BMW serii 1 Spis treści Pierwsza generacja | Druga generacja | Przypisy | Menu nawigacyjneoznaczona1...


Samochody BMWSamochody tylnonapędoweSamochody kompaktoweSamochody z lat 2000–2009Samochody z lat 2010–2019HatchbackiCoupéKabriolety


samochód osobowyklasy kompaktowejniemieckiBMWBMW serii 3 E90BMW serii 3Seria 2BMW 5 GTE87BMWBMWBMWcoupefaceliftinguosłonie chłodnicy




BMW serii 1 – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany od 2004 roku przez niemiecki koncern BMW. Od 2011 roku produkowana jest druga generacja modelu, a w 2019 roku zadebiutuje trzecie wcielenie.




Spis treści






  • 1 Pierwsza generacja


    • 1.1 Dane techniczne


    • 1.2 Wersja elektryczna (BMW ActiveE)


    • 1.3 Coupe/Cabriolet




  • 2 Druga generacja


    • 2.1 Dane techniczne




  • 3 Przypisy





Pierwsza generacja |


























































































BMW serii 1 I
(E87/E81)



BMW serii 1 (E87) przed liftingiem
BMW serii 1 (E87) przed liftingiem
Producent

BMW
Projektant

Chris Bangle
Okres produkcji
2004 - 2011
Miejsce produkcji

Niemcy Lipsk
Niemcy Regensburg
Poprzednik

BMW serii 3 Compact
Następca
BMW serii 1 II
Dane techniczne

Segment

C

Typy nadwozia
3- i 5-drzwiowy hatchback

Silniki

M47N2 (118d, 120d),
N43 (116i 1.6, 118i, 120i),
N45 (116i),
N45N (116i, 116i 1.6),
N46 (118i, 120i),
N46N (118i, 120i),
N47 (118d, 120d),
N47S (123d),
N52 (130i),
N52N (125i, 130i),
N54 (135i)

Skrzynia biegów
5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna

Rodzaj napędu

Przedni
Długość
4227 mm
Szerokość
1751 mm
Wysokość
1430 mm

Rozstaw osi
2660 mm

Masa własna
1320 - 1450 kg

Poj. zbiornika paliwa
50 l
Test Euro NCAP

5 gwiazdek
Pojemność bagażnika
330/ 1150 l

Dane dodatkowe
Konkurencja

Audi A3
Volvo C30



BMW serii 1 I (E87) - tył przed liftingiem




BMW serii 1 I 3D (E81) - tył po liftingu


BMW serii 1 I oznaczony kodami E81 oraz E87 zadebiutował w 2004 roku jako pierwszy zbudowany od podstaw kompaktowy model marki.


Pierwsza na rynek trafiła odmiana 5-drzwiowa. Samochód ten przejął około 60% rozwiązań technicznych od swojego starszego brata, BMW serii 3 E90.


Paletę silnikową serii 1 stanowią wersje 116i (122 KM), 118i (143 KM), 120i (150 KM, 170 KM), 130i (265 KM), 116d (115KM), 118d (143KM), 120d (177 KM),123d (204 KM), 135i (306 KM) oraz topowa wersja M (340 KM).


W 2007 roku gamę rozszerzyły wersje coupe oraz kabriolet, które opisano niżej.



Dane techniczne |









































































































































































































Wersja
Silnik:
Układ zasilania:
Średnica × skok tłoka:
St. sprężania:
Moc maksymalna:
Maks. moment obrotowy
0-100 km/h:
V-max:
Śr. zużycie paliwa

Silniki benzynowe:

116i[1]

R4 1,6 l (1596 cm³), DOHC

wtrysk EFi
84,00 mm × 72,00 mm
10,2:1
115 KM (85 kW) przy 6000 obr./min
150 Nm przy 4300 obr./min
10,8 s
201 km/h
7,5 l / 100 km

116i[2]
R4 1,6 l (1597 cm³), DOHC
wtrysk bezpośredni
82,00 mm × 75,60 mm
12,0:1
122 KM (90 kW) przy 6000 obr./min
160 Nm przy 4250 obr./min
10,2 s
204 km/h
5,8 l / 100 km

118i[3]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC
wtrysk EFi
84,00 mm × 90,00 mm
10,5:1
129 KM (95 kW) przy 5750 obr./min
180 Nm przy 3250 obr./min
9,4 s
208 km/h
7,3 l / 100 km

118i[4]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC
wtrysk bezpośredni
84,00 mm × 90,00 mm
12,0:1
143 KM (105 kW) przy 6000 obr./min
190 Nm przy 4500 obr./min
8,7 s
210 km/h
5,9 l / 100 km

