FSO Polonez Cargo Spis treści FSO Polonez Cargo | Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus | Przypisy | Linki...

Multi tool use
Polskie samochody dostawczeSamochody FSOSamochody tylnonapędoweSamochody z lat 90.Samochody z lat 2000–2009
sanitarkaFSO Polonez Caro ambulansukombivanTruckutworzyw sztucznychFSO 125pFSOFSO Polonez CaroMysłowicachAtu PlusPolonezie KombiAmbulans
FSO Polonez Cargo – lekki samochód dostawczy oraz sanitarka bazujące na samochodzie osobowym FSO Polonez Caro produkowane w latach 1993–2001.
Spis treści
1 FSO Polonez Cargo
1.1 Początki
1.2 Cargo
1.3 Silniki
2 Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus
2.1 Historia i opis modelu
2.2 Galeria
2.3 Silniki
3 Przypisy
4 Linki zewnętrzne
FSO Polonez Cargo |
| ||
![]() FSO Polonez Cargo po liftingu | ||
Inne nazwy |
FSO Cargo |
|
Producent |
FSO |
|
Zaprezentowany |
1993 |
|
Okres produkcji |
1993–1997 |
|
Miejsce produkcji |
![]() |
|
Następca |
Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus |
|
Dane techniczne | ||
Segment |
C |
|
Typy nadwozia |
5–drzwiowy kombivan |
|
Silniki |
R4 OHV 1,6 l R4 XUD9A 1,9 l Diesel |
|
Skrzynia biegów |
5–biegowa manualna |
|
Rodzaj napędu |
tylny |
|
Długość |
4616 mm |
|
Szerokość |
1650 mm |
|
Wysokość |
1800 mm |
|
Rozstaw osi |
2509 mm |
|
Masa własna |
1550–1670 kg |
|
Poj. zbiornika paliwa |
45 litrów |
|
Liczba miejsc |
5 |
|
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne |
FSO Polonez Caro |
|
Konkurencja |
Renault 21 Ambulans Škoda Forman Plus |
Początki |
FSO Polonez Van
Prototyp Poloneza Sanitarki ( ambulansu) z nadwoziem typu kombivan pokazano po raz pierwszy w 1986 roku. Auto to bazowało na seryjnym Polonezie. Do samonośnej kabiny zamontowana została podobnie jak w Trucku (aczkolwiek niżej) pomocnicza półrama, na której zamontowany został wykonany z tworzyw sztucznych przedział sanitarny. W latach 1987–1990 opracowano kolejne prototypy, które od pierwowzoru różniły się większym przeszkleniem części medycznej, zastosowaniem bocznych drzwi w części medycznej (z prawej strony) oraz jednoczęściową unoszoną do góry klapą tylną (w miejsce dwuskrzydłowych otwieranych na boki). Pojazdy te wyposażone były w silniki CB o pojemności 1.6 dm3 i mocy maksymalnej 87 KM. Prace badawcze zakończyły się w lipcu 1990, zbyt duże drgania w tylnej części samochodu uniemożliwiały przeprowadzanie sprawnych zabiegów medycznych, przez co los projektu został przesądzony i auto nie trafiło do produkcji seryjnej.
