Siły Powietrzne Spis treści Historia | Podstawy prawne | Flagi lotnictwa wojskowego | Organizacja |...


Siły PowietrzneSiły powietrzne


rodzajówSił Zbrojnych Rzeczypospolitej PolskiejWojsk LądowychMarynarki WojennejWojsk SpecjalnychWojsk Obrony TerytorialnejWojsk LotniczychWojsk Obrony PrzeciwlotniczejWojsk RadiotechnicznychBłękitnej ArmiiI wojny światowejeskadrRosjiJózefa Dowbor-Muśnickiegopowstańcy wielkopolscybitwie o ŁawicęsamolotówbalonówFrankfurcie nad OdrąLwówwalk polsko-ukraińskichwojny polsko-bolszewickiej1925Oficerską Szkołę LotnictwaGrudziądzuDęblinaZSRRFrancjiSPAD 61C1Potez XVBreguet XIXPotez XXVFarman F-68BN4 GoliathFokker F.VIIB/3mAvia BH-33PWS-Ałodzi latającychSchreck FBA-17HLeO H.13LeO H.135B3Latham 43PWS-10PZL P.7aPZL P.11aPZL P.11cPZL P.24PZL.23 KaraśPZL.37 ŁośPZL.50 JastrząbPZL.38 WilkPZL.48 Lampartpułków24 sierpnia1939Eskadryarmiibrygad1 września1939LuftwaffeWarszawy142. Eskadry4. Pułk LotniczyChełmżyRumuniiCaudron CR.714Morane-Saulnier MS.406ludowego Wojska Polskiego1 Dywizji Piechoty im. Tadeusza KościuszkiZygmunt Berling1 Samodzielnej Myśliwskiej Eskadry Lotniczejobwodzie riazańskimZSRR2 Pułku Nocnych Bombowców „Kraków”ZSRRPe-2Tu-2Li-2sbJak-17Ił-12Jak-18Jak-23MiG-15MiG-171964Ił-28MiG-19MiG-21MiG-23MiG-29Ił-10Su-7Su-20Su-22PZL TS-11 IskraJunak-2Junak-3TS-8 BiesPZL I-22 IrydaJak-12An-2Wilga-35PIł-14Ił-18An-12An-26Jak-40Tu-154Mi-1Mi-4Mi-2Mi-8Mi-17Mi-24Mi-14Mi-6PZL SW-4F-16C/DGripenaMirage’a 2000An-26C-130 Hercules10 kwietnia 2010 rokuMinisterstwo Obrony NarodowejEmbraer 175PLL LOTszachownicą lotnicząGulfstream G550Gulfstream G550Lotnisku Chopina w Warszawie1. Bazie Lotnictwa Transportowegolotnisku w BydgoszczySił Zbrojnych Rzeczypospolitej PolskiejKonstytucja Rzeczypospolitej PolskiejWojska LądoweMarynarka WojennaWojska SpecjalneDowódca Sił PowietrznychPrezydenta Rzeczypospolitej PolskiejMinistra ObronyMarynarki WojennejPSPPRLPRLPRLWOPPRLRAT-31DLNUR-12MNUR-15/MNUR-31/M/MKNUR-41Mi-17











































Siły Powietrzne


Orzeł Sił Powietrznych
Orzeł Sił Powietrznych

Państwo

 Polska

Siły zbrojne

Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Nazwa skrócona
SP
Data utworzenia
listopad 1918
Znak rozpoznawczy

Roundel of Poland.svg
Proporzec

PL air force flag IIIRP.svg
Najwyższe dowództwa
Cywilne

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Minister Obrony Narodowej
Wojskowe

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych

Siły Powietrzne (SP) – jeden z pięciu rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, obok Wojsk Lądowych, Marynarki Wojennej, Wojsk Specjalnych i Wojsk Obrony Terytorialnej. Ich głównym zadaniem jest prowadzenie operacji mających na celu uzyskanie przewagi w powietrzu i wspieranie oddziałów innych rodzajów Sił Zbrojnych. Składają się z Wojsk Lotniczych, Wojsk Obrony Przeciwlotniczej i Wojsk Radiotechnicznych.


Prekursorem Sił Powietrznych było lotnictwo Błękitnej Armii podczas I wojny światowej. Do 1 lipca 2004 roku Siły Powietrzne nosiły nazwę Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej, (WLOP), które z kolei utworzono 1 lipca 1990 roku przez połączenie dwóch rodzajów sił zbrojnych: Wojsk Lotniczych i Wojsk Obrony Powietrznej Kraju.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Lotnictwo II Rzeczypospolitej


      • 1.1.1 1918–1922


      • 1.1.2 1923–1932


      • 1.1.3 1933–1938


      • 1.1.4 1939


      • 1.1.5 Plany na rozbudowę do roku 1942




    • 1.2 Polskie Siły Powietrzne na Zachodzie


      • 1.2.1 1940 (Francja)


      • 1.2.2 1940–1947 (Wielka Brytania)




    • 1.3 Lotnictwo ludowego Wojska Polskiego


    • 1.4 1990–2004


    • 1.5 2004-2010


    • 1.6 Po 2011


    • 1.7 Dowódcy polskich sił powietrznych


      • 1.7.1 Dowódca Wojsk Lotniczych


      • 1.7.2 Inspektorzy Wojsk Lotniczych


      • 1.7.3 Szefowie Departamentu Żeglugi Powietrznej


      • 1.7.4 Dowódcy Lotnictwa w Ministerstwie Spraw Wojskowych


      • 1.7.5 Inspektorzy Obrony Powietrznej Państwa


      • 1.7.6 Naczelny Dowódca Lotnictwa i OPL, Dowódca Lotnictwa i OPL


      • 1.7.7 Dowódca Polskich Sił Powietrznych


      • 1.7.8 Inspektorzy Polskich Sił Powietrznych


      • 1.7.9 Dowódca Polskich Sił Powietrznych


      • 1.7.10 Dowódca Lotnictwa Frontu Polskiego (na Wschodzie)


      • 1.7.11 Dowódca Lotnictwa WP


      • 1.7.12 Dowódcy Wojsk Lotniczych


      • 1.7.13 Dowódcy Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju (samodzielny organ dowodzenia w latach 1951-1954)


      • 1.7.14 Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju


      • 1.7.15 Dowódca Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju (w ramach Dowództwa Wojsk Lotniczych i OPL OK)


      • 1.7.16 Główni Inspektorzy Lotnictwa


      • 1.7.17 Dowódcy Wojsk Lotniczych


      • 1.7.18 Dowódcy Wojsk Obrony Powietrznej Kraju


      • 1.7.19 Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej (po scaleniu WOPK i Wojsk Lotniczych w 1990 roku)[16]


      • 1.7.20 Dowódcy Sił Powietrznych (zmiana nazwy z WLOP na Siły Powietrzne 1 lipca 2004 r.)


      • 1.7.21 Inspektorzy Sił Powietrznych III Rzeczypospolitej Polskiej






  • 2 Podstawy prawne


  • 3 Flagi lotnictwa wojskowego


    • 3.1 Współczesne (od 1993 r.)


