R5 (silnik) Przypisy | Bibliografia | Menu nawigacyjneoznaczona1 zmianęInline 5-cylinder enginesInline...
Silniki rzędowe
silnik spalinowycylindrówwału korbowegorzędzieR4R6Alfa RomeoAlfa Romeo 156159166AudiAudi 8090100S2CoupéS4S6C4TT-RSFord Motor CompanyFord Focus ST/RSRenaultSafrane Phase IIVolkswagenVW JettaPassat B7 NMSFiatFiat CoupéHondaAcura TLGeneral MotorsChevrolet ColoradoVolvo Car CorporationVolvo 850S60S70V70S80Mercedes-BenzW123W124,W210W211
R5 – (oznaczany także jako I5) – silnik spalinowy wyposażony w pięć cylindrów ustawionych wzdłuż wału korbowego w jednym rzędzie. Jest on kompromisem pomiędzy małymi jednostkami R4 a większymi R6 - dzięki niewiele większej długości niż R4 może być montowany poprzecznie z przodu pojazdu. Stosuje się go stosunkowo rzadko, konfiguracji tej używają lub używali m.in: Alfa Romeo (Alfa Romeo 156, 159,166), Audi (Audi 80,90,100,S2 Coupé, S4/ S6 (C4), TT-RS,RS3 / RSQ3), Ford Motor Company (Ford Focus ST/RS), Renault (Safrane Phase II), Volkswagen (VW Jetta,Passat B7 NMS ) , Fiat (Fiat Coupé), Honda (Acura TL), General Motors (Chevrolet Colorado), Volvo Car Corporation (Volvo 850, S60, S70/V70, S80) czy też Mercedes-Benz (W123,W124,W210,W211).
Kąt obrotu wału korbowego wynosi 144°, kolejność zapłonu to 1-2-4-5-3. Siły pierwszego i drugiego rzędu są dobrze wyrównoważone, silnik generuje jednak drgania które są minimalizowane poprzez zastosowanie pojedynczego wałka wyrównoważającego pracującego z prędkością obrotową silnika[1].
Przypisy |
↑ Mark Wan: Inline 5-cylinder engines (ang.). autozine.org. [dostęp 17-08-2011].
Bibliografia |
- Mark Wan: Inline 5-cylinder engines (ang.). autozine.org. [dostęp 17-08-2011].
|