120i[5]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC
wtrysk EFi
84,00 mm × 90,00 mm
10,5:1
150 KM (110 kW) przy 6200 obr./min
200 Nm przy 3600 obr./min
8,9 s
217 km/h
7,4 l / 100 km

120i[6]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC
wtrysk bezpośredni
84,00 mm × 90,00 mm
12,0:1
170 KM (125 kW) przy 6700 obr./min
210 Nm przy 4250 obr./min
7,8 s
224 km/h
6,4 l / 100 km

125i

R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC
wtrysk bezpośredni
85,00 mm × 88,00 mm
12,0:1
218 KM (160 kW) przy 6100 obr./min
270 Nm przy 2500-4250 obr./min
6,4-6,8 s
245 km/h
7,9-8,1 l / 100 km

130i[7]

R6 3,0 l (2996 cm³), DOHC
wtrysk EFi
85,00 mm × 88,00 mm
10,7:1
265 KM (195 kW) przy 6600 obr./min
315 Nm przy 2500-4000 obr./min
6,1 s
250 km/h
9,2 l / 100 km

135i

R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC, biturbo
wtrysk bezpośredni
84,00 mm × 89,60 mm
10,2:1
306 KM (225 kW) przy 5800 obr./min
400 Nm przy 1200-1500 obr./min
5,2-5,5 s
250 km/h
8,5-8,6 l / 100 km

Silniki wysokoprężne:

116d[8]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
wtrysk common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,0:1
115 KM (85 kW) przy 4000 obr./min
260 Nm przy 1750-2500 obr./min
10,3 s
200 km/h
4,4 l / 100 km

118d[9]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
wtrysk
84,00 mm × 90,00 mm
17,2:1
122 KM (90 kW) przy 4000 obr./min
280 Nm przy 2000 obr./min
10,0 s
201 km/h
5,6 l / 100 km

118d[10]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
wtrysk common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,0:1
143 KM (105 kW) przy 4000 obr./min
300 Nm przy 2000 obr./min
9,0 s
210 km/h
4,7 l / 100 km

120d[11]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
wtrysk
84,00 mm × 90,00 mm
17,0:1
163 KM (120 kW) przy 4000 obr./min
340 Nm przy 2000 obr./min
7,9 s
220 km/h
5,7 l / 100 km

120d[12]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
wtrysk common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,0:1
177 KM (130 kW) przy 4000 obr./min
350 Nm przy 2000 obr./min
7,6 s
228 km/h
4,9 l / 100 km

123d[13]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, biturbo
wtrysk common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,0:1
204 KM (150 kW) przy 4400 obr./min
400 Nm przy 2000-2250 obr./min
6,9 s
238 km/h
5,2 l / 100 km



  • Podwozie

    • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny

    • Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny

    • Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe

    • ABS i ASR




  • Wymiary i ciężary

    • Rozstaw kół przód/tył: 1484/1497 mm


    • DMC: 1745-1875 kg

    • Pojemność bagażnika: 330/1150 dm³





Wersja elektryczna (BMW ActiveE) |


W 2011 do limitowanej produkcji (ponad 1000 sztuk) weszła wersja elektryczna E82 - BMW ActiveE[14]. Auto było testowane w Europie, USA i w Chinach w celu lepszego przygotowania do masowej produkcji samochodów elektrycznych Megacity, która rozpoczęła się w 2013. BMW ActiveE charakteryzuje się zasięgiem ponad 160 km, przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 9 s oraz prędkością maksymalną 145 km/h.



Coupe/Cabriolet |






















































































BMW serii 1 Coupe (E82)
BMW serii 1 Cabriolet (E88)



BMW serii 1 Coupe (E87) przed liftingiem
BMW serii 1 Coupe (E87) przed liftingiem
Producent

BMW
Projektant

Chris Bangle
Okres produkcji
2007 - 2013
Miejsce produkcji

Niemcy Lipsk
Niemcy Regensburg
Poprzednik
brak
Następca

BMW serii 2
Dane techniczne

Segment
sportowe segmentu C

Typy nadwozia
2-drzwiowy kabriolet (E88)
2-drzwiowe coupé (E82)

Skrzynia biegów
5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna

Rodzaj napędu

tylny
Długość
4380 mm
Szerokość
1803 mm
Wysokość
1411 mm

Rozstaw osi
2660 mm

Masa własna
1675 kg

Poj. zbiornika paliwa
50 l
Test Euro NCAP

5 gwiazdek
Pojemność bagażnika
260l (Cabriolet)
305 l (Coupe)
Dane dodatkowe
Pokrewne
BMW serii 1



BMW serii 1 Coupe (E82)