    • 3.2 Historyczne




  • 4 Organizacja


  • 5 Dowództwo


  • 6 Uzbrojenie i wyposażenie


    • 6.1 Wojska Obrony Przeciwlotniczej


    • 6.2 Wojska Radiotechniczne


    • 6.3 Wojska Lotnicze




  • 7 Bazy lotnicze


  • 8 Zespoły akrobacji lotniczej


  • 9 Zobacz też


  • 10 Przypisy


  • 11 Bibliografia


  • 12 Linki zewnętrzne





Historia |



Lotnictwo II Rzeczypospolitej |



 Osobny artykuł: Lotnictwo wojskowe II RP.


1918–1922 |



 Osobny artykuł: Formowanie lotnictwa wojskowego II RP.




Nieuport Macchi M 9 w polskiej służbie 1920.





Albatrosy D.III (Oef) 7. „Kościuszkowskiej” Eskadry Myśliwskiej, z widocznym godłem eskadry





Breguet 14A2 39. Eskadry Breguetów 16. eskadry wywiadowczej w Kijowie, 1920


Historia Sił Powietrznych zaczyna się z końcem I wojny światowej. W 1918 roku funkcjonowało kilka polskich eskadr stworzonych w innych państwach. W Rosji istniała eskadra przy oddziałach generała Józefa Dowbor-Muśnickiego, rozformowana w maju 1918 roku. We Francji pięć eskadr lotniczych powstało przy armii generała Józefa Hallera. Znalazły się w Polsce wraz z wyposażeniem w 1919 roku.


Siły Powietrzne zaczęto tworzyć w listopadzie 1918 roku. Początkowo opierały się na maszynach zdobycznych lub pozostawionych przez armie zaborców (niemiecką lub austriacką). Najwięcej sprzętu zdobyli powstańcy wielkopolscy w bitwie o Ławicę, rozegranej 6 stycznia 1919 roku, w której zdobyto kilkaset rozmontowanych i zakonserwowanych samolotów bojowych i balonów obserwacyjnych. Zdobyty sprzęt miał wartość 200 milionów marek niemieckich i stanowił największy łup wojenny w dziejach polskiego oręża. Na zdobytych samolotach LVG 9 stycznia 1919 roku poznańska eskadra zbombardowała 25-kilogramowymi bombami lotnisko we Frankfurcie nad Odrą, wykonując bombardowanie 6 samolotami, zrzucając łącznie 900 kg bomb[1]. Na sprzęcie zdobytym na Ławicy walczono później o Lwów podczas walk polsko-ukraińskich i wojny polsko-bolszewickiej 1919–1920. Od 1919 roku kupowano samoloty za granicą. W wyniku tego w 1920 roku Siły Powietrzne posiadały mieszankę samolotów brytyjskich, francuskich, niemieckich, austriackich i włoskich z okresu I wojny światowej. Głównie były to:




  • myśliwce: Bristol F.2B Fighter, SPAD XIII, Fokker D.VII, Oeffag D.III, Ansaldo A.1 Balilla, SPAD VII, Albatros D.III, Sopwith Dolphin, Fokker E.V (D.VIII)


  • bombowce i rozpoznawcze: Breguet 14, Ansaldo SVA-9, Salmson 2A2, Airco DH.9, Albatros C.X, Albatros C.XII, DFW C.V, LVG C.V i LVG C.VI.



1923–1932 |


W 1925 roku utworzono Oficerską Szkołę Lotnictwa w Grudziądzu, w 1927 przeniesioną do Dęblina.


Po wojnie z ZSRR przestarzałe samoloty wycofywano, a ich miejsce zajęły nowe, zakupione głównie we Francji. W latach 1924–1926 podstawowym myśliwcem został SPAD 61C1 (280 sztuk), lekkimi bombowcami kolejno: Potez XV (245 sztuk), Breguet XIX (250 sztuk) i Potez XXV (316 szuk), który był produkowany w Polsce na licencji. Cięższe bombowce to Farman F-68BN4 Goliath, a później Fokker F.VIIB/3m, również produkowany w Polsce. Później, na licencji czeskiej, wyprodukowano 50 samolotów Avia BH-33 pod nazwą PWS-A. Lotnictwo morskie do połowy lat trzydziestych używało francuskich łodzi latających, głównie Schreck FBA-17H, LeO H.13, LeO H.135B3 i Latham 43. Od początku lat trzydziestych lotnictwo polskie zaczęto wyposażać w samoloty polskiej konstrukcji, produkowane w Polsce. Pierwszym myśliwcem polskiej konstrukcji był następca PWS-A, samolot PWS-10, którego 80 egzemplarzy używano od 1932 roku.



1933–1938 |



Galeria





PZL.37 Łoś





PZL.23 Karaś





RWD-14 Czapla




W 1933 roku do służby weszły myśliwce PZL P.7a, wyprodukowane w liczbie około 150 sztuk, a następnie około 50 egzemplarzy PZL P.11a. W latach 1935–1936 jednostki wyposażono w myśliwce PZL P.11c (około 150 sztuk). Niestety, nowoczesne w 1935 roku samoloty cztery lata później były już przestarzałe. Rozwinięcie tych konstrukcji w postaci PZL P.24 było kierowane wyłącznie na eksport. Jedynie PZL.23 Karaś (166 sztuk) i PZL.37 Łoś (36 sztuk) względnie odpowiadały standardom ówczesnej broni. Prototyp PZL.50 Jastrząb nie doczekał się produkcji seryjnej. Podobny los spotkał ciężkie myśliwce PZL.38 Wilk i PZL.48 Lampart.


Do 1939 roku lotnictwo zorganizowane było w 6 pułków:




  • 1 Pułk Lotniczy – Warszawa (1921–1939)


  • 2 Pułk Lotniczy – Kraków (1921–1939)


  • 3 Pułk Lotniczy – Poznań (1921–1939)


  • 4 Pułk Lotniczy – Toruń (1924–1939)


  • 5 Pułk Lotniczy – Lida (1928–1939)


  • 6 Pułk Lotniczy – Skniłów (1925–1939)



1939 |



 Osobny artykuł: Polskie Lotnictwo Wojskowe 1939.



Pomnik Lotników Polskich poległych w czasie II wojny światowej, Northolt Wielka Brytania


24 sierpnia 1939 roku pułki lotnicze zlikwidowano. Eskadry przydzielono do poszczególnych armii oraz brygad. Według danych z 1 września 1939 roku ogólna liczba samolotów wojskowych lotnictwa polskiego wynosiła 745, z czego w oddziałach bojowych 400 maszyn. Pozostałe 345 stanowiło sprzęt rezerwowy.


Skład lotnictwa bojowego:




  • brygada bombowa (PZL.37 Łoś)


  • brygada pościgowa (PZL P.7 i PZL P.11)

  • eskadry liniowe (rozpoznawczo-bombowe) (PZL.23 Karaś)


  • Morski Dywizjon Lotniczy (Lublin R.XIII, RWD-14 Czapla)

  • eskadry łącznikowe (Lublin R.XIII i RWD-8 towarzyszące poszczególnym armiom)


Z wyjątkiem Łosi sprzęt ten ustępował pod każdym względem samolotom niemieckiej Luftwaffe, a eskadry łącznikowe były niemal bezbronne.


