Pan American World Airways Spis treści Operacja berlińska | Flota | Pan Am Express | W kulturze...
Nieistniejące linie lotnicze w Stanach ZjednoczonychPrzedsiębiorstwa z siedzibą w Nowym Jorku
amerykańskielinie lotniczeHenry’ego H. ArnoldaKey WestFlorydzieBoeing 747katastrofy rejsu 103 nad LockerbieZachodnimi NiemcamiFrankfurt am MainHamburgHanowerNorymbergaMonachiumStuttgartSaarbrückenKiloniaBerlinem ZachodnimDouglasDC-4DC-6BBoeing 727ATR 42LufthansaPan Am ExpressNiemczechTWATrans World AirlinesTrans World Express
| ||||
Boeing 747 na lotnisku w Zurychu (maj 1985) | ||||
| ||||
Historia | ||||
Data założenia | 1927 (jako Pan American Airways) | |||
Zaprzestanie działalności | 4 grudnia 1991 | |||
Lokalizacja | ||||
Węzeł | Port lotniczy Gwatemala-La Aurora, Port lotniczy Miami, Port lotniczy Nowy Jork-JFK, Port lotniczy Frankfurt, Port lotniczy Londyn-Heathrow, Port lotniczy Tokio-Haneda (od 1978 Port lotniczy Narita) | |||
Węzeł rezerwowy | Port lotniczy Waszyngton-Dulles, Port lotniczy Boston, Port lotniczy Los Angeles, Port lotniczy Chicago-O’Hare, Port lotniczy Berlin-Tegel, Port lotniczy Honolulu, Port lotniczy Houston-George Bush, Port lotniczy San Francisco | |||
Kooperacja | ||||
Program lojalnościowy | WorldPass | |||
Powiązania | Clipper Club | |||
Flota | ||||
Liczba samolotów | 226 | |||
Przedsiębiorstwo | ||||
Siedziba | Nowy Jork 200 Park Ave Stany Zjednoczone | |||
Udziałowcy | Pan Am Corporation | |||
Strona internetowa |
Pan American World Airways (w skrócie Pan Am) – nieistniejące już amerykańskie linie lotnicze. Firma została założona 14 marca 1927 przez majora Henry’ego H. Arnolda w Key West na Florydzie.
Linie lotnicze Pan Am jako pierwsze posiadały w swojej flocie samolot Boeing 747. Tymi samolotami Pan Am dostarczał pocztę w latach 70. XX wieku, również do Warszawy. Ostatni lot Pan Am wykonał do Miami 4 grudnia 1991[1].
Firma zbankrutowała w 1991, między innymi z powodu katastrofy rejsu 103 nad Lockerbie.
Spis treści
1 Operacja berlińska
2 Flota
2.1 Flota Pan Am, grudzień 1991
2.2 Flota Pan Am Express, grudzień 1991
3 Pan Am Express
4 W kulturze popularnej
5 Katastrofy
6 Przypisy
Operacja berlińska |
Na mocy decyzji sojuszników, w latach 1950–1990 Pan Am utrzymywał sieć rozkładowych lotów o dużej częstotliwości (około 75 dziennie) pomiędzy Zachodnimi Niemcami (Frankfurt am Main, Hamburg, Hanower, Norymberga, Monachium, Stuttgart, Saarbrücken i Kilonia) a Berlinem Zachodnim, początkowo samolotami Douglas DC-4, następnie DC-6B (od 1954), Boeing 727 (od 1966) oraz ATR 42. Następnie prawa do tych połączeń kupiła Lufthansa.
Flota |
Flota Pan Am, grudzień 1991 |
Typ | Liczba | Zamówienia | Miejsca | Uwagi |
---|---|---|---|---|
Airbus A300-B4 | 12 | 0 | 254 | |
Airbus A310-200 | 7 | 0 | 225 | |
Airbus A310-300 | 12 | 0 | 196 | |
Boeing 737-200 | 5 | 0 | 116 | |
Boeing 727-200 | 91 | 9 | 145 | Zamówione zostały używane samoloty |
Boeing 747-200B | 7 | 0 | 412 | |
Boeing 747-100 | 18 | 0 | 377 | |
Razem | 152 | 9 |
Flota Pan Am Express, grudzień 1991 |
Typ | Liczba | Zamówione |
---|---|---|
ATR 42-300 | 8 | 3 |
de Havilland Canada Dash 7 | 10 | 0 |
Razem | 18 | 3 |
Pan Am Express |
Pan Am Express to regionalna linia lotnicza z rodziny Pan Am. Linia ta została nabyta przez Pan Am w 1987 i wykonywała połączenia w Niemczech w latach 1987–1990. Po upadku Pan Am TWA kupiło Pan Am Express. Trans World Airlines zmieniło nazwę Pan Am Express na Trans World Express. Linia ta latała pod skrzydłem TWA do 1995.
W kulturze popularnej |
Linie Pan Am pojawiają się w filmach:
- Parada oszustów
- Test pilota Pirxa
- Złap mnie, jeśli potrafisz
- Człowiek z blizną
- Odyseja kosmiczna
- Pan Am – serial
- W krzywym zwierciadle: Europejskie wakacje
- Aviator
Katastrofy |
Przypisy |
↑ Global Era (ang.). panam.org. [dostęp 2013-07-28].
Kontrola autorytatywna (linia lotnicza):
ISNI: 0000 0001 2175 6542
VIAF: 156517910
LCCN: n81009272
GND: 2043869-2
BnF: 13323557k
SUDOC: 032014716
- WorldCat