BMW serii 1 Cabriolet (E88)


BMW serii 1 I w wersji coupe oraz kabriolet zadebiutowało aż 4 lata po bazowym modelu, hatchbacku - w 2007 roku. Pozbawione bezpośredniej konkurencji w klasie premium kompaktowe warianty przyjęły rolę tańszej i mniejszej alternatywy dla BMW serii 3 w wersji coupe i coupe-cabrio. Wariant z dachem wyróżniał się drzwiami bez ramek, a kabriolet - materiałowym dachem. Obie odmiany produkowano jeszcze dwa lata po zakończeniu produkcji bazowego hatchbacka, do 2013 roku. Następca przyjął nową nazwę - Seria 2.


Oferta wersji Coupe składała się z wariantów:


  • 118d, 118i, 120i, 120d, 123d, 125i, 128i, 135i oraz 1 M Coupe.

Oferta wersji Cabriolet składała się z wariantów:


  • 118d, 118i, 120i, 120d, 123d, 125i, 128i oraz 135i




Druga generacja |






























































































BMW serii 1 II
(F20)



BMW serii 1 II przed liftingiem
BMW serii 1 II przed liftingiem
Producent

BMW
Zaprezentowany
2011
Okres produkcji
od 2011
Miejsce produkcji

Niemcy Lipsk
Niemcy Regensburg
Brazylia Araquari
Chińska Republika Ludowa Shenyang
Indie Ćennaj
Malaje Kulim
Tajlandia Rayong
Poprzednik
BMW serii 1 I
Następca
BMW serii 1 III
Dane techniczne

Segment

C

Typy nadwozia
3-i 5-drzwiowy hatchback

Silniki
3 cylindrowe:
B37 (114d, 116d, 116d ed)
B38 (116i, 118i)

4 cylindrowe:
B47 (118d, 118dX, 120d, 120dX, 125d)
N13 (114i, 116i, 118i, 120i)
N20 (125i)
N47N (114d, 116d, 116d ed, 118d, 118dX, 120d, 120dX)
N47S1 (125d)

6 cylindrowe:
N55 (M135i, M135iX)

Skrzynia biegów
6-biegowa manualna
8-biegowa automatyczna

Rodzaj napędu

tylny
Długość
4324 mm
Szerokość
1765 mm
Wysokość
1421 mm

Rozstaw osi
2690 mm

Masa własna
1365 - 1440 kg

Poj. zbiornika paliwa
52 l
Test Euro NCAP

5 gwiazdek
Pojemność bagażnika
360/ 1200 l
Dane dodatkowe
Pokrewne

BMW serii 2
Konkurencja

Alfa Romeo Giulietta
Audi A3
Lexus CT 200h
Mercedes-Benz klasy A
Volvo V40



BMW serii 1 II (F20) - tył przed liftingiem




BMW serii 1 II (F20) po liftingu




BMW serii 1 II (F20) po liftingu - tył


BMW serii 1 II oznaczone kodem fabrycznym F20 zadebiutowało w 2011 roku.


Przedstawione 7 lat po debiucie prekursora auto kontynuowało swoją stylistyką styl zapoczątkowany przez BMW 5 GT. Nowa Seria 1 jest większa od poprzednika – samochód ma 432 cm długości i 177 cm szerokości. Poprzednik miał długość o 8 cm mniejszą, a szerokość o 2. Dzięki powiększeniu tych wymiarów w samochodzie uzyskano więcej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu oraz więcej miejsca na bagaż. Wnętrze pojazdu przypomina nieco model E87 oraz inne modele BMW.


W początkowym okresie produkcji samochód był oferowany z pięcioma silnikami – dwoma benzynowymi (116i, 118i) i trzema dieslami (116d, 118d, 120d). Każde F20 jest wyposażone w 6-biegową skrzynię manualną. Za dopłatą można zamówić model z 8-biegową przekładnią automatyczną (standardowa 125i oraz 125d).


Auto jest dostępne w liniach stylistycznych:



  • BMW Sport Line

  • BMW Urban Line


W październiku 2013 roku BMW zaprezentowało oficjalnie nową serię 2, która zastąpi w ofercie niemieckiej marki BMW 1 z nadwoziem coupe[15].


Wiosną 2015 roku odbył się debiut BMW serii 1 po faceliftingu. Zmieniono nieco stylizację nadwozia (np. powiększono tzw. "nerki", czyli ozdobne chwyty powietrza na osłonie chłodnicy) oraz wnętrza (wygląd konsoli środkowej). Ponadto zwiększył się poziom standardowego wyposażenia oraz pojawiły się nowe i zmodernizowane jednostki napędowe[16].