Mimo prawie ośmiokrotnej przewagi liczebnej nieprzyjaciela, w walkach powietrznych poniósł on poważne straty. Już 1 września brygada pościgowa zestrzeliła w rejonie Warszawy 14 samolotów niemieckich, a nazajutrz piloci 142. Eskadry (4. Pułk Lotniczy) w rejonie Chełmży – 7. Ogółem w okresie od 1 do 17 września polscy myśliwcy zestrzelili na pewno 126 samolotów niemieckich, prawdopodobnie jeszcze 10 i uszkodzili 14. Ponadto polskie załogi bombowe zestrzeliły 11 maszyn, a artyleria przeciwlotnicza – kolejne kilkadziesiąt.


Według archiwalnych źródeł niemieckich Luftwaffe straciła bezpowrotnie w kampanii polskiej około 247 samolotów, w tym 91 w wypadkach lotniczych, a niemal tyleż zostało uszkodzonych.


Lotnictwo polskie straciło około 70% sprzętu i wielu lotników. 17 września do Rumunii przeleciały 43 samoloty P.7 i P.11 oraz część Łosi. Pomiędzy 17 a 20 września większość lotników polskich przekroczyła granicę rumuńską i węgierską.



Plany na rozbudowę do roku 1942 |


Wobec pogarszającej się sytuacji politycznej przed wybuchem wojny, władze polskie postanowiły rozbudować lotnictwo i wprowadzić na wyposażenie nowe typy samolotów krajowej, jak i również zagranicznej produkcji.




Prototyp samolotu obserwacyjnego LWS-3 Mewa. Przy wybuchu wojny w 1939 r. ponad 20 samolotów tego typu było w końcowej fazie produkcji, jednak nie dotarły to eksploatacji w jednostkach.


Na wiosnę 1940 roku przewidziany był stan sił powietrznych[2]:



  • Eskadry obserwacyjne (razem ok. 250 samolotów)

    • 5 eskadr wyposażonych w samoloty RWD-14 Czapla

    • 13 eskadr wyposażonych w samoloty LWS-3 Mewa



  • Eskadry rozpoznawcze (razem ok. 290 samolotów)

    • 10 eskadr wyposażonych w samoloty PZL.23 Karaś

    • 4 eskadry wyposażone w samoloty PZL.46 Sum






160 sztuk francuskiego samolotu myśliwskiego MS.406 (tutaj w barwach lotnictwa Francji) miało wejść na wyposażenie lotnictwa polskiego (pierwsze już w roku 1939), jednak wybuch wojny przeszkodził w ich dostarczeniu do Polski.



  • Eskadry myśliwskie i pościgowe (razem ok. 460 samolotów)

    • 10 eskadr wyposażonych w samoloty PZL P.11c

    • 6 eskadr wyposażonych w samoloty PZL. P11g Kobuz

    • 2 eskadry wyposażone w samoloty PZL.50 Jastrząb

    • 8 eskadr wyposażonych w samoloty Morane-Saulnier MS.406 (francuskie)

    • 4 eskadry wyposażone w samoloty Hawker Hurricane Mk.I (brytyjskie)



  • Eskadry bombowe (razem ok. 220 samolotów)

    • 9 eskadr wyposażonych w samoloty PZL.37 Łoś

    • 9 eskadr wyposażonych w samoloty Fairey Battle Mk.I (brytyjskie)







CANT Z.506 (tutaj w barwach lotnictwa włoskiego)--w 1938 r. Polska zamówiła we Włoszech 6 sztuk tego wodnosamalotu, jednak tylko jeden dotarł do Polski przed wybuchem wojny.


  • Eskadry morskie (razem ok. 40 samolotów)
    • 3 eskadry różnych typów (w tym 6 wodnosamolotów CANT Z-506 (włoskie))


Razem więc: 30 eskadr pościgowo-myśliwskich, 18 eskadr bombowych, 14 eskadr liniowych/rozpoznawczych, 18 eskadr obserwacyjnych/towarzyszących, 3 eskadry morskie.


Na rok 1942 zatem przewidziano poniższą organizację sił powietrznych (uchwaloną przez KSUS / Komitet do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu):



  • Lotnictwo Armijne

    • 2 eskadry liniowe

    • 2 eskadry myśliwskie

    • 2 eskadry współpracy

    • 1 pluton łącznikowy



  • Lotnictwo Naczelnego Wodza (rezerwa współpracy)

    • 4 eskadry liniowe

    • 5 eskadr myśliwskich

    • 8 eskadr towarzyszących

    • Mobilizowane plutony łącznikowe



  • Lotnictwo Samodzielne Naczelnego Wodza

    • 21 eskadr bombowych

    • 10 eskadr pościgowych

    • 14 eskadr liniowych

    • 15 eskadr myśliwskich

    • 18 eskadr towarzyszących




Razem więc: 32 eskadry pościgowo-myśliwskie, 21 eskadr bombowych, 20 eskadr liniowych/rozpoznawczych, 28 eskadr obserwacyjnych/towarzyszących, 1 pluton lącznikowy.



Polskie Siły Powietrzne na Zachodzie |



 Osobny artykuł: Polskie Siły Powietrzne na obczyźnie.


1940 (Francja) |



 Osobny artykuł: Polskie Siły Powietrzne we Francji.

Po upadku Polski zaczęto tworzyć nowe jednostki we Francji. Jedyną jednostką sformowaną przed atakiem Niemiec na Francję był dywizjon 1/145, wyposażony w myśliwce Caudron CR.714 (przerobione na wojskowe samoloty sportowe, była to jedyna jednostka używająca tych maszyn). Polskich pilotów przydzielano do dywizjonów francuskich i tak zwanych kluczy kominowych. Latali na wielu typach maszyn, jednak najwięcej z nich na myśliwcach Morane-Saulnier MS.406.



1940–1947 (Wielka Brytania) |



 Osobny artykuł: Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii.


Lotnictwo ludowego Wojska Polskiego |



 Osobny artykuł: Lotnictwo ludowego Wojska Polskiego.

Początki lotnictwa ludowego Wojska Polskiego sięgają 7 lipca 1943 roku, kiedy to dowódca 1 Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki pułkownik dyplomowany Zygmunt Berling wydał rozkaz dzienny Nr 43 o sformowaniu między innymi 1 Samodzielnej Myśliwskiej Eskadry Lotniczej. Na miejsce formowania wybrano lotnisko Grigoriewskoje położone w obwodzie riazańskim na terytorium ZSRR.


20 sierpnia 1943 roku eskadrę rozwinięto do rozmiarów pułku, któremu nadano nazwę: 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa".


1 kwietnia 1944 roku przystąpiono do formowania 2 Pułku Nocnych Bombowców „Kraków”. 31 października „zorganizowano” Dowództwo Lotnictwa Frontu Wojska Polskiego. Wymieniony organ dowodzenia, z gen. Fiodorem Połyninem na czele, powstał w wyniku przemianowania radzieckiego Dowództwa 6 Armii Lotniczej.


