Rudolf Modrzejewski Spis treści Życie rodzinne | Kariera | Upamiętnienie | Kariera w datach |...


Amerykańscy inżynierowiePolscy inżynierowie budownictwaDoktorzy honoris causa Politechniki LwowskiejUrodzeni w 1861Zmarli w 1940Przedsiębiorcy polonijni w Stanach ZjednoczonychPrzedstawiciele nauk technicznych polskiego pochodzeniaLudzie urodzeni w Bochni


27 stycznia1861Bochni26 czerwca1940Los Angeleslinii kolejowychmostówHeleny ModrzejewskiejGustawa ZimajeraUSAObywatelstwoparyskiejGeorge S. MorisonaChicagodoktoratMedal Franklinainżynierlinii kolejowychmostówAmeryki Północnejmostu Golden GateSan Francisco


















Rudolf Modrzejewski


Ilustracja
Data i miejsce urodzenia

27 stycznia 1861
Bochnia
Data i miejsce śmierci

26 czerwca 1940
Los Angeles




Most fordoński im. Rudolfa Modrzejewskiego w Bydgoszczy




Tablica upamiętniająca nadanie Mostowi Fordońskiemu w Bydgoszczy imienia Rudolfa Modrzejewskiego




Most „Blue Water” nad rzeką St. Clair




Tablica na gmachu Szkoły Geodezyjno-Drogowej w Poznaniu – ul. Szamotulska 33


Rudolf Modrzejewski lub Ralph Modjeski (ur. 27 stycznia 1861 w Bochni, zm. 26 czerwca 1940 w Los Angeles) – polski[1] i amerykański inżynier, budowniczy linii kolejowych i mostów, pionier w budownictwie mostów wiszących.




Spis treści






  • 1 Życie rodzinne


  • 2 Kariera


  • 3 Upamiętnienie


  • 4 Kariera w datach


  • 5 Wybrane projekty


  • 6 Wybrane publikacje


  • 7 Przypisy


  • 8 Bibliografia


  • 9 Linki zewnętrzne





Życie rodzinne |


Był synem polskiej pary aktorskiej Heleny Modrzejewskiej i Gustawa Zimajera. Kiedy Rudolf miał 6 lat, ojciec, który wcześniej rozstał się z Heleną, porwał go i przez 3 lata trzymał w ukryciu. W wieku piętnastu lat Rudolf wraz z matką emigrował do USA. Obywatelstwo amerykańskie uzyskał podczas studiów w paryskiej École nationale des ponts et chaussées (Państwowej Szkole Dróg i Mostów), w 1883. Za pierwszym podejściem w 1880 roku nie udało mu się zdać egzaminów wstępnych (zajął 27. lokatę, a wolnych miejsc było 25). Zamierzał wówczas zostać pianistą – za młodu uczył się z Ignacym Janem Paderewskim. Ostatecznie został jednak przyjęty na tę prestiżową uczelnię rok później[2]. We Francji używał oficjalnie nazwiska Ralph Modjeski, skracając trudne do wypowiedzenia nazwisko Modrzejewski i czyniąc je łatwiejszym w artykulacji dla ludzi zachodu. Nigdy nie zerwał jednak swoich kontaktów z Polską – dużo pisał po polsku i zawsze podkreślał swoje pochodzenie. Korespondencję w języku polskim kierowaną do kraju zawsze podpisywał pełnym polskim nazwiskiem Rudolf Modrzejewski. 28 grudnia 1885 roku wziął ślub z Felicją Benda w polskim kościele katolickim w Nowym Jorku. Mieli trójkę dzieci: Feliksa, Marylę i Karola[3]. W 1933 roku małżonkowie rozwiedli się po trwającej latami separacji. Jeszcze w tym samym roku Modrzejewski poślubił Mary T. Giblin, swoją dotychczasową kochankę[potrzebny przypis].



