FSO Polonez Cargo Spis treści FSO Polonez Cargo | Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus | Przypisy | Linki...


Polskie samochody dostawczeSamochody FSOSamochody tylnonapędoweSamochody z lat 90.Samochody z lat 2000–2009


sanitarkaFSO Polonez Caro ambulansukombivanTruckutworzyw sztucznychFSO 125pFSOFSO Polonez CaroMysłowicachAtu PlusPolonezie KombiAmbulans




FSO Polonez Cargo – lekki samochód dostawczy oraz sanitarka bazujące na samochodzie osobowym FSO Polonez Caro produkowane w latach 1993–2001.




Spis treści






  • 1 FSO Polonez Cargo


    • 1.1 Początki


    • 1.2 Cargo


    • 1.3 Silniki




  • 2 Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus


    • 2.1 Historia i opis modelu


    • 2.2 Galeria


    • 2.3 Silniki




  • 3 Przypisy


  • 4 Linki zewnętrzne





FSO Polonez Cargo |


























































































FSO Polonez Cargo


FSO Polonez Cargo po liftingu
FSO Polonez Cargo po liftingu
Inne nazwy
FSO Cargo
Producent

FSO
Zaprezentowany
1993
Okres produkcji
1993–1997
Miejsce produkcji

Polska Warszawa
Następca
Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus
Dane techniczne

Segment

C

Typy nadwozia
5–drzwiowy kombivan

Silniki

R4 OHV 1,6 l
R4 XUD9A 1,9 l Diesel

Skrzynia biegów
5–biegowa manualna

Rodzaj napędu

tylny
Długość
4616 mm
Szerokość
1650 mm
Wysokość
1800 mm

Rozstaw osi
2509 mm

Masa własna
1550–1670 kg

Poj. zbiornika paliwa
45 litrów
Liczba miejsc
5
Dane dodatkowe
Pokrewne

FSO Polonez Caro
Konkurencja

Renault 21 Ambulans
Škoda Forman Plus


Początki |




FSO Polonez Van


Prototyp Poloneza Sanitarki ( ambulansu) z nadwoziem typu kombivan pokazano po raz pierwszy w 1986 roku. Auto to bazowało na seryjnym Polonezie. Do samonośnej kabiny zamontowana została podobnie jak w Trucku (aczkolwiek niżej) pomocnicza półrama, na której zamontowany został wykonany z tworzyw sztucznych przedział sanitarny. W latach 1987–1990 opracowano kolejne prototypy, które od pierwowzoru różniły się większym przeszkleniem części medycznej, zastosowaniem bocznych drzwi w części medycznej (z prawej strony) oraz jednoczęściową unoszoną do góry klapą tylną (w miejsce dwuskrzydłowych otwieranych na boki). Pojazdy te wyposażone były w silniki CB o pojemności 1.6 dm3 i mocy maksymalnej 87 KM. Prace badawcze zakończyły się w lipcu 1990, zbyt duże drgania w tylnej części samochodu uniemożliwiały przeprowadzanie sprawnych zabiegów medycznych, przez co los projektu został przesądzony i auto nie trafiło do produkcji seryjnej.



Cargo |




Prototypowy FSO Polonez Cargo




FSO Polonez Cargo – tył pojazdu


Po wycofaniu w 1991 roku z produkcji samochodu FSO 125p w wersji sanitarka, dało się odczuć na rynku krajowym brak taniego auta medycznego tej klasy. Próbę zaradzenia tej sytuacji podjęła w 1993 roku FSO, konstruując na bazie samochodu FSO Polonez Caro samochód zdolny zaspokoić potrzeby rynku. Polonez Cargo powstał z wykorzystaniem nadwozia Poloneza Caro, bez dachu i tylnej klapy, do którego mocowany był szkielet podwyższający i przedłużający nadwozie auta. Na szkielet nakładano wykonaną z laminatu szklano-epoksydowego część nadwozia. W Cargo wzmocniono przednie jak i tylne zawieszenie, stosowano 3 wersje silnikowe 1,6 gaźnikowy (do 1995 roku), 1,6 z wtryskiem jednopunktowym oraz 1,9 GLD. Nadwozie standardowego Caro wysyłane było do zakładów ZTS Grójec, gdzie montowano wyższą część nadwozia z laminatu oraz wyposażenie dodatkowe. Pierwsze wersje tego auta posiadały nadwozie z metalowym pasem podokiennym oraz maską (z plastikowym chwytem powietrza) jak w modelu Caro MR'91 a także innym tylnym zderzakiem. Produkcja roczna wynosiła od 1800 do 2000 egzemplarzy.


