13S Przypisy | Menu nawigacyjneee
Wagony towarowe
wagon towarowy10SCBK PTK
| ||
| Producent | ||
| Lata budowy | 1958-1959 (Elbląg) 1962-1965 (Świdnica) | |
| Wymiary | ||
| Długość całkowita | 9240/9175 mm | |
| Wysokość całkowita | 3060 mm | |
| Masa własna | 16500/16000 kg | |
| Podwozie | ||
| Rozstaw osi | 5000/4500 mm | |
| Średnica kół | 1000 mm | |
| Nadwozie i załadunek | ||
| Pojemność ładunkowa | 12 m³ | |
| Granica obciążenia | 15 t | |
| Konstrukcja | ||
| Hamulec | W-G/O-GP SAB +pomost w systemie Oerlikon | |
| Minimalny promień łuku | 75 m | |
| Prędkość maksymalna | 80 km/h | |
| Uwagi | ||
| [1] | ||
Portal | ||
13S – wagon towarowy służący do przewozu kwasów w naczyniach kamionkowych[1]. Projekt wagonu powstał na podstawie adaptacji podwozia wapniarki 10S. Zastosowano ujednolicone elementy zawieszenia (resory i podwójne ogniwa). Za opracowanie projektu w 1958 odpowiadało CBK PTK. Rekonstrukcja projektu z 1963 roku zakładała zmianę łożysk (z 140 mm na 120 mm) oraz hamulec Oerlikona. Wagony z zmienionego projektu otrzymały oznaczenie 13S/1[1]. Wagony mają minimalny promień skrętu wynoszący 75 m. Była to najliczniejsza grupa kamionek używanych w PKP[1].
W 12 zbiornikach można było pomieścić 12 m³ cieczy[1]. Napełnianie ceramicznych naczyń odbywało się od góry do każdej turyli (kamionki) osobno, a opróżnianie za pomocą syfonu. Zbiorniki stały ciasno na drewnianej podłodze, która była uszczelniona kitem lub lepikiem. Naczynia zdejmowano tylko podczas naprawy[1].
| Odmiana | Producent | Lata budowy | Liczba | Źródło |
|---|---|---|---|---|
| 13S | 1958-1959 | 113 | [1] | |
| 13S, 13S/1 | 1962-1965 | 90 | [1] |
Przypisy |
↑ abcdefgh Paweł Terczyński: Atlas wagonów towarowych. Poznań: Kolpress, 2011, s. 294. ISBN 978-83-933257-1-9.
| ||||||
| ||||||||||||||||||||||