Tramwaje w San Francisco Spis treści System tramwajów linowych | System tramwajowy | Zobacz też |...


Transport w San FranciscoTramwaje w Kalifornii


tramwajowejSan FranciscoStanach ZjednoczonychAndrew Smith Hallidiewielkie trzęsienie ziemiang.trolejbusówautobusowymXX wiekusiłowniStanów Zjednoczonych



























Tramwaje w San Francisco

Dane ogólne
Lokalizacja

Stany Zjednoczone Stany Zjednoczone, San Francisco

Rodzaj transportu

tramwaj, lekka kolej, tramwaj linowy
Infrastruktura
Liczba linii
3 + 8
Inne informacje

Operator
Muni



Mapa linii lekkiej kolei miejskiej (czarny kolor) i klasycznej linii F (kolor zielony) oraz linii tramwajów linowych (kolor pomarańczowy)


Tramwaje w San Francisco – dwa niezależne systemy komunikacji tramwajowej działające w San Francisco w Stanach Zjednoczonych.
Na dwa systemy tramwajowe składają się:



  1. system tramwajów linowych, który tworzą 3 linie – California Street, Powell-Mason oraz Powell-Hyde.

  2. system tramwajowy, złożony jest z jednej tradycyjnej linii – F Market & Wharves i siedmiu linii tramwajowych, które łączą w sobie cechy zarówno linii lekkiej kolei miejskiej jak i także tradycyjnego tramwaju – J Church, K Ingleside, L Taraval, M Ocean View, N Judah, S Castro Shuttle, T Third Street.




Spis treści






  • 1 System tramwajów linowych


    • 1.1 Historia


    • 1.2 Linie




  • 2 System tramwajowy


    • 2.1 Linie


    • 2.2 Tabor w regularnej eksploatacji [1]


      • 2.2.1 Tabor liniowy


      • 2.2.2 Tabor techniczny




    • 2.3 Tabor w nieregularnej eksploatacji


      • 2.3.1 Tabor muzealny






  • 3 Zobacz też


  • 4 Bibliografia


  • 5 Linki zewnętrzne


  • 6 Przypisy





System tramwajów linowych |






























Tramwaje w San Francisco
– tramwaj linowy



Tramwaje w San Francisco – tramwaj linowy
Tramwaje linowe w San Francisco
Dane ogólne
Lokalizacja

San Francisco

Rodzaj transportu

tramwaj linowy
Infrastruktura
Liczba linii
3
Inne informacje

Rozstaw toru
1067 mm

Operator
Muni


 Osobny artykuł: Tramwaje linowe w San Francisco.


Historia |


Twórcą systemu tramwajów linowych w San Francisco był Andrew Smith Hallidie, który 4 sierpnia 1873 przetestował pierwszy tego typu pojazd na ulicy Clay Street. 1 września 1873 firma Clay Street Hill Railroad uruchomiła pierwszą stałą linię tramwaju. W latach 1877–1889 powstało wiele innych linii tramwajowych tego typu obsługiwanych przez 8 niezależnych przedsiębiorstw. W tym czasie zbudowano łącznie 53 mile torów, które pokrywały niemal wszystkie dzielnice San Francisco. 18 kwietnia 1906 wielkie trzęsienie ziemi oraz spowodowany nim pożar zniszczyły miasto, a także prawie całą sieć tramwajów linowych. Na ich miejscu uruchomiono sieć tradycyjnych tramwajów elektrycznych (ang. streetcar) oraz trolejbusów (ang. trolley-coach).


W 1947 burmistrz Roger Lapham zażądał zlikwidowania wszystkich linii tramwajów linowych opierając się na raporcie, z którego wynikało, że ten rodzaj transportu publicznego przynosi straty i lepiej zastąpić go tańszym transportem autobusowym obsługiwanymi przez miasto. Zawiązany lokalny komitet w celu obrony tramwajów linowych, skutecznie przeciwstawił się decyzji burmistrza. Od tego czasu system tramwajów linowych z ulicy Powell Street jest obsługiwany przez miejskiego przewoźnika. W latach pięćdziesiątych XX wieku likwidacji uległo kilka mniejszych linii, a pozostałe uległy reorganizacji. Od tej pory wszystkie działające linie są podłączone do jednej siłowni na skrzyżowaniu ulic Washington Street i Mason Street. 1 października 1964 tramwaj linowy został uznany za „ruchomy”, historyczny obiekt o znaczeniu narodowym dla Stanów Zjednoczonych. Od 1982 do 1984 system został poddany generalnemu remontowi, a 21 czerwca 1984 roku oddano unowocześniony system do użytku mieszkańców i w tej formie działa on do dzisiaj.