Na początku lat 90. rozpoczęto adaptacje samochodów Polonez na karetki w zakładzie AutoForm w Mysłowicach. W modelu tym zabudowa była nieco mniejsza niż w modelu wykańczanym w Grójcu. Posiadał też mniejszą tylną szybę i nie miał przetłoczeń na laminatowej części nadwozia[1].



Silniki |





















































Wersja
Silnik:
Układ zasilania:
Średnica × skok tłoka:
St. sprężania:
Moc maksymalna:
Maks. moment obrotowy
0-100 km/h:
V-max:[2]:

Silniki benzynowe:

1600 CB

R4 1,6 l (1598 cm³), OHV
gaźnik Weber typ 34S2C 16/100
80 mm x 79,5 mm
9,5:1
87 KM (64 kW) przy 5200 obr/min
132 N•m przy 3800 obr/min
18,0 s
150 km/h

1600 CE

R4 1,6 l (1598 cm³), OHV
wtrysk Multec TBI 700
80 mm x 79,5 mm
9,5:1
80 KM (59 kW) przy 5000 obr/min
125 N•m przy 3200 obr/min
17,0 s
150 km/h

Silniki wysokoprężne:

1900 EJ

R4 1,9 l (1905 cm³), VM 488 HT/2
pompa wtryskowa Bosch
83 mm x 88 mm
23:1
70 KM (51 kW) przy 4600 obr/min
120 N•m przy 2000 obr/min
19,0 s
140 km/h[3]




Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus |


























































































Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus


Daewoo-FSO Polonez Cargo Plus
Producent

Daewoo-FSO
Zaprezentowany
1997
Okres produkcji
1997–czerwiec 2001
Miejsce produkcji

Polska Warszawa
Poprzednik
FSO Polonez Cargo
Następca
brak
Dane techniczne

Segment
C

Typy nadwozia
5–drzwiowy kombivan

Silniki

R4 OHV 1,6 l

Skrzynia biegów
5–biegowa manualna

Rodzaj napędu

tylny
Długość
4616 mm
Szerokość
1650 mm
Wysokość
1800 mm

Rozstaw osi
2509 mm

Masa własna
1550–1670 kg

Poj. zbiornika paliwa
45 litrów
Liczba miejsc
5
Dane dodatkowe
Pokrewne

Daewoo-FSO Polonez Caro Plus
Konkurencja

Škoda Felicia Plus


Historia i opis modelu |


W 1997 roku rozpoczęto produkcję Poloneza Cargo Plus zmodernizowanego zgodnie z linią „Plus”. W tylnej części nadwozia pojawiły się nowe lampy pochodzące z modelu Atu Plus, jednak powstawały także wersje z tylnymi światłami z modelu Caro. Warto dodać że w wyposażeniu tego modelu dostępne były podgrzewane przednie fotele. W zawieszeniu Cargo Plus Van zastosowany został zmodernizowany, wzmocniony tylny most wraz z drążkiem stabilizującym oraz 3-piórowymi resorami, w późniejszym czasie te rozwiązanie zastosowane zostało w Polonezie Kombi.
Cargo Plus oferowany był już z silnikami 1.6 GLI o mocy maksymalnej 78 KM. Produkcję zakończono w czerwcu 2001 roku. W wersji cywilnej dostępny był tylko w czterech kolorach: białym, wiśniowym, zielonym i niebieskim.


Jeszcze przed rozpoczęciem seryjnej produkcji tej modyfikacji stworzono prototyp posiadający asymetryczne drzwi tylne zamiast klapy.


W 1997 roku rozpoczęto adaptacje kolejnej generacji Polonezów na sanitarki w zakładzie AutoForm w Mysłowicach. Część laminatowa nadwozia pozostawała bez zmian. Tylny pas pochodził z modelu Caro Plus[4].



Galeria |




Silniki |





























Wersja
Silnik:
Układ zasilania:
Średnica × skok tłoka:
St. sprężania:
Moc maksymalna:
Maks. moment obrotowy
0-100 km/h:
V-max:

1.6 GLi

R4 1,6 l (1598 cm³), OHV
jednopunktowy wtrysk paliwa
80 mm x 79,5 mm
9,5:1
78 KM (57 kW) przy 5200 obr/min
121 N•m przy 3600 obr/min
17 s
150 km/h


Przypisy |




  1. polskie-auta.pl Polonez Cargo AutoForm


  2. Edward Morawski: POLONEZ Budowa Naprawa Eksploatacja. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., 1999, s. 13. ISBN 83-206-1297-7.


  3. Edward Morawski: POLONEZ Budowa Naprawa Eksploatacja. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., 1999, s. 334. ISBN 83-206-1297-7.


  4. polskie-auta.pl Polonez Cargo Plus AutoForm



Linki zewnętrzne |


  • Opis samochodu na stronie mokopol.com.pl





























































































































































































































Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...