Most Pilczycki Zobacz też | Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu...
Mosty we Wrocławiu
mostWrocławiuprzeprawęŚlęząPilczycebrzegŻernikirzekidrogowotramwajowyLeśnicynowego mostu Pilczyckiegopółnocsamochodówruch kołowybudowyAutostradowej Obwodnicy Wrocławiawęzła drogowegoprzebudowąodbudowany1959dwuprzęsłowykonstrukcjistalowejbelekkształtownikówprzekrojudwuteowymjezdniachodnikiNawierzchniakostkigranitowejNiemieckienazwy14 kwietnia1991wypadkukierunkuwykoleił sięrzekiPrzyczynąszyny
| ||
Stary Most Pilczycki | ||
Poprzednie nazwy | Lohebrücke Lohe Brücke-Pilsnitz | |
Państwo | Polska | |
Miejscowość | Wrocław | |
Podstawowe dane | ||
Przeszkoda | Ślęza | |
Długość | 24,2 m | |
Szerokość: • całkowita • jezdni • chodników | 10,3 m 7,0 m 1,54 m | |
Liczba torów tramwajowe | 2 | |
Data budowy | 1959 | |
Położenie na mapie Wrocławia Most Pilczycki stary | ||
Położenie na mapie Polski Most Pilczycki stary | ||
Położenie na mapie województwa dolnośląskiego Most Pilczycki stary | ||
51°08′14″N 16°56′41″E/51,137222 16,944722 |
Most Pilczycki stary (Lohebrücke[1], Lohe Brücke-Pilsnitz[2]) – most położony we Wrocławiu, stanowiący przeprawę nad rzeką Ślęzą. Most zlokalizowany jest w rejonie osiedla Pilczyce (prawy brzeg rzeki) – Żerniki (lewy brzeg rzeki), w ciągu ul. Lotniczej i ul. Kosmonautów. Jest to most drogowo-tramwajowy, z dwoma torami tramwajowymi linii prowadzącej do Leśnicy, umieszczonymi w jezdni[1][3][4]. Po wybudowaniu nowego mostu Pilczyckiego, na północ od istniejącej przeprawy, most ten przeznaczony był głównie dla ruchu tramwajowego, z możliwością lokalnego dojazdu dla samochodów, a cały ruch kołowy przeprowadzony został nową przeprawą. Podczas budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i węzła drogowego, połączonego z przebudową ulicy Lotniczej wraz z nowym mostem, most ten służy jako przeprawa tymczasowa dla zapewnienia niezbędnego objazdu.
Współczesny most został odbudowany w 1959 roku jako most dwuprzęsłowy o konstrukcji wykonanej w technologii stalowej, z ustrojem nośnym w postaci belek z kształtowników o przekroju dwuteowym. Most ma długość 24,2 m, szerokość całkowitą 10,3 m, z czego 7,0 m to jezdnia, oraz chodniki 1,54 m szerokości. Nawierzchnia mostu wykonana została z kostki granitowej[4].
Niemieckie przedwojenne nazwy mostu przerzuconego nad Ślęzą – Lohebrücke – oznaczają wprost: most na Ślęzie; nazwa ta stosowana była w odniesieniu do wszystkich ówczesnych mostów przerzuconych przez Ślęzę – Lohe[1].
Dnia 14 kwietnia 1991 roku doszło na moście do groźnego wypadku. Jadący w kierunku Leśnicy tramwaj linii 10, wykoleił się i spadł z mostu na brzeg rzeki. Przyczyną tego wypadku były kamienie wciśnięte w szyny tramwajowe[2][5].
Zobacz też |
- Wrocławskie mosty i kładki
Przypisy |
↑ abc Niemiecko-polski słownik nazw ulic (pol.). www.wratislavia.net. s. 172. [dostęp 2010-07-05].
↑ ab Most Pilczycki (pol.). wroclaw.hydral.com.pl – Wratislaviae Amici. [dostęp 2010-07-05].
↑ Mosty na Ślęzie (pol.). Mosty polskie. [dostęp 2010-07-05].
↑ ab 71. Most Pilczycki (pol.). W: Mosty [on-line]. ZDiUM. s. 11. [dostęp 2010-07-05].
↑ Historia straży pożarnej we Wrocławiu (pol.). www.kmpsp.wroclaw.pl – Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. [dostęp 2010-07-05].
Linki zewnętrzne |
- Most Pilczycki na Wikimapii (dostęp 2010-07-05)
|