Man Ray Życiorys | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneStrona internetowaMan RayOficjalne archiwum Mana...


Amerykańscy artyści współcześniAmerykanie pochodzenia żydowskiegoAmerykańscy anarchiściAmerykańscy fotografowieAmerykańscy malarzeAmerykańscy operatorzy filmowiAmerykańscy reżyserzy filmowiAmerykańscy scenarzyściArtyści związani z ParyżemDadaiściLudzie urodzeni w FiladelfiiPochowani na Cmentarzu Montparnasse w ParyżuSurrealiściUrodzeni w 1890Zmarli w 1976Żydowscy malarze


27 sierpnia1890Filadelfii18 listopada1976ParyżuamerykańskifotografikreżyserdadaizmusurrealizmufotografieawangardoweNowym JorkuMarcelem DuchampdadaizmuEuropieOthersFrancjiParyżaMontparnasseAlice PrinJames JoyceGertrude SteinJean CocteauJeanem ArpemMaxem ErnstemAndré MassonemJoanem MiróPablem PicassosurrealizmuGalerie PierreMeret Oppenheimprasy drukarskiejLee MillerpseudosolaryzacjirayografiaUSALos AngelesMontparnasseCmentarzu MontparnasseepitafiumsparafrazowaćSalvador Dalí




































Man Ray


Ilustracja
Ray (aut. Carl Van Vechten; 1934)
Imię i nazwisko
Emmanuel Rudnitzky/Radnitzky
Data i miejsce urodzenia

27 sierpnia 1890
Filadelfia
Data i miejsce śmierci

18 listopada 1976
Paryż
Narodowość
amerykańska
Dziedzina sztuki

malarstwo, fotografia, asamblaż, kolaż, film
Epoka

dadaizm, surrealizm

Strona internetowa

Man Ray, właśc. Emmanuel Rudnitzky/Radnitzky (ur. 27 sierpnia 1890 w Filadelfii, zm. 18 listopada 1976 w Paryżu) – amerykański fotografik i reżyser. Jego twórczość zaliczana jest do dadaizmu i surrealizmu.



Życiorys |


Pierwsze swoje znaczące fotografie wykonał w 1918, mieszkając w Filadelfii. Już wtedy malował i tworzył awangardowe filmy.


Mieszkając w Nowym Jorku, ze swoim przyjacielem Marcelem Duchamp, stworzył amerykański nurt dadaizmu, który rozpoczął się w Europie jako radykalne odrzucenie tradycyjnej sztuki. Był współzałożycielem grupy artystów zwanych jako Others.


Po kilku nieudanych próbach, a zwłaszcza po publikacji jednego numeru New York Dada w 1920, Man Ray stwierdził, „Dadaizm nie może żyć w Nowym Jorku bo cały Nowy Jork jest dada”, i w 1921 by żyć i tworzyć przybył do Francji do Paryża. Zamieszkał w dzielnicy artystów Montparnasse. Tam stał się wielbicielem francuskiej modelki Alice Prin (Kiki), często nazywanej „Kiki z Montparnasse”, która pozowała znanym ówczesnym malarzom. Później sama stała się jego ulubionym obiektem do fotografowania oraz została piosenkarką kabaretową.


Przez następne 20 lat, żyjąc na Montparnasse, Man Ray zrewolucjonizował sztukę fotografii, a wielcy twórcy, tacy jak: James Joyce, Gertrude Stein, Jean Cocteau, pozowali do jego zdjęć.


Wraz z Jeanem Arpem, Maxem Ernstem, André Massonem, Joanem Miró i Pablem Picasso zaprezentował swoje dzieła na pierwszej wystawie surrealizmu w Galerie Pierre w Paryżu w 1925 roku.


W 1934 Meret Oppenheim artystka surrealistyczna (znana ze swoich dzieł, takich jak pokryte futrem filiżanki), pozowała dla Man Raya, co zaowocowało stworzeniem serii fotografii przedstawiających w sposób surrealistyczny nagą artystkę stojącą obok prasy drukarskiej.


Wraz z fotografką Lee Miller – swoją kochanką i współpracowniczką – wymyślił fotograficzną technikę pseudosolaryzacji. Ray stworzył również technikę, którą nazwał z ang. rayographs (rayografia).


W późniejszym okresie życia Man Ray na kilka lat wrócił do USA i zamieszkał w Los Angeles. Jednakże, jak sam mawiał, to Montparnasse było jego domem i powrócił, aby tam spędzić resztę życia. Zmarł 18 listopada 1976 roku. Został pochowany na paryskim Cmentarzu Montparnasse.


Jego epitafium można sparafrazować jako: „Nie zainteresowany, ale nie obojętny”.




Linki zewnętrzne |












  • Oficjalne archiwum Mana Raya (ang.)


  • Amerykańscy Mistrzowie, Man Ray (ang.)








Popular posts from this blog

Paper upload error, “Upload failed: The top margin is 0.715 in on page 3, which is below the required...

Emraan Hashmi Filmografia | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneGulshan GroverGulshan...

How can I write this formula?newline and italics added with leqWhy does widehat behave differently if I...