FSO Polonez Cargo Spis treści FSO Polonez Cargo | Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus | Przypisy | Linki...
Polskie samochody dostawczeSamochody FSOSamochody tylnonapędoweSamochody z lat 90.Samochody z lat 2000–2009
sanitarkaFSO Polonez Caro ambulansukombivanTruckutworzyw sztucznychFSO 125pFSOFSO Polonez CaroMysłowicachAtu PlusPolonezie KombiAmbulans
FSO Polonez Cargo – lekki samochód dostawczy oraz sanitarka bazujące na samochodzie osobowym FSO Polonez Caro produkowane w latach 1993–2001.
Spis treści
1 FSO Polonez Cargo
1.1 Początki
1.2 Cargo
1.3 Silniki
2 Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus
2.1 Historia i opis modelu
2.2 Galeria
2.3 Silniki
3 Przypisy
4 Linki zewnętrzne
FSO Polonez Cargo |
| ||
FSO Polonez Cargo po liftingu | ||
Inne nazwy | FSO Cargo | |
Producent | FSO | |
Zaprezentowany | 1993 | |
Okres produkcji | 1993–1997 | |
Miejsce produkcji | Warszawa | |
Następca | Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus | |
Dane techniczne | ||
Segment | C | |
Typy nadwozia | 5–drzwiowy kombivan | |
Silniki | R4 OHV 1,6 l R4 XUD9A 1,9 l Diesel | |
Skrzynia biegów | 5–biegowa manualna | |
Rodzaj napędu | tylny | |
Długość | 4616 mm | |
Szerokość | 1650 mm | |
Wysokość | 1800 mm | |
Rozstaw osi | 2509 mm | |
Masa własna | 1550–1670 kg | |
Poj. zbiornika paliwa | 45 litrów | |
Liczba miejsc | 5 | |
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | FSO Polonez Caro | |
Konkurencja | Renault 21 Ambulans Škoda Forman Plus |
Początki |
Prototyp Poloneza Sanitarki ( ambulansu) z nadwoziem typu kombivan pokazano po raz pierwszy w 1986 roku. Auto to bazowało na seryjnym Polonezie. Do samonośnej kabiny zamontowana została podobnie jak w Trucku (aczkolwiek niżej) pomocnicza półrama, na której zamontowany został wykonany z tworzyw sztucznych przedział sanitarny. W latach 1987–1990 opracowano kolejne prototypy, które od pierwowzoru różniły się większym przeszkleniem części medycznej, zastosowaniem bocznych drzwi w części medycznej (z prawej strony) oraz jednoczęściową unoszoną do góry klapą tylną (w miejsce dwuskrzydłowych otwieranych na boki). Pojazdy te wyposażone były w silniki CB o pojemności 1.6 dm3 i mocy maksymalnej 87 KM. Prace badawcze zakończyły się w lipcu 1990, zbyt duże drgania w tylnej części samochodu uniemożliwiały przeprowadzanie sprawnych zabiegów medycznych, przez co los projektu został przesądzony i auto nie trafiło do produkcji seryjnej.
Cargo |
Po wycofaniu w 1991 roku z produkcji samochodu FSO 125p w wersji sanitarka, dało się odczuć na rynku krajowym brak taniego auta medycznego tej klasy. Próbę zaradzenia tej sytuacji podjęła w 1993 roku FSO, konstruując na bazie samochodu FSO Polonez Caro samochód zdolny zaspokoić potrzeby rynku. Polonez Cargo powstał z wykorzystaniem nadwozia Poloneza Caro, bez dachu i tylnej klapy, do którego mocowany był szkielet podwyższający i przedłużający nadwozie auta. Na szkielet nakładano wykonaną z laminatu szklano-epoksydowego część nadwozia. W Cargo wzmocniono przednie jak i tylne zawieszenie, stosowano 3 wersje silnikowe 1,6 gaźnikowy (do 1995 roku), 1,6 z wtryskiem jednopunktowym oraz 1,9 GLD. Nadwozie standardowego Caro wysyłane było do zakładów ZTS Grójec, gdzie montowano wyższą część nadwozia z laminatu oraz wyposażenie dodatkowe. Pierwsze wersje tego auta posiadały nadwozie z metalowym pasem podokiennym oraz maską (z plastikowym chwytem powietrza) jak w modelu Caro MR'91 a także innym tylnym zderzakiem. Produkcja roczna wynosiła od 1800 do 2000 egzemplarzy.
Na początku lat 90. rozpoczęto adaptacje samochodów Polonez na karetki w zakładzie AutoForm w Mysłowicach. W modelu tym zabudowa była nieco mniejsza niż w modelu wykańczanym w Grójcu. Posiadał też mniejszą tylną szybę i nie miał przetłoczeń na laminatowej części nadwozia[1].