Po zakończeniu wojny (10 maja 1945 roku), polskie lotnictwo wojskowe przebazowano z terenu Niemiec do stałych miejsc postoju w kraju. Dysponowało wówczas następującymi jednostkami:



  • 1 Mieszany Korpus Lotniczy (mp. Łowicz)

    • 1 Dywizja Lotnictwa Bombowego


    • 2 Dywizja Lotnictwa Szturmowego (mp. Łódź)


    • 3 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (mp. Kutno)

    • 1 Eskadra Lotnictwa Łącznikowego




  • 4 Mieszana Dywizja Lotnicza (mp. Bydgoszcz)


Jednostki samodzielne



  • 12 Pułk Lotnictwa Sanitarnego

  • 13 Pułk Lotnictwa Transportowego

  • 14 Samodzielny Pułk Korekcji i Zwiadu

  • 15 Samodzielny Pułk Lotniczy

  • 17 Pułk Lotnictwa Łącznikowego

  • 3 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Łącznikowego

  • 4 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Łącznikowego

  • 5 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Łącznikowego

  • 6 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Łącznikowego

  • 103 Samodzielna Eskadra Lotnictwa Łącznikowego


Pod koniec 1945 roku na stanie sił powietrznych znajdowały się 643 samoloty:



  • 152 Jak-9 (wszystkich wersji)

  • 177 Ił-2 (wszystkich wersji)

  • 121 Pe-2 (wszystkich wersji)

  • 36 UT-2

  • 138 Po-2

  • 11 C-47

  • 4 Li-2

  • 2 Szcze-2

  • 1 P-39

  • 1 Bf 108


Po wojnie nadal rozwijano polskie lotnictwo. Z ZSRR dostarczono bombowce Pe-2 i Tu-2 (w 1950 roku) oraz bombowce treningowe USB-1 i USB-2. W 1949 roku do służby wprowadzono przebudowane na bombowce treningowe samoloty transportowe Li-2sb. W 1950 roku przeszkolono pierwszych pilotów na samolotach odrzutowych (Jak-17)[3]; do uzbrojenia weszły transportowce Ił-12 oraz samoloty treningowe Jak-18 i treningowe bombowce UTB-2. W 1951 roku pojawiły się pierwsze odrzutowce – Jak-23 i MiG-15 (również w wersji dwumiejscowej UTIMiG-15), a w 1961 roku następca MiG-a-15 – MiG-17.


Poza dostawami z ZSRR Polska podjęła również produkcję licencyjną: MiG-ów-15 (jako Lim-1, w 1952 roku) i MiG-ów-15bis (jako Lim-2, od 1957 roku). W 1955 roku rozpoczęto produkcję MiG-ów-17 (jako Lim-5). W 1964 roku powstało krajowe rozwinięcie tego samolotu – szturmowy Lim-6bis.





























SM-1






Mi-2






An-2






Jak-11






Jak-12






Ił-28






Ił-14






An-26






MiG-15





Lim-5






MiG-21






MiG-23






TS-8 Bies






TS-11 Iskra






PZL M96 Iryda






Su-20






F-16





Wspólny przelot samolotów bojowych wszystkich trzech typów użytkowanych przez Siły Powietrzne. Od czoła formacji: F-16, MiG-29, Su-22.






CASA C-295






PZL W-3 Sokół





rządowy Embraer 175






Bell 412HP



Jedyny odrzutowy bombowiec, Ił-28, wszedł do służby w 1952 roku. Siedem lat później Polska otrzymała niewielką liczbę samolotów MiG-19, a w 1963 roku podstawowym samolotem myśliwskim stał się MiG-21. W 1979 roku do służby trafiła mała liczba samolotów MiG-23, a w roku 1989 – MiG-29.


Od 1949 roku podstawowym samolotem szturmowym był Ił-10 (od 1951 roku również wersja treningowa UIł-10). Począwszy od roku 1965 lotnictwo szturmowe zaczęło używać odrzutowców, początkowo Su-7, następnie Su-20 (1974) i Su-22 (1984).


Jedyny odrzutowy samolot szkolny, PZL TS-11 Iskra, zastąpił tłokowe Junak-2 (w służbie od 1952 roku), Junak-3 (1954) i TS-8 Bies (1958). Następca Iskry, PZL I-22 Iryda, przez pewien czas znajdował się w małej liczbie w wyposażeniu Wojsk Lotniczych, lecz ciągłe problemy sprawiły, że wszystkie Irydy wróciły do fabryki w celu dokonania modyfikacji i obecnie nie znajdują się w wyposażeniu wojska.


Od 1951 roku funkcję samolotu wielozadaniowego spełniał Jak-12, w 1955 roku dołączył do niego An-2, a później również Wilga-35P.


Samoloty transportowe i pasażerskie to kolejno: Ił-14 (od 1955 roku), Ił-18 (1961), An-12B (1966), An-26 (1972), Jak-40 (1973) i Tu-154.


W okresie powojennym polskie lotnictwo zostało również wyposażone w śmigłowce: wielozadaniowy SM-1 (licencja Mi-1) od 1956 roku, wielozadaniowy Mi-4 od 1958 roku, wielozadaniowy SM-2 od 1960 roku, Mi-2 i Mi-8 (później również Mi-17) od 1968 roku, a także szturmowy Mi-24 od 1976 roku. W użyciu znalazły się również amfibijny Mi-14 i ciężki transportowy Mi-6.


W 1954 Wojska Lotnicze połączono z Wojskami Obrony Powietrznej Kraju, tworząc Wojska Lotnicze i Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju. Nowa formacja skupiała zarówno jednostki lotnicze, jak i przeciwlotnicze. W 1962 rozdzielono je ponowie na Wojska Lotnicze i Wojska Obrony Powietrznej Kraju jako odrębne rodzaje sił zbrojnych. Ta struktura funkcjonowała nieprzerwanie przez 28 lat.



1990–2004 |


1 lipca 1990 roku ponownie połączono oba elementy, tworząc Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej.



2004-2010 |


W roku 2006 do uzbrojenia weszły dwa nowe typy maszyn: na początku roku lekki śmigłowiec PZL SW-4, 9 listopada zaś – pierwsze samoloty F-16C/D, które w przetargu na myśliwiec wielozadaniowy pokonały Gripena i Mirage’a 2000.


16 stycznia 2009 roku wycofano ze służby ostatni z 12 samolotów transportowych An-26. 24 marca przekazano pierwszy z pięciu samolotów transportowych C-130 Hercules.


Po 10 kwietnia 2010 roku Ministerstwo Obrony Narodowej wyczarterowało na cztery lata dwa samoloty Embraer 175 od PLL LOT do przewozu najważniejszych osób w państwie; samoloty te są cywilne, obsługują je cywile i nie są oznaczone szachownicą lotniczą[4].