Cargo |

Prototypowy FSO Polonez Cargo

FSO Polonez Cargo – tył pojazdu
Po wycofaniu w 1991 roku z produkcji samochodu FSO 125p w wersji sanitarka, dało się odczuć na rynku krajowym brak taniego auta medycznego tej klasy. Próbę zaradzenia tej sytuacji podjęła w 1993 roku FSO, konstruując na bazie samochodu FSO Polonez Caro samochód zdolny zaspokoić potrzeby rynku. Polonez Cargo powstał z wykorzystaniem nadwozia Poloneza Caro, bez dachu i tylnej klapy, do którego mocowany był szkielet podwyższający i przedłużający nadwozie auta. Na szkielet nakładano wykonaną z laminatu szklano-epoksydowego część nadwozia. W Cargo wzmocniono przednie jak i tylne zawieszenie, stosowano 3 wersje silnikowe 1,6 gaźnikowy (do 1995 roku), 1,6 z wtryskiem jednopunktowym oraz 1,9 GLD. Nadwozie standardowego Caro wysyłane było do zakładów ZTS Grójec, gdzie montowano wyższą część nadwozia z laminatu oraz wyposażenie dodatkowe. Pierwsze wersje tego auta posiadały nadwozie z metalowym pasem podokiennym oraz maską (z plastikowym chwytem powietrza) jak w modelu Caro MR'91 a także innym tylnym zderzakiem. Produkcja roczna wynosiła od 1800 do 2000 egzemplarzy.
Na początku lat 90. rozpoczęto adaptacje samochodów Polonez na karetki w zakładzie AutoForm w Mysłowicach. W modelu tym zabudowa była nieco mniejsza niż w modelu wykańczanym w Grójcu. Posiadał też mniejszą tylną szybę i nie miał przetłoczeń na laminatowej części nadwozia[1].
Silniki |
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max:[2]: |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Silniki benzynowe: | |||||||||
1600 CB |
R4 1,6 l (1598 cm³), OHV |
gaźnik Weber typ 34S2C 16/100 |
80 mm x 79,5 mm |
9,5:1 |
87 KM (64 kW) przy 5200 obr/min |
132 N•m przy 3800 obr/min |
18,0 s |
150 km/h |
|
1600 CE |
R4 1,6 l (1598 cm³), OHV |
wtrysk Multec TBI 700 |
80 mm x 79,5 mm |
9,5:1 |
80 KM (59 kW) przy 5000 obr/min |
125 N•m przy 3200 obr/min |
17,0 s |
150 km/h |
|
Silniki wysokoprężne: | |||||||||
1900 EJ |
R4 1,9 l (1905 cm³), VM 488 HT/2 |
pompa wtryskowa Bosch |
83 mm x 88 mm |
23:1 |
70 KM (51 kW) przy 4600 obr/min |
120 N•m przy 2000 obr/min |
19,0 s |
140 km/h[3] |
Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus |
| ||
![]() | ||
Producent |
Daewoo-FSO |
|
Zaprezentowany |
1997 |
|
Okres produkcji |
1997–czerwiec 2001 |
|
Miejsce produkcji |
![]() |
|
Poprzednik |
FSO Polonez Cargo |
|
Następca |
brak |
|
Dane techniczne | ||
Segment |
C |
|
Typy nadwozia |
5–drzwiowy kombivan |
|
Silniki |
R4 OHV 1,6 l |
|
Skrzynia biegów |
5–biegowa manualna |
|
Rodzaj napędu |
tylny |
|
Długość |
4616 mm |
|
Szerokość |
1650 mm |
|
Wysokość |
1800 mm |
|
Rozstaw osi |
2509 mm |
|
Masa własna |
1550–1670 kg |
|
Poj. zbiornika paliwa |
45 litrów |
|
Liczba miejsc |
5 |
|
Dane dodatkowe | ||
Pokrewne |
Daewoo-FSO Polonez Caro Plus |
|
Konkurencja |
Škoda Felicia Plus |
Historia i opis modelu |
W 1997 roku rozpoczęto produkcję Poloneza Cargo Plus zmodernizowanego zgodnie z linią „Plus”. W tylnej części nadwozia pojawiły się nowe lampy pochodzące z modelu Atu Plus, jednak powstawały także wersje z tylnymi światłami z modelu Caro. Warto dodać że w wyposażeniu tego modelu dostępne były podgrzewane przednie fotele. W zawieszeniu Cargo Plus Van zastosowany został zmodernizowany, wzmocniony tylny most wraz z drążkiem stabilizującym oraz 3-piórowymi resorami, w późniejszym czasie te rozwiązanie zastosowane zostało w Polonezie Kombi.