Silniki |
Wersja | Silnik: | Układ zasilania: | Średnica × skok tłoka: | St. sprężania: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max:[2]: | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | |||||||||
1600 CB | R4 1,6 l (1598 cm³), OHV | gaźnik Weber typ 34S2C 16/100 | 80 mm x 79,5 mm | 9,5:1 | 87 KM (64 kW) przy 5200 obr/min | 132 N•m przy 3800 obr/min | 18,0 s | 150 km/h | |
1600 CE | R4 1,6 l (1598 cm³), OHV | wtrysk Multec TBI 700 | 80 mm x 79,5 mm | 9,5:1 | 80 KM (59 kW) przy 5000 obr/min | 125 N•m przy 3200 obr/min | 17,0 s | 150 km/h | |
Silniki wysokoprężne: | |||||||||
1900 EJ | R4 1,9 l (1905 cm³), VM 488 HT/2 | pompa wtryskowa Bosch | 83 mm x 88 mm | 23:1 | 70 KM (51 kW) przy 4600 obr/min | 120 N•m przy 2000 obr/min | 19,0 s | 140 km/h[3] |
Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus |
| ||
Producent | Daewoo-FSO | |
Zaprezentowany | 1997 | |
Okres produkcji | 1997–czerwiec 2001 | |
Miejsce produkcji | Warszawa | |
Poprzednik | FSO Polonez Cargo | |
Następca | brak | |
Dane techniczne | ||
Segment | C | |
Typy nadwozia | 5–drzwiowy kombivan | |
Silniki | R4 OHV 1,6 l | |
Skrzynia biegów | 5–biegowa manualna | |
Rodzaj napędu | tylny | |
Długość | 4616 mm | |
Szerokość | 1650 mm | |
Wysokość | 1800 mm | |
Rozstaw osi | 2509 mm | |
Masa własna | 1550–1670 kg | |
Poj. zbiornika paliwa | 45 litrów | |
Liczba miejsc | 5 | |
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne | Daewoo-FSO Polonez Caro Plus | |
Konkurencja | Škoda Felicia Plus |
Historia i opis modelu |
W 1997 roku rozpoczęto produkcję Poloneza Cargo Plus zmodernizowanego zgodnie z linią „Plus”. W tylnej części nadwozia pojawiły się nowe lampy pochodzące z modelu Atu Plus, jednak powstawały także wersje z tylnymi światłami z modelu Caro. Warto dodać że w wyposażeniu tego modelu dostępne były podgrzewane przednie fotele. W zawieszeniu Cargo Plus Van zastosowany został zmodernizowany, wzmocniony tylny most wraz z drążkiem stabilizującym oraz 3-piórowymi resorami, w późniejszym czasie te rozwiązanie zastosowane zostało w Polonezie Kombi.
Cargo Plus oferowany był już z silnikami 1.6 GLI o mocy maksymalnej 78 KM. Produkcję zakończono w czerwcu 2001 roku. W wersji cywilnej dostępny był tylko w czterech kolorach: białym, wiśniowym, zielonym i niebieskim.
Jeszcze przed rozpoczęciem seryjnej produkcji tej modyfikacji stworzono prototyp posiadający asymetryczne drzwi tylne zamiast klapy.
W 1997 roku rozpoczęto adaptacje kolejnej generacji Polonezów na sanitarki w zakładzie AutoForm w Mysłowicach. Część laminatowa nadwozia pozostawała bez zmian. Tylny pas pochodził z modelu Caro Plus[4].
Galeria |
Cargo Plus Ambulans z tylnymi światłami z modelu Caro
Cargo Plus ze standardowym pasem tylnym
tył Cargo Plus adaptowanego na ambulans w firmie AutoForm Mysłowice
Silniki |
Wersja | Silnik: | Układ zasilania: | Średnica × skok tłoka: | St. sprężania: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 GLi | R4 1,6 l (1598 cm³), OHV | jednopunktowy wtrysk paliwa | 80 mm x 79,5 mm | 9,5:1 | 78 KM (57 kW) przy 5200 obr/min | 121 N•m przy 3600 obr/min | 17 s | 150 km/h |
Przypisy |
↑ polskie-auta.pl Polonez Cargo AutoForm
↑ Edward Morawski: POLONEZ Budowa Naprawa Eksploatacja. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., 1999, s. 13. ISBN 83-206-1297-7.
↑ Edward Morawski: POLONEZ Budowa Naprawa Eksploatacja. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., 1999, s. 334. ISBN 83-206-1297-7.
↑ polskie-auta.pl Polonez Cargo Plus AutoForm
Linki zewnętrzne |
- Opis samochodu na stronie mokopol.com.pl
Chronologia samochodów FSO, od roku 1951 do czasów współczesnych | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Segment | Lata 1951–1959 | Lata 1960–1969 | Lata 1970–1979 | Lata 1980–1989 | Lata 1990–1999 | Lata 2000–2009 | 2010–2012 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | |
najmniejsze | Daewoo Matiz | FSO Matiz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
małe | Syrena 100 / 101 / 102 / 103 | Syrena 104 | Syrena 105 | Chevrolet Aveo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kompakty | Daewoo Lanos | FSO Lanos | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
klasa średnia | Warszawa M20 / 200 / 201 / 202 | Warszawa 203 / 204 / 223 / 224 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polski Fiat 125p | FSO 125p | Daewoo Nubira I | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez MR'78/MR'83/MR'85 MR'86/MR'87/MR'89 | Polonez Caro / Caro Plus | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez Atu / Atu Plus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez Coupé / 3-D | Polonez Kombi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pick-upy | Warszawa 200P/201P/202P/203P/204P/223P/224P | Polski Fiat 125p Pick-up | FSO 125p Pick-up | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez Truck | Polonez Truck | Polonez Truck Plus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kombivan | Warszawa 201F/202F/203F/204F | Polonez Cargo / Cargo Plus | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
dostawcze | Nysa 522 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prototypy | Syrena Sport · Syrena 110 · Warszawa 210 · PF 125p Coupé · FSO 1300 Coupé · Ogar · Wars · Polonez Analog | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyścigowe | Polski Fiat 125p CC · Stratopolonez · FSO Polonez 2000 Rally |
|
|