Po 2011 |


W 2011 r. wykonano prace, których celem było poprawienie bezpieczeństwa wykonywania zadań lotniczych oraz optymalizacja szkolenia. Wdrożone zostały działania naprawcze i profilaktyczne, którymi objęte zostały wszystkie jednostki organizacyjne lotnictwa Sił Powietrznych oraz pozostałych Rodzajów Sił Zbrojnych. Przeprowadzono gruntowną analizę wszystkich dokumentów normujących szkolenie lotnicze, opracowane nowe dokumenty oraz wprowadzono szereg poprawek i uzupełnień do programów i instrukcji. Zmieniono także organizację bezpieczeństwa i ubezpieczenia lotów podnosząc standard funkcjonowania lotnisk. Pracę nad systemem problematyki bezpieczeństwa zostały zwieńczone opracowaniem czterech dokumentów: "Regulaminu Lotów RL 2010", "Instrukcji Organizacji Lotów 2010", "Instrukcji Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP" oraz "Instrukcji organizacji lotniczej łączności radiowej Sił Zbrojnych RP – wydanie II". Dokonano zmian zapisów w instrukcjach użytkowania statków powietrznych, dotyczących ich doposażenia w nowe urządzenia i agregaty.
Wprowadzono codzienny nadzór nad pracą służb Hydrometeoroligcznej Sił Zbrojnych RP. Zakończono rozbudowę sieci WAN Meteo – RL.


Przeprowadzono ćwiczenie Sił Powietrznych pod kryptonimem "Orzeł-11", które odbyło się we wrześniu 2011 r. Zasadniczym celem ćwiczenia było przygotowanie dowództw oraz jednostek Sił Powietrznych do realizacji działań bojowych w ramach wydzielonego Komponentu Powietrznego, a także jego zabezpieczenia i wsparcia podczas prowadzenia połączonej operacji obronnej kraju. Ćwiczenie odbyło się przy współdziałaniu z Komponentem Lądowym i Morskim, Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych, Żandarmerią Wojskową oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Przeprowadzono je na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej z wykorzystaniem ośrodków poligonowych w Ustce, Nadarzycach, Drawsku Pomorskim, na poligonach morskich znajdujących się w strefie obrony Marynarki Wojennej oraz w jednostkach uczestniczących[5].


Siły Powietrzne współorganizowały, największe w Polsce pokazy lotnicze Radom Air Show 2011, z udziałem samolotów wojskowych i cywilnych z całego świata. W pokazach wzięło udział 160 statków powietrznych, w tym 116 w pokazie dynamicznym, a 44 w statycznym. Łącznie zaprezentowano 261 lotników i 57 statków powietrznych.


Nastąpiła certyfikacja Komponentu Lotniczego "Jastrząb" składający się z czterech samolotów F-16 Jastrząb, personelu obsługi oraz ochrony wojsk, jako Siły Zdolne do Przerzutu w ramach operacji NATO. Komponent lotniczy musiał przejść certyfikację według programu TACEVAL. Program ten ma za zadanie zweryfikowanie zdolności do podjęcia działań bojowych przez okres wyznaczony przez dowództwo NATO, w warunkach ograniczonej pomocy ze strony państwa-gospodarza[6].


Kurs szkoleniowo-metodyczny kierowniczej kadry lotnictwa Sił Zbrojnych RP "Zlot 2011", który odbył się w październiku 2011 r. Celem było kreślenie roli dowódców poszczególnych szczebli dowodzenia podczas realizacji zadań, ocena poziomu umiejętności pilotażowych i bojowych kierowniczej kadry lotnictwa Sił Zbrojnych RP.[7]


2 września 2016 roku ogłoszone zostały dwa niezależne procedury przetargowe przez Inspektorat Uzbrojenia MON celem pozyskania samolotów do przewozu VIP-ów. Celem zakupu są trzy średnie maszyny, w tym jedna używana i dwie nowe. Wymagana liczba miejsc wynosi nie mniej niż 65 foteli, zasięg minimalny 5500 kilometrów, loty transatlantyckie bez międzylądowania z minimum 30 pasażerami, w konfiguracji do przewozu VIP-ów, posiadanie systemów łączności niejawnej, obrony i ochrony. Samoloty używane mają mieć silniki nie starsze niż 5 lat, a liczbę miejsc w średnich maszynach nie mniejszą niż 132. Zasięg samolotów przy pełnym obciążeniu ma pozwolić na przelot nad Atlantykiem z międzylądowaniem[8].


W październiku 2016 roku zdecydowano, że przetarg na dwa małe samoloty dla VIP-ów wygrywa Gulfstream G550, gdyż druga oferta nie spełnia wymogów. W dniu 15 listopada 2016 roku Szef IU MON gen. bryg. Adam Duda i Jeffrey Crosby, reprezentujący przedsiębiorstwo Gulfstream Aerospace, podpisali umowę na dostawę maszyn[9][10][11][12][13].


21 czerwca 2017 roku pierwsza maszyna Gulfstream G550 wylądowała na Lotnisku Chopina w Warszawie i została przekazana 1. Bazie Lotnictwa Transportowego[14]. Samolot otrzymał imię „Książę Józef Poniatowski”. Następny samolot, o imieniu „Generał Kazimierz Pułaski”, został odebrany 29 lipca 2017 roku na lotnisku w Bydgoszczy[15].



Dowódcy polskich sił powietrznych |


Szef Sekcji Żeglugi Napowietrznej


  • 1918 – ppłk pil. Hipolit Łossowski


Dowódca Wojsk Lotniczych |


  • 1918-1919 – ppłk pil. Hipolit Łossowski


Inspektorzy Wojsk Lotniczych |



  • 1919 – ppłk pil. Hipolit Łossowski

  • 1919-1920 – gen. bryg. pil. Gustaw Macewicz



Szefowie Departamentu Żeglugi Powietrznej |



  • 1920-1923 – gen. bryg. pil. Gustaw Macewicz

  • 1923-1924 – gen. bryg. pil. François-Lèon Leveque

  • 1924-1926 – gen. bryg. pil. Włodzimierz Zagórski

  • 1926-1936 – gen. bryg. pil. Ludomił Rayski



Dowódcy Lotnictwa w Ministerstwie Spraw Wojskowych |



  • 1936-1939 – gen. bryg. pil. Ludomił Rayski

  • 1939 – gen. bryg. pil. Władysław Kalkus



Inspektorzy Obrony Powietrznej Państwa |



  • 1936 – gen. dyw. Gustaw Orlicz-Dreszer

  • 1936-1939 – gen. bryg. pil. Józef Zając



Naczelny Dowódca Lotnictwa i OPL, Dowódca Lotnictwa i OPL |


  • 1939-1940 – gen. bryg. pil. Józef Zając


Dowódca Polskich Sił Powietrznych |


  • 1940 – gen. bryg. pil. Józef Zając


Inspektorzy Polskich Sił Powietrznych |



  • 1940-1943 – gen. bryg. pil. Stanisław Ujejski

  • 1943 – płk pil. Stanisław Karpiński

  • 1943-1944 – gen. bryg. pil. Mateusz Iżycki



Dowódca Polskich Sił Powietrznych |


  • 1944-1947 – gen. bryg. pil. Mateusz Iżycki


Dowódca Lotnictwa Frontu Polskiego (na Wschodzie) |


  • 1944-1945 – gen. dyw. pil. Fiodor Pietrowicz Połynin


Dowódca Lotnictwa WP |


  • 1945-1947 – gen. broni pil. Fiodor Pietrowicz Połynin


Dowódcy Wojsk Lotniczych |



  • 1947-1950 – gen. bryg. Aleksander Romeyko

  • 1950-1954 – gen. broni pil. Iwan Turkiel



Dowódcy Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju (samodzielny organ dowodzenia w latach 1951-1954) |