Linie |



  • linia California Street ciągnie się wzdłuż ulicy California Street, od dzielnicy finansowej przez Chinatown i Nob Hill do stacji na ulicy Van Ness Avenue.

  • linia Powell-Mason rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu ulic Powell Street i Market Street i ciągnie się w kierunku zatoki. Na szczycie Nob Hill spotyka się z linią California Street, a swój bieg kończy przy Fisherman's Wharf.

  • linia Powell-Hyde rozpoczyna się również u zbiegu ulic Powell Street i Market Street, ale dalej skręca do Russian Hill i kończy swój bieg na placu Ghiradelli Square.



System tramwajowy |



























Tramwaje w San Francisco

Tramwaje w San Francisco
Tramwaj linii F Market & Wharves
Lokalizacja


Rodzaj transportu

tramwaj

Operator
Muni
Liczba linii
8
Infrastruktura

Rozstaw szyn
1435

Portal Portal Transport szynowy


Linie |




Plan tradycyjnej linii tramwajowej F Market & Marves




Schemat sieci tramwajowej/lekkiej kolei Muni Metro


Współcześnie sieć tramwajowa złożona jest z ośmiu linii:




  • F: Jones St & Beach St – Market Street – 17th St & Castro St


  • J: Metro Embarcadero Station – Market Street - Noe Valley - Balboa Park BART


  • K/T: (K:) Balboa Park BART – Ocean Avenue – (T:) West Portal – Castro – Market Street – Downtown (Embarcadero) – Caltrain Station – Bayview – Third Street/Gilman/Paul


  • L: Metro Embarcadero Station – Market Street – Castro – Wawona/46th Avenue/SF Zoo


  • M: Metro Embarcadero Station – Market Street – Castro – West Portal – San Francisco State Univercity – Ocean View – San Jose Ave & Geneva Ave


  • N: King St & 4th St – Downtown (Embarcadero) – Market Street – Judah/La Playa/Ocean Beach


  • S: Metro Embarcadero Station – Market Street – West Portal/Sloat/St Francis Circle (linia szczytowa)


  • T/K: (T:) Third Street/Gilman/Paul – Bayview - Caltrain Station – (K:) (Downtown) Embarcadero – Market Street – Castro – West Portal – Ocean Avenue – Balboa Park BART



Tabor w regularnej eksploatacji [1] |



Tabor liniowy |























Typ
Zdjęcie
Liczba
Breda LRV

T Third Islais.jpg
151

PCC

SF 1058 Green Hornet Livery.jpg
55
Peter Witt

AFreshlyPaintedMilanPeterWittTramInTwoToneGreenOnItsThirdWeekOfServiceOnTheFLine.jpg
10


Tabor techniczny |

































Typ
Zdjęcie
Liczba
Uwagi
?
[2] 1
Dwukierunkowy, czteroosiowy wagon roboczy nr #C 1, wyprodukowany w roku 1916[3]
Hammond Muni Type G

1
Holownik nr boczny #C3
Peter Witt

1
Wagon do nauki jazdy nr boczny #1834

[4] 1

Wagon wieżowy nr boczny #1304, został wyprodukowany w 1901 roku


Tabor w nieregularnej eksploatacji |



Tabor muzealny |




































































Typ
Zdjęcie
Liczba
Jewett Muni Type B

Muni streetcar 130.JPG
2
MMTB W2-Type

Sf streetcar 496.jpg
2
Boat Car

SF Muni HSF 228 Blackpool.jpg
2
Czteroosiowy wagon silnikowy

3
MMTB W6-Type

1
BN PCC series 7000

1
Holman Muni Type A

1
Czteroosiowy wagon silnikowy typu St. Louis

1
Dwuosiowy wagon silnikowy typu Hammond

1
Dwuosiowy wagon silnikowy

1
LHB V6

1
F (Kolomna)

1


Zobacz też |







  • tramwaj

  • tramwaj linowy

  • szybki tramwaj

  • premetro



Bibliografia |



  • transphoto.ru

  • world.nycsubway.org



Linki zewnętrzne |



  • strona komunikacji w San Francisco

  • strona tramwajów linowych

  • strona tramwaju F Market & Wharves


  • transphoto.ru (ros.)


  • Galeria zdjęć transportu publicznego w San Francisco na stronie world.nycsubway.org
    • Schemat sieci tramwajowej z układem torów z października 1995 roku




Przypisy |




  1. Сан-Франциско, Трамвай — Статистика подвижного состава — TransPhoto, transphoto.ru [dostęp 2017-11-15] .


  2. http://www.nycsubway.org/perl/show?48361 zdjęcie


  3. http://www.streetcar.org/streetcars/c1-muni-motor-flat/ opis wagonu nr #C 1


  4. http://www.nycsubway.org/perl/show?23222 zdjęcie





Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...