Cargo Plus oferowany był już z silnikami 1.6 GLI o mocy maksymalnej 78 KM. Produkcję zakończono w czerwcu 2001 roku. W wersji cywilnej dostępny był tylko w czterech kolorach: białym, wiśniowym, zielonym i niebieskim.
Jeszcze przed rozpoczęciem seryjnej produkcji tej modyfikacji stworzono prototyp posiadający asymetryczne drzwi tylne zamiast klapy.
W 1997 roku rozpoczęto adaptacje kolejnej generacji Polonezów na sanitarki w zakładzie AutoForm w Mysłowicach. Część laminatowa nadwozia pozostawała bez zmian. Tylny pas pochodził z modelu Caro Plus[4].
Galeria |
Cargo Plus Ambulans z tylnymi światłami z modelu Caro
Cargo Plus ze standardowym pasem tylnym
tył Cargo Plus adaptowanego na ambulans w firmie AutoForm Mysłowice
Silniki |
Wersja |
Silnik: |
Układ zasilania: |
Średnica × skok tłoka: |
St. sprężania: |
Moc maksymalna: |
Maks. moment obrotowy |
0-100 km/h: |
V-max: |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 GLi |
R4 1,6 l (1598 cm³), OHV |
jednopunktowy wtrysk paliwa |
80 mm x 79,5 mm |
9,5:1 |
78 KM (57 kW) przy 5200 obr/min |
121 N•m przy 3600 obr/min |
17 s |
150 km/h |
Przypisy |
↑ polskie-auta.pl Polonez Cargo AutoForm
↑ Edward Morawski: POLONEZ Budowa Naprawa Eksploatacja. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., 1999, s. 13. ISBN 83-206-1297-7.
↑ Edward Morawski: POLONEZ Budowa Naprawa Eksploatacja. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., 1999, s. 334. ISBN 83-206-1297-7.
↑ polskie-auta.pl Polonez Cargo Plus AutoForm
Linki zewnętrzne |
- Opis samochodu na stronie mokopol.com.pl
Chronologia samochodów FSO, od roku 1951 do czasów współczesnych | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Segment |
Lata 1951–1959 |
Lata 1960–1969 |
Lata 1970–1979 |
Lata 1980–1989 |
Lata 1990–1999 |
Lata 2000–2009 |
2010–2012 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
0 | 1 | 2 |
|
najmniejsze |
Daewoo Matiz |
FSO Matiz |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
małe |
Syrena 100 / 101 / 102 / 103 |
Syrena 104 |
Syrena 105 |
Chevrolet Aveo |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kompakty |
Daewoo Lanos |
FSO Lanos |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
klasa średnia |
Warszawa M20 / 200 / 201 / 202 |
Warszawa 203 / 204 / 223 / 224 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polski Fiat 125p |
FSO 125p |
Daewoo Nubira I |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez MR'78/MR'83/MR'85 MR'86/MR'87/MR'89 |
Polonez Caro / Caro Plus |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez Atu / Atu Plus |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez Coupé / 3-D |
Polonez Kombi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pick-upy |
Warszawa 200P/201P/202P/203P/204P/223P/224P |
Polski Fiat 125p Pick-up |
FSO 125p Pick-up |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polonez Truck |
Polonez Truck |
Polonez Truck Plus |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kombivan |
Warszawa 201F/202F/203F/204F |
Polonez Cargo / Cargo Plus |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
dostawcze |
Nysa 522 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prototypy |
Syrena Sport · Syrena 110 · Warszawa 210 · PF 125p Coupé · FSO 1300 Coupé · Ogar · Wars · Polonez Analog |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyścigowe |
Polski Fiat 125p CC · Stratopolonez · FSO Polonez 2000 Rally |
|
|
4CKgKxr CYyH1XQDUfCc5Q