  • 1951-1952 – gen. bryg. Nikołaj Trawin

  • 1952-1954 – gen. bryg. Siergiej Sazonow



Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju |



  • 1954-1956 – gen. broni pil. Iwan Turkiel

  • 1956-1962 – gen. dyw. pil. Jan Frey-Bielecki



Dowódca Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju (w ramach Dowództwa Wojsk Lotniczych i OPL OK) |


  • 1959-1962 – gen. bryg. pil. Czesław Mankiewicz


Główni Inspektorzy Lotnictwa |



  • 1962-1963 – gen. dyw. pil. Jan Frey-Bielecki

  • 1963-1967 – gen. dyw. pil. Jan Raczkowski



Dowódcy Wojsk Lotniczych |



  • 1967-1972 – gen. dyw. pil. Jan Raczkowski

  • 1972-1976 – gen. dyw. pil. Henryk Michałowski

  • 1976-1983 – gen. dyw. pil. Tadeusz Krepski

  • 1983-1989 – gen. dyw. pil. Tytus Krawczyc

  • 1989-1990 – gen. dyw. pil. Jerzy Gotowała



Dowódcy Wojsk Obrony Powietrznej Kraju |



  • 1962-1967 – gen. dyw. pil. Czesław Mankiewicz

  • 1967-1976 – gen. dyw. pil. Roman Paszkowski

  • 1976-1990 – gen. broni Longin Łozowicki



Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej (po scaleniu WOPK i Wojsk Lotniczych w 1990 roku)[16] |



  • 1990-1995 – gen. broni pil. Jerzy Gotowała

  • 1995-1999 – gen. dyw. Kazimierz Dziok

  • 1999-2002 – gen. broni pil. Andrzej Dulęba

  • 2002-2004 – gen. broni pil. Ryszard Olszewski



Dowódcy Sił Powietrznych (zmiana nazwy z WLOP na Siły Powietrzne 1 lipca 2004 r.) |



  • 2004-2005 – gen. broni pil. Ryszard Olszewski

  • 2005-2007 – gen. broni pil. Stanisław Targosz[17]

  • 2007-2010 – gen. broni pil. Andrzej Błasik[18]

  • 2010-2013 – gen. broni pil. Lech Majewski[19]



Inspektorzy Sił Powietrznych III Rzeczypospolitej Polskiej |



  • gen. dyw. pil. Jan Śliwka (1 stycznia 2014 – 27 stycznia 2016)

  • gen. bryg. pil. Tomasz Drewniak (28 stycznia 2016 – 17 listopada 2016)

  • płk/gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski (18 listopada 2016 – 17 kwietnia 2017)

  • cz.p.o. gen. bryg. pil. Mirosław Jemielniak (18 kwietnia 2017 – 6 września 2018)

  • cz.p.o. gen. bryg. pil. Jacek Pszczoła (6 września 2018 – 19 października 2018)

  • gen. bryg. pil. Jacek Pszczoła (19 października 2018 – nadal)



Podstawy prawne |


Podstawami prawnymi utworzenia powietrznego segmentu polskich Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej są Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej oraz akty prawne niższego rzędu, w tym przede wszystkim ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 listopada 1967 r. (Dziennik Ustaw z 2012 roku poz. 461). Zgodnie z artykułem 3 ust. 3 ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, w skład Sił Zbrojnych wchodzą jako ich rodzaje: Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna i Wojska Specjalne, zaś na podstawie art. 3 ust 4a tej samej ustawy, Siłami Powietrznymi dowodzi Dowódca Sił Powietrznych[20]. Przepis ten nie narusza jednak postanowień prawa w zakresie cywilnego zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, sprawowanego za pośrednictwem Ministra Obrony.
Ustawa z 21 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz niektórych innych ustaw zlikwidowała stanowisko Dowódcy Sił Powietrznych. Od 1 stycznia 2014 r. dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych są Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych i Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, którym podlegają poszczególne jednostki wojskowe SP.



Flagi lotnictwa wojskowego |



Współczesne (od 1993 r.) |




Historyczne |




Organizacja |


Na dzień 1 stycznia 2012























Podległość, rodzaj wojsk Nazwa jednostki, dyslokacja, skład
Jednostki bezpośrednio podległe
Dowództwu Sił Powietrznych



  • 1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie


  • Centrum Operacji Powietrznych w Warszawie-Pyrach


    • Mobilna Jednostka Dowodzenia Operacjami Powietrznymi w Poznań-Babki


    • 22 Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania w Bydgoszczy


    • 32 Ośrodek Dowodzenia i Naprowadzania w Krakowie


    • 1 Centrum Koordynacji Operacji Powietrznych w Gdyni


    • 2 Centrum Koordynacji Operacji Powietrznych w Krakowie


    • 4 Centrum Koordynacji Operacji Powietrznych w Szczecinie




  • Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie


  • Szefostwo Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w Warszawie-Pyrach


  • Centrum Wsparcia Teleinformatycznego Sił Powietrznych w Warszawie


    • 1 Rejon Wsparcia Teleinformatycznego w Babkach


    • 2 Rejon Wsparcia Teleinformatycznego w Bydgoszczy


    • 3 Rejon Wsparcia Teleinformatycznego w Krakowie


    • 4 Rejon Wsparcia Teleinformatycznego w Warszawie


    • 6 Batalion Dowodzenia Sił Powietrznych w Śremie




  • 6 Batalion Chemiczny Sił Powietrznych w Śremie


  • Centrum Szkolenia Sił Powietrznych w Koszalinie


  • 1 Ośrodek Radioelektroniczny w Grójcu


  • Ośrodek Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego i Spadochronowego w Poznaniu-Krzesinach


  • Centralny Poligon Sił Powietrznych w Ustce


  • 21 Centralny Poligon Lotniczy w Nadarzycach

  • Ogólnokształcące Liceum Lotnicze w Dęblinie


  • Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo-Kondycyjny w Zakopanem

  • Klub Sił Powietrznych


  • Orkiestra Reprezentacyjna Sił Powietrznych w Poznaniu

  • Orkiestra Garnizonowa Bytom

  • Orkiestra Garnizonowa Radom

  • Orkiestra Garnizonowa Koszalin

  • Orkiestra Garnizonowa Dęblin


Wojska lotnicze


  • 1 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie


    • 12 Komenda Lotniska w Mirosławcu


    • 21 Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie


    • 22 Baza Lotnictwa Taktycznego w Malborku


    • 23 Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim




  • 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu


    • 31 Baza Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach


    • 32 Baza Lotnictwa Taktycznego w Łasku


    • 16 Batalion Remontu Lotnisk w Jarocinie




  • 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego w Powidzu


    • 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu;


    • 8 Baza Lotnictwa Transportowego w Krakowie;


    • 1 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza w Świdwinie;


    • 2 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza w Mińsku Mazowieckim;


    • 3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza w Krakowie.




