13S Przypisy | Menu nawigacyjneee

Multi tool use
Wagony towarowe
wagon towarowy10SCBK PTK
| ||
![]() | ||
Producent |
![]() ![]() |
|
Lata budowy |
1958-1959 (Elbląg) 1962-1965 (Świdnica) |
|
Wymiary | ||
Długość całkowita |
9240/9175 mm |
|
Wysokość całkowita |
3060 mm |
|
Masa własna |
16500/16000 kg |
|
Podwozie | ||
Rozstaw osi |
5000/4500 mm |
|
Średnica kół |
1000 mm |
|
Nadwozie i załadunek | ||
Pojemność ładunkowa |
12 m³ |
|
Granica obciążenia |
15 t |
|
Konstrukcja | ||
Hamulec |
W-G/O-GP SAB +pomost w systemie Oerlikon |
|
Minimalny promień łuku |
75 m |
|
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
|
Uwagi | ||
[1] | ||
Portal ![]() |
13S – wagon towarowy służący do przewozu kwasów w naczyniach kamionkowych[1]. Projekt wagonu powstał na podstawie adaptacji podwozia wapniarki 10S. Zastosowano ujednolicone elementy zawieszenia (resory i podwójne ogniwa). Za opracowanie projektu w 1958 odpowiadało CBK PTK. Rekonstrukcja projektu z 1963 roku zakładała zmianę łożysk (z 140 mm na 120 mm) oraz hamulec Oerlikona. Wagony z zmienionego projektu otrzymały oznaczenie 13S/1[1]. Wagony mają minimalny promień skrętu wynoszący 75 m. Była to najliczniejsza grupa kamionek używanych w PKP[1].
W 12 zbiornikach można było pomieścić 12 m³ cieczy[1]. Napełnianie ceramicznych naczyń odbywało się od góry do każdej turyli (kamionki) osobno, a opróżnianie za pomocą syfonu. Zbiorniki stały ciasno na drewnianej podłodze, która była uszczelniona kitem lub lepikiem. Naczynia zdejmowano tylko podczas naprawy[1].
Odmiana |
Producent |
Lata budowy |
Liczba |
Źródło |
---|---|---|---|---|
13S |
![]() |
1958-1959 |
113 |
[1] |
13S, 13S/1 |
![]() |
1962-1965 |
90 |
[1] |
Przypisy |
↑ abcdefgh Paweł Terczyński: Atlas wagonów towarowych. Poznań: Kolpress, 2011, s. 294. ISBN 978-83-933257-1-9.
|
|
y5yCHh7OH6F,ybVTBl2UID30eBtH5dgccJtyGkkOPBlIBMY,ie,njw,PwWS60MGV,QI2KwtCPuBnFRP5g9,46O,q,N,iuQVHIC8UoUYT