Kampania (wojsko) Bibliografia | Menu nawigacyjnesh20100016994201729-412220732r03087975221578


Strategia


wojskowościoperacjinaczelne dowództwocelów strategicznychpośrednimi celami wojnykierunku strategicznymteatrze działań wojennychwojnyII wojny światowejstrategiczna operacja na teatrze działań wojennych




Kampania – w wojskowości szereg kolejnych operacji zaplanowanych i ewentualnie modyfikowanych przez naczelne dowództwo i przez nie kierowanych, służących osiągnięciu określonych celów strategicznych, inaczej określanych pośrednimi celami wojny, w wyniku czego uzyskuje się określoną zmianę układu sił i sytuacji militarno-politycznej na zadanym kierunku strategicznym czy też określonym teatrze działań wojennych i na określonym etapie wojny.
Na kampanię składa się zwykle kilka operacji, a niekiedy jedna lub więcej bitew.


W czasie II wojny światowej kampanie były prowadzone w okresie od miesiąca do kilku miesięcy siłami frontu bądź - częściej - kilku frontów na przestrzeni setek kilometrów; znane są m. in.




  • kampania wrześniowa 1939 (w literaturze niemieckiej nazywana kampanią polską),


  • kampania norweska 1940,


  • kampania francuska 1940 (w literaturze niemieckiej nazywana kampanią zachodnią),


  • kampania afrykańska,


  • kampania włoska 1943-1945.


Współcześnie słowo „kampania” zastępuje się określeniem strategiczna operacja na teatrze działań wojennych, które bardziej jest adekwatne do rozmiarów i charakteru działań.



Bibliografia |


  • PWN Leksykon: Wojsko, wojna, broń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, ​ISBN 83-01-13506-9








Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...