Wilhelm Bauer (1945) Spis treści Historia | Bibliografia | Linki zewnętrzne | Przypisy | Menu...
Niemieckie okręty podwodne z okresu II wojny światowejOkręty muzea w NiemczechOkręty podwodne typu XXINiemieckie okręty podwodne z czasów zimnej wojnyOkręty zbudowane w Blohm + Voss
okręt podwodnyU-Boottypu XXIII wojny światowejBundesmarineHamburguRudolf Schultze31. FlotylliRønneBornholmŚwinoujścieFlensburgaoperacja RegenbogenBałtykuKilonii205206209Bremerhavenokrętu-muzeum
| ||
Historia | ||
Stocznia | Blohm und Voss | |
Położenie stępki | 28 października 1944 | |
Wodowanie | 13 stycznia 1945 | |
Kriegsmarine | ||
Wejście do służby | 24 lutego 1945 | |
Los okrętu | samozatopienie 4 maja 1945 | |
Dane taktyczno-techniczne | ||
Wyporność | nawodna: 1621 t podwodna: 1819 t | |
Długość | 76,7 m | |
Szerokość | 6,6 m | |
Napęd | ||
2 silniki wysokoprężne MAN M6V40/46KBB o mocy 4000 KM, 2 silniki elektryczne o mocy 5400 KM, 2 wyciszone silniki elektryczne o mocy 222 KM, 2 śruby napędowe | ||
Prędkość | nawodna: 15,5 węzła podwodna 17,2 węzłów | |
Uzbrojenie | ||
2 podwójne działka przeciwlotnicze 20 mm 6 wyrzutni torpedowych na dziobie, 23 torpedy. | ||
Załoga | 57 |
| ||
Historia | ||
Deutsche Marine | ||
Wejście do służby | 1 września 1960 | |
Wycofanie ze służby | 15 marca 1982 | |
Los okrętu | okręt-muzeum | |
Dane taktyczno-techniczne | ||
Wyporność | nawodna: 1620 t podwodna: 1820 t | |
Długość | 75,4 m | |
Szerokość | 6,6 m | |
Napęd | ||
2 silniki wysokoprężne Mercedes Benz MB820S1 o mocy 1200 KM, 2 silniki elektryczne | ||
Prędkość | nawodna: 10 węzłów podwodna 12,5 węzłów | |
Uzbrojenie | ||
4 wyrzutnie torpedowe na dziobie. | ||
Załoga | 57 |
Wilhelm Bauer, ex-U-2540 – niemiecki okręt podwodny (U-Boot) typu XXI zbudowany w okresie II wojny światowej, zatopiony, później wcielony do Bundesmarine. Jeden z czterech drugowojennych U-Bootów zachowanych do czasów współczesnych[1].
Spis treści
1 Historia
2 Bibliografia
3 Linki zewnętrzne
4 Przypisy
Historia |
Zamówienie na budowę okrętu zostało złożone w stoczni Blohm & Voss, w Hamburgu 6 listopada 1943. Rozpoczęcie budowy okrętu miało miejsce 28 października 1944. Wodowanie nastąpiło 13 stycznia 1945, wejście do służby 24 lutego 1945. Dowódcą był Oblt. Rudolf Schultze.
Okręt odbywał trening w ramach 31. Flotylli w Rønne (Bornholm), nie zdążył odbyć ani jednego patrolu bojowego. Przebazowany do Swinemünde (obecnie Świnoujście), został zatopiony przez własną załogę 4 maja 1945 w pobliżu Flensburga (operacja Regenbogen).
W czerwcu 1957, po 12 latach przebywania na dnie Bałtyku, okręt został podniesiony, wyremontowany w stoczni Howaldtswerke w Kilonii i wcielony do Bundesmarine pod nazwą "Wilhelm Bauer"[2]. Od 1 września 1960 do 28 sierpnia 1968 służył jako okręt doświadczalny (oznaczony jako typ 241). Od maja 1970 – z cywilną załogą – testowano na nim wyposażenie dla nowych typów okrętów podwodnych (m.in. dla typu 205, 206, 209). Sfatygowany, uszkodzony podczas kolizji okręt został ostatecznie wycofany ze służby 15 marca 1982.
"Wilhelm Bauer" został zakupiony przez Niemieckie Muzeum Morskie (Deutsches Schiffahrtsmuseum) w Bremerhaven i odrestaurowany; przywrócono zewnętrzny wygląd z okresu wojny. Od 27 kwietnia 1984 pełni funkcję okrętu-muzeum.
Bibliografia |
- www.uboat.net: U-2540 (ang.). [dostęp 4 listopada 2008].
- Eberhard Möller, Werner Brack: The Encyclopedia of U-boats from 1904 to Present. London: Greenhill Books, 2004. ISBN 1-85367-623-3.
Linki zewnętrzne |
- Wirtualna wycieczka po U-2450
- Galeria zdjęć U-2540
Przypisy |
↑ Pozostałe to U-505, U-534, U-995.
↑ Nadano ją na cześć Wilhelma Bauera – konstruktora pierwszego niemieckiego okrętu podwodnego.
|