Kampania (wojsko) Bibliografia | Menu nawigacyjnesh20100016994201729-412220732r03087975221578
Strategia
wojskowościoperacjinaczelne dowództwocelów strategicznychpośrednimi celami wojnykierunku strategicznymteatrze działań wojennychwojnyII wojny światowejstrategiczna operacja na teatrze działań wojennych
Kampania – w wojskowości szereg kolejnych operacji zaplanowanych i ewentualnie modyfikowanych przez naczelne dowództwo i przez nie kierowanych, służących osiągnięciu określonych celów strategicznych, inaczej określanych pośrednimi celami wojny, w wyniku czego uzyskuje się określoną zmianę układu sił i sytuacji militarno-politycznej na zadanym kierunku strategicznym czy też określonym teatrze działań wojennych i na określonym etapie wojny.
Na kampanię składa się zwykle kilka operacji, a niekiedy jedna lub więcej bitew.
W czasie II wojny światowej kampanie były prowadzone w okresie od miesiąca do kilku miesięcy siłami frontu bądź - częściej - kilku frontów na przestrzeni setek kilometrów; znane są m. in.
kampania wrześniowa 1939 (w literaturze niemieckiej nazywana kampanią polską),
kampania norweska 1940,
kampania francuska 1940 (w literaturze niemieckiej nazywana kampanią zachodnią),
kampania afrykańska,
kampania włoska 1943-1945.
Współcześnie słowo „kampania” zastępuje się określeniem strategiczna operacja na teatrze działań wojennych, które bardziej jest adekwatne do rozmiarów i charakteru działań.
Bibliografia |
- PWN Leksykon: Wojsko, wojna, broń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, ISBN 83-01-13506-9
Kontrola autorytatywna (operacja wojskowa):
LCCN: sh2010001699
GND: 4201729-4
BnF: 12220732r
SUDOC: 030879752
BNCF: 21578