Kariera |


Do USA wrócił z Paryża – ukończywszy tam studia z wyróżnieniem – w 1885 i podjął pracę inżyniera najpierw pod okiem konstruktora, „ojca budownictwa mostów amerykańskich”, George S. Morisona. W 1893 założył w Chicago własne biuro projektowe (istniejące do dziś pod nazwą Modjeski & Masters, po dołączeniu do niej w 1924 Franka M. Mastersa). W 1911 otrzymał doktorat inżynierii w Illinois State University, w 1922 Medal Franklina, w 1929 roku złoty John Fritz Medal.


Światowej sławy inżynier, budowniczy linii kolejowych i mostów. Pionier w budownictwie mostów wiszących. Zbudował prawie 40 mostów na największych rzekach Ameryki Północnej. Odegrał znaczącą rolę jako wychowawca następnych pokoleń amerykańskich konstruktorów i budowniczych mostów. Był pionierem praktycznego zastosowania w budowie mostów wiszących sprężystych stalowych pylonów, zamiast stosowanych wcześniej murowanych wież[4] Ciężar mostów według tej konstrukcji w znacznej mierze wisiał nad wodą zamiast opierać się na podporach. Przy okazji 75 urodzin Modrzejewskiego w 1936 wartość zbudowanych przez niego mostów oszacowano na 200 mln dolarów[5]. Jego uczniem był m.in. twórca słynnego mostu Golden Gate w San Francisco – Joseph B. Strauss.



Upamiętnienie |



  • W marcu 2008 r. imieniem Rudolfa Modrzejewskiego nazwano most Fordoński w Bydgoszczy[6].

  • Konstruktor jest także patronem Zespołu Szkół Geodezyjno-Drogowych w Poznaniu[7].



Kariera w datach |



  • 1882-1885 – studia w École nationale des ponts et chaussées w Paryżu, którą kończy z wyróżnieniem,

  • 1885 – asystent konstruktora mostów – George’a S. Morisona,

  • 1893 – własne biuro konstrukcyjne w Chicago,

  • 1902 – 1905 -przedsiębiorstwo Noble&Modejski realizuje projekt mostu w Thebes dla Southern Illinois and Missouri Company gdzie po raz pierwszy na tak dużą skalę używa do budowy przęseł betonu[8]

  • 1903 – prasa amerykańska uznaje Rudolfa Modrzejewskiego za najwybitniejszego specjalistę w dziedzinie budowy mostów, zostaje uznany przez stowarzyszenie techniczne ASCE za inżyniera roku,

  • 1911 – tytuł doktora inżynierii Uniwersytetu Stanu Illinois,

  • 1913 – rozprawa naukowa o projektowaniu wielkich mostów,

  • 1922 – medal Instytutu im. B. Franklina w Filadelfii,

  • 1929 – R. Modrzejewski zostaje laureatem John Fritz Gold Medal, najwyższego amerykańskiego odznaczenia w dziedzinie inżynierii,

  • 1929 – doktorat honoris causa Politechniki Lwowskiej.



Wybrane projekty |


W sumie na amerykańskich rzekach Modrzejewski wybudował ponad 30 mostów w tym m.in.:




  • Thebes Bridge na Missisipi, Thebes, Illinois (1904),


  • McKinley Bridge (1910),


  • Cherry Street Highway Bridge (1912),


  • Harahan Bridge w Memphis (1916),


  • Quebec Railway w Kanadzie (1917),


  • Benjamin Franklin Bridge w Filadelfii (1926),


  • Ambassador Bridge w Detroit (1929),


  • Mid-Hudson Bridge w Pougkeepsie (1930),

  • Huey P. Long w Nowym Orleanie (1936),


  • San Francisco-Oakland Bay Bridge łączący San Francisco z Oakland poprzez Zatokę San Francisco (1936),


  • Blue Water Bridge łączący Port Huron (Michigan, USA) z Sarnia (Ontario, Kanada) (1938).



