KTM-31 Spis treści Oznaczenie | Historia | Produkowane odmiany | Eksploatacja | Porównanie z...
Wagony tramwajowe UKWZ
przegubowegotramwajowegoUKWZZłatouścieCzelabińskurublisilnikami asynchronicznymiKTM-23KTM-30PetersburgGorelektrotrans
| KTM-31 (71-631) | |
Tramwaj typu KTM-31 w Petersburgu | |
| Dane ogólne | |
| Producent | UKWZ |
| Premiera | 2010 |
| Lata produkcji | od 2011 |
| Miejsce produkcji | |
| Dane techniczne | |
| Liczba członów | 3 |
| Długość | 28 050 mm |
| Szerokość | 2500 mm |
| Wysokość | 1940 mm |
| Masa | 37 000 kg |
| Rozstaw wózków | 1000/1524 mm |
| Średnica kół | 620 mm |
| Liczba i moc silników | 4 × 125 kW |
| Typ silników | silnik prądu stałego |
| Napięcie zasilania | 600 V |
| Prędkość maksymalna | 75 km/h |
| Wnętrze | |
| Liczba miejsc siedzących | 48 |
| Liczba miejsc ogółem | 201 |
| Niskopodłogowość | 72% |
Portal | |
KTM-31 (ros. КТМ-31, także 71-631) – typ przegubowego, sześcioosiowego wagonu tramwajowego, produkowanego w rosyjskich zakładach UKWZ. Według stanu z lutego 2016 r. wyprodukowano 31 egzemplarzy (w tym 15 modyfikacji 71-631-02), z czego 27 jest eksploatowanych w Petersburgu, a 4 w Dyneburgu. Pierwsze trzy wagony przechodziły jazdy próbne w Złatouście, inny egzemplarz testowano w Czelabińsku. W 2012 r. wartość tramwaju wynosiła 41 mln rubli[1].
Udział niskiej podłogi wynosi 72%. Pudło wagonu zbudowane jest z trzech członów połączonych przegubami; człony opierają się na trzech dwuosiowych wózkach, przy czym skrajne wózki są napędowe, a środkowy toczny. Wagon zasilany jest silnikami asynchronicznymi.
Spis treści
1 Oznaczenie
2 Historia
3 Produkowane odmiany
3.1 71-631
3.2 71-631-02
4 Eksploatacja
5 Porównanie z tramwajami konkurencji
6 Galeria
7 Zobacz też
8 Przypisy
9 Linki zewnętrzne
Oznaczenie |
Wagon posiada dwa oznaczenia: oficjalne 71-631 i nieoficjalne КТМ-31.
Znaczenie poszczególnych cyfr w oficjalnym oznaczeniu:
- 7 – tramwaj,
- 1 – Rosja (kraj produkcji),
- 6 – producent (UKWZ),
- 31 – numer modelu.
КТМ jest skrótem od Kirowskij Tramwaj Motornyj, model 31 (ros. Кировский Трамвай Моторный, модель 31, pol. Kirowski Tramwaj Silnikowy, model 31).
Historia |
Konstrukcja wagonu typu KTM-31 została opracowana w 2011 r. na bazie tramwaju typu KTM-23, uwzględniono również wnioski wynikające z eksploatacji prototypowego tramwaju KTM-30[2]. Prototypowy egzemplarz jest tramwajem trójczłonowym, jednostronnym; został zakupiony przez Petersburg[3], choć początkowo planowano dostarczenie go do Kijowa; tramwaj otrzymał nawet żółto-niebieskie malowanie i ukraińskie napisy. Do końca 2012 r. petersburski przewoźnik Gorelektrotrans zamówił jeszcze pięć sztuk przegubowego, dwustronnego wagonu tramwajowego typu KTM-31[3].
Produkowane odmiany |
71-631 |
Trójczłonowy, jednokierunkowy, jednostronny, niskopodłogowy wagon tramwajowy. Do wnętrza prowadzi sześcioro drzwi, zlokalizowanych po prawej stronie pudła: czworo drzwi jest dwuczęściowych, a dwoje jednoczęściowych. Ogółem wyprodukowano osiem sztuk.
71-631-02 |
Trójczłonowy, dwukierunkowy, obustronny wagon tramwajowy. Dostęp do przedziału pasażerskiego umożliwia ośmioro drzwi, zamontowanych po obu stronach wagonu: czworo drzwi jest dwuczęściowych, a czworo jednoczęściowych. Wytworzono piętnaście egzemplarzy tego typu.
Eksploatacja |
| Państwo | Miasto | Przewoźnik | Typ | Lata dostaw | Liczba | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Petersburg | Gorelektrotrans(ros.) | 71-631 | 2012–2014 | 12 | ||
| 71-631-02 | 2012–2013 | 15 | ||||
Dyneburg | Daugavpils Satiksme | 71-631 | 2014 | 4 |
Porównanie z tramwajami konkurencji |
| Porównanie tramwaju typu 71-631 z tramwajami produkowanymi przez konkurencyjne zakłady w WNP | ||||
|---|---|---|---|---|
71-631/71-631-02 | LWS-2009 | AKSM-843 | 71-409 | |
| Producent | ||||
| Lata produkcji | ||||
| 2011–dziś | 2008–2012 | 2010–dziś | od 2011 | |
| Liczba wyprodukowanych sztuk (stan na lipiec 2015 r.) | ||||
| 31 | 11 | 28 | 2 | |
| Miejsca eksploatacji | ||||
| Wymiary (długość, szerokość, wysokość), mm | ||||
| 28050 х 2500 х 3700 | 31500 х 2550 х 3150 | 25400 х 2500 х 3900 | 21355 х 2500 х 3280 | |
| Niskopodłogowość, % | ||||
| 72 | 43 | 80 | 100 | |
| Liczba miejsc ogółem | ||||
| 291 (8 os./m²), 201 (5 os./m²) | 225 (5 os./m²) | 226 (8 os./m²) | 210 (8 os./m²) | |
| Мasa, kg | ||||
| 37 000 | 42 000 | b.d. | 25 000 | |
| Prędkość maksymalna, km/h | ||||
| 75 | 75 | 100 | 75 | |
Liczba i moc silników, kW | ||||
| 4 × 125 | 8 × 90 | 4 × 105 | 8 × 47,5 | |
Galeria |

71-631-02 w Złatouście (październik 2012 r.)

71-631 w malowaniu żółto-niebieskim

71-631 w Dyneburgu

71-631-02 w Petersburgu

71-631-02 w Petersburgu
Zobacz też |
- UKWZ
- Tramwaje w Petersburgu
Przypisy |
↑ В Златоусте прошел испытания новый трамвай (ros.). www.златтв.рф, 2012-10-18. [dostęp 2012-10-20]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-26)].
↑ Новый сочлененный вагон из Усть-Катава (ros.). www.metroblog.ru, 2011-05-19. [dostęp 2012-10-20]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-26)].
↑ ab «Горэлектротранс» обкатал новый 30-метровый трамвай (ros.). www.fontanka.ru, 2012-09-28. [dostęp 2012-10-03]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-10-26)].
Linki zewnętrzne |
- Opis i dane techniczne wagonu 71-631 na oficjalnej stronie producenta
- Reklama wagonu 71-631: str. 1, str. 2, str. 3
| ||||||