  • 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie


    • 41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie


    • 42 Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu


    • Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie
      • Szkoła Podoficerska Sił Powietrznych w Dęblinie





Wojska obrony przeciwlotniczej

  • 3 Warszawska Brygada Rakietowa Obrony Powietrznej w Sochaczewie


    • 32 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej – Olszewnica Stara


    • 33 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej – Gdynia


    • 34 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej – Bytom


    • 35 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej – Skwierzyna


    • 36 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej – Mrzeżyno


    • 37 Dywizjon Rakietowy Obrony Powietrznej – Bielice


    • 38 Dywizjon Zabezpieczenia Obrony Powietrznej – Sochaczew



Wojska radiotechniczne

  • 3 Brygada Radiotechniczna we Wrocławiu


    • 3 Sandomierski Batalion Radiotechniczny w Sandomierzu


    • 8 Szczycieński Batalion Radiotechniczny w Lipowcu


    • 31 Dolnośląski Batalion Radiotechniczny we Wrocławiu


    • 34 Chojnicki Batalion Radiotechniczny w Chojnicach





Dowództwo |



  • dowódca – gen. broni pil. Lech Majewski

  • zastępca dowódcy – szef szkolenia – gen. dyw. pil. Sławomir Kałuziński

  • szef sztabu – gen. bryg. Jerzy Fryczyński



Uzbrojenie i wyposażenie |


Podstawowymi rodzajami uzbrojenia Sił Powietrznych jest amunicja służąca do zwalczania z powietrza celów powietrznych oraz do zwalczania celów lądowych.









































Rodzaj celów Zasięgu krótkiego Zasięgu średniego Zasięgu dalekiego
Cele powietrzne AIM-9X Sidewinder AIM-120C-5 Amraam
n/a
AIM-9X Sidewinder Block II AIM-120C-7 Amraam
R-60
R-27 Wympieł
R-73
Cele lądowe AGM-65 Maverick AGM-154 JSOW AGM-158 JASSM-ER
GBU-12
AGM-158 JASSM
GBU-24


Wojska Obrony Przeciwlotniczej |




  • Armata ZU-23-2/ZUR-23-2: brak danych


  • PZR Newa: 17 zestawów S-125 Newa- SC - 51 wyrzutni[21]


  • PZR Wega: 1 zestaw S-200C - 6 wyrzutni[21]


  • PPZR Grom: brak danych


  • PPZR Strzała-2M: brak danych



Wojska Radiotechniczne |


Polskie Wojska Radiotechniczne SP mają na wyposażeniu stacje radiolokacyjne kilku typów: RAT-31DL (prdz), NUR-12M (prdz), NUR-12ME (pr), NUR-15/M (pr, WRLP), NUR-31/M/MK (pr, WRLP) i NUR-41 (pr, WRLP)[22][23].



Wojska Lotnicze |

















































































































































































Samolot
Zdjęcie
Pochodzenie
Typ maszyny
Wersja
Liczba
Wejście do służby
Uwagi

F-16

F-16 Jastrząb

 Stany Zjednoczone

Samolot wielozadaniowy
C Bl. 52+

D Bl. 52+


36[24]

12[24]


2006


MiG-29

MiG-29

 ZSRR
 Rosja

Samolot myśliwski
A
28
1989
Pozyskane z ZSRR (12 sztuk nowych), Czech (10 sztuk używanych[25]) i Niemiec (22 sztuki używane zakupione za symboliczne 1 euro w 2002 roku[26]). Część poniemieckich zmodernizowana. 11 czerwca 2016 egzemplarz należący do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego uległ uszkodzeniu w wyniku pożaru i rok później został skreślony ze stanu[27]. 18 grudnia 2017, egzemplarz należący do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego uległ katastrofie w okolicy Kałuszyna koło Mińska Mazowieckiego[28]. 6 lipca 2018, egzemplarz należący do 22 Bazy Lotniczej w Malborku uległ katastrofie we wsi Sakówko koło Pasłęka. Pilot się katapultował, jednak nie przeżył[29].

Su-22

Su-22

 ZSRR

Samolot myśliwsko-bombowy

18[24]
1984


C-130 Hercules

C-130 Hercules

 Stany Zjednoczone

Samolot transportowy
E
5[30]
2009
Przekazane przez USA w ramach bezzwrotnej pożyczki na cele wojskowe.

CASA C-295

CASA C-295

 Hiszpania

Samolot transportowy
M
16
2003
Jeden (o numerze bocznym 019 - zakupiony w roku 2007) utracono w 2008 w katastrofie lotniczej w Mirosławcu

PZL M28

PZL M28

 Polska

Samolot wielozadaniowy
Bryza TD
24
2002


Leonardo M-346 Bielik

Aermacchi M-346

 Włochy

Samolot szkolno-treningowy

8/16[31]
2017
Planowe zakończenie dostaw to październik 2022 roku.

PZL TS-11 Iskra

PZL TS-11 Iskra

 Polska

Samolot szkolno-treningowy

37
1964


PZL-130 Orlik

PZL-130

 Polska

Samolot szkolno-treningowy

17
1992
Planuje się zmodernizowanie 12 sztuk Orlików do standardu PZL-130TC-II.

Mi-2

Mi-2

 ZSRR
 Polska
Śmigłowiec wielozadaniowy

17
1973


Mi-8

Mi-17



Mi-17

 ZSRR
 Rosja
Śmigłowiec wielozadaniowy

12
1973


PZL SW-4 Puszczyk

PZL SW-4

 Polska
Śmigłowiec szkolno-treningowy

24
2006


PZL W-3 Sokół

PZL W-3WA Sokół

 Polska
Śmigłowiec wielozadaniowy
W-3T

W-3P


W-3RL


W-3WA


W-3W SAR


W-3WA SAR


4[32]

1[32]


6[32]


4[32]


1[32]


1[32]


1993


Boeing 737

Boeing 737-800 NG

 Stany Zjednoczone
Transportowy/pasażerski/VIP
800 NG
1
2017
Fabrycznie nowy samolot 737-800 został dostarczony w listopadzie 2017 roku[33]

Boeing 737


 Stany Zjednoczone
Transport VIP
BBJ2
0 (2)
2020
Nowe samoloty BBJ2 zostaną dostarczone we wrześniu i listopadzie 2020 roku

Gulfstream G550

Gulfstream Aerospace G-V-SP Gulfstream G550 AN2251401.jpg

 Stany Zjednoczone
Transport VIP

2
2017



 Zobacz więcej w artykule Uzbrojenie i sprzęt bojowy Wojsk Lądowych, w sekcji Lotnictwo Wojsk Lądowych.


 Zobacz więcej w artykule Uzbrojenie i sprzęt bojowy Wojsk Specjalnych, w sekcji Statki powietrzne.


 Zobacz więcej w artykule Marynarka Wojenna, w sekcji Lotnictwo Marynarki Wojennej.


 Zobacz więcej w artykule Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, w sekcji Wyposażenie Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOP.


 Osobny artykuł: Lista śmigłowców Wojska Polskiego.


