Jarocin (stacja kolejowa) Spis treści Połączenia kolejowe | Przypisy | Galeria | Bibliografia |...
Stacje i przystanki kolejowe w gminie Jarocin (województwo wielkopolskie)Zabytki w JarocinieTransport w Jarocinie
stacja kolejowaJarociniedworca regionalnegoJarociniePoznań GłównyKluczborkJarosława Iwaszkiewiczacegły licowejOleśnicaKrotoszynGnieznoLesznaCzempińŚremstacji węzłowychzaborze pruskimpruskimdworcemWielkopolskimarszałkiemJózefem PiłsudskimPKPneogotyckiegodworca leszczyńskiegoWielkim Księstwie Poznańskimstropy
Jarocin | |
Dworzec kolejowy w Jarocinie | |
Państwo | Polska |
Miejscowość | Jarocin |
Lokalizacja | Centrum |
Data otwarcia | 1875 |
Poprzednie nazwy | Jarotschin |
Dane techniczne | |
Liczba peronów | 4 |
Liczba krawędzi peronowych | 6 |
Kasy | T |
Linie kolejowe | |
| |
Położenie na mapie Jarocina Jarocin | |
Położenie na mapie Polski Jarocin | |
Położenie na mapie województwa wielkopolskiego Jarocin | |
Położenie na mapie powiatu jarocińskiego Jarocin | |
Położenie na mapie gminy Jarocin Jarocin | |
51°58′09″N 17°29′41″E/51,969167 17,494722 | |
Portal Transport szynowy |
Jarocin – stacja kolejowa w Jarocinie. Znajduje się przy ulicy Dworcowej 2. Według klasyfikacji PKP ma kategorię dworca regionalnego[1]. Budynek dworca w Jarocinie został wybudowany w latach 1870-1875 w czasie oddania do eksploatacji linii kolejowej Poznań Główny – Kluczbork. Został on opisany przez Jarosława Iwaszkiewicza w Młynie nad Lutynią. Jednak opis nieco odbiega od stanu rzeczywistego. Gmach dworca jest to budynek piętrowy i wykonany z czerwonej cegły licowej z wielopłaszczyznowym dachem z licznymi facjatami. Wewnątrz zachowane są dekoracje stiukowe. Jego powstanie uwarunkowane było budową linii kolejowych: Poznań Główny – Kluczbork (ukończona w 1875 r.) i Oleśnica – Krotoszyn – Gniezno (1876 r.). Z chwilą uruchomienia kolejnych dwóch linii: w 1888 do Leszna i w 1906 r. Czempiń – Śrem – Jarocin stacja stała się jedną z najważniejszych stacji węzłowych w zaborze pruskim. Jest ostatnim zachowanym wielkim pruskim dworcem węzłowym na terenie Wielkopolski.
25 października 1919 r. dworzec był widownią spotkania społeczeństwa jarocińskiego z marszałkiem Józefem Piłsudskim.
Dziś zaliczany jest do obiektów zabytkowych PKP. Uchroniło go to przed modernizacją zewnętrzną i nie podzielił losu m.in. neogotyckiego dworca leszczyńskiego. Dworzec w Jarocinie był pierwszym dworcem kolejowym w Wielkim Księstwie Poznańskim z oświetleniem elektrycznym.
Przeprowadzona została jedynie modernizacja wnętrza dworca i podzielona została na dwa etapy:
- etap realizowany w latach 1979-1983 – modernizacja części przeznaczonej dla podróżnych;
- etap realizowany w latach 1987-1988 – modernizacja części gastronomicznej.
Podczas pierwszego etapu wymieniono stropy drewniane na staloceramiczne, przebudowano pomieszczenia kas biletowych, poczekalnie dla podróżnych, zmodernizowano poddasze i odtworzono pierwotny wystrój wnętrz. Odnowiono również nadokienne zewnętrzne freski. W drugim etapie odnowiono część gastronomiczną poprzez założenie nowych instalacji gazowych i wodno-kanalizacyjnych. Odnowiono również ściany pomieszczeń.
W roku 2013 przeprowadzono kosztem 4,9 mln zł remont dworca wraz z najbliższym otoczeniem. Prace przebiegały pod okiem konserwatora zabytków[2][3].
Spis treści
1 Połączenia kolejowe
1.1 Tabela
1.2 Mapa
2 Przypisy
3 Galeria
4 Bibliografia
5 Linki zewnętrzne
Połączenia kolejowe |
Tabela |
Stacja docelowa | Przewoźnik |
---|---|
Bielsko-Biała Główna | PKP Intercity |
Gdynia Główna | PKP Intercity |
Gniezno | Koleje Wielkopolskie |
Jelenia Góra | PKP Intercity |
Kalisz | Koleje Wielkopolskie |
Przewozy Regionalne | |
Katowice | PKP Intercity |
Kępno | Koleje Wielkopolskie |
Kluczbork | Przewozy Regionalne |
Kraków Główny | PKP Intercity |
Krotoszyn | Koleje Wielkopolskie |
Łódź Kaliska | Przewozy Regionalne |
Olsztyn Główny | PKP Intercity |
Ostrów Wielkopolski | Przewozy Regionalne |
Poznań Główny | Koleje Wielkopolskie |
PKP Intercity | |
Przewozy Regionalne | |
Przemyśl Główny | PKP Intercity |
Słupsk | PKP Intercity |
Świnoujście | PKP Intercity |
Wieluń | PKP Intercity |
Wrocław Główny | PKP Intercity |
Mapa |
Przypisy |
↑ Wykaz stacji pasażerskich wraz z ich kategoryzacją oraz określeniem dostępności do obiektu, l.p. 144
↑ PKPP. S.A. PKPP., Dworce w Kępnie i Jarocinie otwarte dla podróżnych, kurierkolejowy.eu, 20 grudnia 2013 [dostęp 2013-12-23] (pol.).
↑ KamilK. Bachorz KamilK., Dworzec PKP w Jarocinie otwarty dla podróżnych (ZDJĘCIA), jarocin.naszemiasto.pl, 21 grudnia 2013 [dostęp 2013-12-23] (pol.).
Galeria |
Zegar dworcowy
Kasy
Zejście do tunelu
Nastawnia Jr
Pomnik parowozu Ol49-1
Wieża ciśnień
Bibliografia |
- KamilK. Bachorz KamilK., Dworzec w Jarocinie: Ostatni dworzec pruski węzłowy zachowany w Wielkopolsce, jarocin.naszemiasto.pl, 2 sierpnia 2013 [dostęp 2013-12-23] (pol.).
Linki zewnętrzne |
Jarocin w Atlasie Kolejowym Polski, Czech i Słowacji – www.atlaskolejowy.net
Jarocin w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej – bazakolejowa.pl
Jarocin | ||
Linia 272 Kluczbork – Poznań Główny (133,574 km) | ||
Witaszyce odległość: 6,583 km | Mieszków odległość: 7,398 km | |
Linia 281 Oleśnica – Chojnice (94,600 km) | ||
Golina odległość: 7,450 km | Radlin Wielkopolski odległość: 7,165 km | |
Linia 360 Jarocin – Kąkolewo (0,000 km) | ||
Brzostów Wielkopolski odległość: 4,773 km |
|