Wybrane publikacje |


Modrzejewski zajmował się również teorią budownictwa mostowego. W Stanach Zjednoczonych opublikował na ten temat wiele książek i artykułów w tym m.in. klasyczną pozycję na ten temat poświęconą projektowaniu mostów. Wybrane publikacje:



  • Ralph Modjeski, St. Louis Electric Bridge Co, „The McKinley Bridge: Across the Mississippi River”, H. C. Sherman, 1919.

  • Ralph Modjeski, Frank M. Masters, Engineers. (New York, N.Y.), Ralph Modjeski, Frank M. Masters, Harrisburgh Bridge Company, „Market Street Bridge Over the Susquehanna River, Harrisburgh, Pennsylvania: Preliminary Report on Reconstruction”, The Firm, 1924.

  • Ralph Modjeski, Frank Milton Masters, The Louisville municipal bridge over the Ohio river between Louisville, Kentucky and Jeffersonville, Indiana, Uniwersytet Michigan.

  • Ralph Modjeski, Masters & Chase, Engineers, Ralph Modjeski, „Tacony-Palmyra Bridge Over the Delaware River Between Philadelphia, Penna. & Palmyra, N.J.:Preliminary Report to the Tacony-Palmyra Bridge Co”, The Firm.

  • Ralph Modjeski, „To the Joint Pacific Highway-Columbia Bridge Committee of Portland and Vancouver Commercial Clubs: A Report with Plans and Estimates for the Proposed Bridge Across the Columbia River Between Portland, Oregon, and Vancouver, Washington”, Author, 1912.

  • Ralph Modjeski, „A Report to the Mayor and City Council with Plans and Estimates for the Proposed Bridge Across the Willamette River at Portland, Oregon”, Author, 1908.



Przypisy |




  1. Ralph Modjeski hasło w encyklopedii Brytannica.


  2. Mosty Ameryki. Historia Rudolfa Modrzejewskiego - odcinek 1 - Telemagazyn.pl, www.telemagazyn.pl [dostęp 2018-07-14]  (pol.).


  3. Richard Weingardt: Engineering legends: great American civil engineers: 32 profiles of Inspiration and Achievement. American Society of Civil Engineers, 2005, s. 60. ISBN 978-0-7844-0801-8. [dostęp 2011-11-03].


  4. MaciejM. Iłowiecki MaciejM., Dzieje nauki polskiej, Warszawa: wyd. Interpress, 1981, s. 200, ISBN 83-223-1876-6, OCLC 830296583 .


  5. Ralf Modrzejewski obchodził swe 75-lecie. „Gazeta Lwowska”, s. 2, Nr 25 z 1 lutego 1936. 


  6. Most Fordoński otrzyma imię Rudolfa Modrzejewskiego. [dostęp 2009-04-25].


  7. Zespół Szkół Geodezyjno-Drogowych – Liceum Ogólnokształcące, Technikum, ZSZ, Szkoła Policealna – O szkole.


  8. JózefJ. Głomb JózefJ., Człowiek z pogranicza epok, Katowice: Wyd. Śląsk, 1981, ISBN 83-216-0165-0, OCLC 69452407 .



Bibliografia |



  • JózefJ. Głomb JózefJ., Człowiek z pogranicza epok, Katowice: Wyd. Śląsk, 1981, ISBN 83-216-0165-0, OCLC 69452407 .


  • plik PDF W.F. Durand, Biografical memoir of Ralph Modjeski, National Academy of Science of USA, 1944.

  • MaciejM. Iłowiecki MaciejM., Dzieje nauki polskiej, Warszawa: wyd. Interpress, 1981, s. 200, ISBN 83-223-1876-6, OCLC 830296583 .



Linki zewnętrzne |



  • Wielkie mosty Ameryki

  • Rudolf Modrzejewski, czyli Ralph Modjeski

  • Resume

  • strona Modjeski & Masters Inc.


  • Rudolf Modrzejewski {1861–1940}








Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...