zbigniew Flisowski, Opowieści z mórz, brzegów i wysp, Wydawnictwo MON, Warszawa 1976, s.419-437