Bazy lotnicze |





Mapa lokalizacyjna Polski

1

1



8

8



12

12



21

21



22

22



23

23



31

31



32

32



33

33



41

41



42

42



43

43



44

44



44

44



49

49



56

56




Geographylogo.svg
Legenda
Bazy lotnicze Sił Powietrznych:
Green pog.svg Szkolnego: 41, 42
Red pog.svg Taktycznego: 12, 21, 22, 23, 31, 32
Black pog.svg Transportowego: 1, 8, 33
Bazy lotnicze innych rodzajów Sił Zbrojnych RP:
Blue pog.svg Marynarki Wojennej: 43, 44
Brown pog.svg Wojsk Lądowych: 49, 56
































































Baza
Miasto
Wyposażenie
1 Baza Lotnictwa Transportowego
Herb Warszawy Warszawa

Mi-8, PZL W-3, Gulfstream G550, Boeing 737
8 Baza Lotnictwa Transportowego
Herb Krakowa Kraków

CASA C-295, PZL M28,Mi-2, Mi-8
12 Komenda Lotniska
Herb Mirosławca Mirosławiec

21 Baza Lotnictwa Taktycznego
Herb Świdwina Świdwin

Su-22 M4
22 Baza Lotnictwa Taktycznego
Herb Malborka Malbork

MiG-29
23 Baza Lotnictwa Taktycznego
Herb Mińska Mazowieckiego Mińsk Mazowiecki

MiG-29
31 Baza Lotnictwa Taktycznego
Herb Poznania Poznań

F-16
32 Baza Lotnictwa Taktycznego
Herb miasta Łask Łask

F-16
33 Baza Lotnictwa Transportowego
Herb gminy Powidz Powidz

C-130E, PZL M28, Mi-17, Mi-24
41 Baza Lotnictwa Szkolnego
Herb Dęblina Dęblin

TS-11, Mi-2, PZL SW-4, Aermacchi M-346
42 Baza Lotnictwa Szkolnego
Herb Radomia Radom

PZL-130, PZL M28,


 Osobne artykuły: Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, 43 Baza Lotnictwa Morskiego i 44 Baza Lotnictwa Morskiego.


 Osobne artykuły: 1 Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych, 49 Baza Lotnicza i 56 Baza Lotnicza.


 Zobacz więcej w artykule 25 Brygada Kawalerii Powietrznej, w sekcji Struktura organizacyjna brygady.


Zespoły akrobacji lotniczej |



  • Zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry

  • Zespół akrobacyjny Orlik

  • Zespół pokazowy Skorpion



Zobacz też |



  • Polskie Siły Powietrzne na obczyźnie

  • F-16 w Polskich Siłach Powietrznych



Przypisy |




  1. Radosław Nawrot: Pierwszy nalot Polaków. s. 4-5.


  2. Lotnictwo, nr. specjalny 4, styczeń 2008 r., wydawnictwo Magnum-X


  3. Józef Zieliński: Lotnictwo Polskie 1918–2008. Wojskowe Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „SWAT”, 2008, s. 90. ISBN 83-926481-1-6.


  4. MON i LOT zaprezentowały wyczarterowane Embraery. gazeta.pl, 2010-06-11. [dostęp 2011-05-02].


  5. Komunikat ORZEŁ-11, www.sp.mil.pl [dostęp 2017-11-26] [zarchiwizowane z adresu 2013-11-04]  (pol.).


  6. Komunikat ORZEŁ-11, www.sp.mil.pl [dostęp 2017-11-26] [zarchiwizowane z adresu 2013-11-04]  (pol.).


  7. ZLOT-11 dobiegł końca, www.sp.mil.pl [dostęp 2017-11-26] [zarchiwizowane z adresu 2013-11-04]  (pol.).


  8. Przetarg na samoloty VIP [w:] Lotnictwo, Magnum-X, 2016, s. 8 .


  9. UMOWA ZAKUPU G550 PODPISANA


  10. "Być może zaważyły terminy". Samolot dla VIP-ów pod lupą ekspertów


  11. Kownacki: Gulfstream G550 jako samolot VIP. Francuska oferta "nie spełniała wymogów formalnych"


  12. Polski Gulfstream G550 zaprezentowany


  13. Gulfstream dla VIP w polskim malowaniu


  14. Ministerstwo ObronyM.O. Narodowej Ministerstwo ObronyM.O., Uroczyste przyjęcie do służby Gulfstreama G550 [dostęp 2017-10-15]  (pol.).


  15. Ministerstwo ObronyM.O. Narodowej Ministerstwo ObronyM.O., Drugi samolot G550 w Polsce [dostęp 2017-10-15]  (pol.).


  16. S. Czmur, W. Wójcik, „Dowódcy Lotnictwa i Obrony Powietrznej”, Poznań, 2000.


  17. M.P. z 2005 r. nr 21, poz. 326


  18. M.P. z 2007 r. nr 31, poz. 347


  19. M.P. z 2010 r. nr 44, poz. 622


  20. ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 listopada 1967 r. (Dziennik Ustaw z 2012 roku poz. 461) (pol.). 27 kwietnia 2012. [dostęp 2012-06-01].


  21. ab Nad Wisłą bezpieczniej? - DziennikZbrojny.pl, „DziennikZbrojny.pl” [dostęp 2018-05-29]  (pol.).


  22. Posterunki radiolokacyjne w Polsce w 2015 r. | Militarium, militarium.net [dostęp 2018-06-10]  (pol.).


  23. Negocjacje zakupu kolejnych radarów Odra - DziennikZbrojny.pl, „DziennikZbrojny.pl” [dostęp 2018-06-10]  (pol.).


  24. abc Su-22 po remoncie. Kolejnych 10 lat w służbie [FOTO], Defence24 [dostęp 2018-11-07] .


  25. http://www.wydawnictwostratus.pl/assets/PDF-Polskie/PW-11_wkladka.pdf


  26. http://www.wydawnictwostratus.pl/assets/PDF-Polskie/PW-12_wkladka.pdf


  27. Katastrofa MiG-a. Pierwsza śmierć pilota od Smoleńska - strona 1 - Polityka.pl, www.polityka.pl [dostęp 2018-11-11]  (pol.).


  28. ArkadiuszA. Jastrzębski ArkadiuszA., MiG-29 rozbity koło Mińska Mazowieckiego. Eksperci o bezpieczeństwie, „wiadomosci.wp.pl”, 18 grudnia 2017 [dostęp 2017-12-19]  (pol.).


  29. Katastrofa myśliwca MiG-a 29 pod Pasłękiem. Pilot z bazy w Malborku nie żyje. Do tragedii doszło 6.07.2018 r. Śledztwo prokuratury wojskowej - Dziennikbaltycki.pl, dziennikbaltycki.pl [dostęp 2018-11-11]  (pol.).


  30. http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8419 [dostęp 2013-12-03].


  31. MON zamawia kolejne M-346, www.altair.com.pl [dostęp 2018-12-21]  (ang.).


  32. abcdef PZL W-3 Sokół w Wojsku Polskim


  33. Pierwszy B737 dla VIP-ów wylądował w Warszawie [FOTO] [dostęp 2017-11-15] .



Bibliografia |



  • Jan Liwiński, Jak to drzewiej bywało, „Skrzydlata Polska”, nr 11 (1996), s. 32-34, ISSN 0137-866x.

  • Bombowce WP z okresu przed II wojną światową



Linki zewnętrzne |



  • Grupa Historyczna Lotnictwa Polskiego

  • Personel Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii 1940-1947













Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...