Dane techniczne |

























































































































































Wersja
Silnik:
Układ zasilania:
Średnica × skok tłoka:
St. sprężania:
Moc maksymalna:
Maks. moment obrotowy
0-100 km/h:
V-max:
Śr. zuż. paliwa / 100 km

Silniki benzynowe:

114i

R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo

wtrysk bezpośredni
77,00 mm × 85,80 mm
10,5:1
102 KM (75 kW) przy 4000 obr./min
180 N•m przy 1100 obr./min
(z overboost)
11,2 s

195 km/h
5,5 l


116i[17]
R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo
wtrysk bezpośredni
77,00 mm × 85,80 mm
10,5:1
136 KM (100 kW) przy 4400 obr./min
220 N•m przy 1350-4300 obr./min
(240 Nm przy 1500-3500 obr./min z overboost)
8,5 s
8,7 s (aut.)
210 km/h
5,5 l
5,6 l (aut.)

118i[18]
R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo
wtrysk bezpośredni
77,00 mm × 85,80 mm
10,5:1
170 KM (125 kW) przy 4800 obr./min
250 N•m przy 1500-4500 obr./min
7,4 s
7,5 s (aut.)
225 km/h
222 km/h (aut.)
5,8 l
5,6 l (aut.)

125i
R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo
wtrysk bezpośredni
84,00 mm × 90,10 mm
10,0:1
218 KM (160 kW) przy 5000 obr./min
310 N•m przy 1350-4800 obr./min
6,4 s
6,5 s (aut.)
245 km/h
6,6 l
6,4 l (aut.)

M135i

R6 3,0 l (2979 cm³), DOHC, bi-turbo
wtrysk bezpośredni
84,00 mm × 89,60 mm
10,2:1
320 KM (235 kW) przy 5800 obr./min
450 N•m przy 1300-4500 obr./min
5,1 s
4,9 s (aut.)
250 km/h
8,0 l
7,5 l (aut.)

Silniki wysokoprężne:

114d
R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo

common rail
78,00 mm × 83,60 mm
16,5:1
95 KM (70 kW) przy 4000 obr./min
235 N•m przy 1500-2750 obr./min
12,2 s
185 km/h
4,1 l

116d EfficientDynamics Editon[19]
R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo
common rail
78,00 mm × 83,60 mm
16,5:1
116 KM (85 kW) przy 4000 obr./min
260 N•m przy 1750-2500 obr./min
10,5 s
195 km/h
3,8 l

116d[20]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,5:1
116 KM (85 kW) przy 4000 obr./min
260 N•m przy 1750-2500 obr./min
10,3 s
10,7 s (aut.)
200 km/h
4,3 l
4,4 l (aut.)

118d[21]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,5:1
143 KM (105 kW) przy 4000 obr./min
320 N•m przy 1750-2500 obr./min
8,9 s
212 km/h
4,4 l

120d[22]
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,5:1
184 KM (135 kW) przy 4000 obr./min
380 N•m przy 1750-2750 obr./min
7,2 s
7,3 s (aut.)
228 km/h
4,5 l
4,4 l (aut.)

125d
R4 2,0 l (1995 cm³), DOHC, turbo
common rail
84,00 mm × 90,00 mm
16,5:1
218 KM (160 kW) przy 4400 obr./min
450 N•m przy 1500-2500 obr./min
6,5 s

240 km/h
4,9 l
4,8 l (aut.)




Przypisy |




  1. 2004 BMW 116i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  2. 2007 BMW 116i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  3. 2004 BMW 118i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  4. 2007 BMW 118i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  5. 2004 BMW 120i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  6. 2007 BMW 120i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  7. 2005 BMW 130i {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  8. 2009 BMW 116d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  9. 2004 BMW 118d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  10. 2004 BMW 118d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  11. 2004 BMW 120d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  12. 2007 BMW 120d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  13. 2007 BMW 123d {E87} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 31-12-2012].


  14. BMW ActiveE.


  15. Wszystko o nowym BMW 2 (pol.). W: chcekupicauto.pl [on-line]. [dostęp 24-10-2013].


  16. BMW serii 1 po liftingu (pol.). W: chceauto.pl [on-line]. [dostęp 20-01-2015].


  17. 2011 BMW 116i {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].


  18. 2011 BMW 118i {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].


  19. 2012 BMW 116d EfficientDynamics Edition F20 series (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].


  20. 2011 BMW 116d {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].


  21. 2011 BMW 118d {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].


  22. 2011 BMW 120d {F20} technical specifications (ang.). carfolio.com. [dostęp 29-07-2011].




















































































































































































































































































































































Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...