Most Pilczycki Zobacz też | Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu...


Mosty we Wrocławiu


mostWrocławiuprzeprawęŚlęząPilczycebrzegŻernikirzekidrogowotramwajowyLeśnicynowego mostu Pilczyckiegopółnocsamochodówruch kołowybudowyAutostradowej Obwodnicy Wrocławiawęzła drogowegoprzebudowąodbudowany1959dwuprzęsłowykonstrukcjistalowejbelekkształtownikówprzekrojudwuteowymjezdniachodnikiNawierzchniakostkigranitowejNiemieckienazwy14 kwietnia1991wypadkukierunkuwykoleił sięrzekiPrzyczynąszyny














































Most Pilczycki stary


Ilustracja
Stary Most Pilczycki
Poprzednie nazwy
Lohebrücke
Lohe Brücke-Pilsnitz

Państwo

 Polska
Miejscowość

Wrocław
Podstawowe dane
Przeszkoda

Ślęza
Długość
24,2 m
Szerokość:
• całkowita
• jezdni
• chodników


10,3 m
7,0 m
1,54 m
Liczba torów tramwajowe
2
Data budowy
1959


Położenie na mapie Wrocławia


Mapa lokalizacyjna Wrocławia

Most Pilczycki stary

Most Pilczycki stary






Położenie na mapie Polski


Mapa lokalizacyjna Polski

Most Pilczycki stary

Most Pilczycki stary






Położenie na mapie województwa dolnośląskiego


Mapa lokalizacyjna województwa dolnośląskiego

Most Pilczycki stary

Most Pilczycki stary





Ziemia51°08′14″N 16°56′41″E/51,137222 16,944722

Most Pilczycki stary (Lohebrücke[1], Lohe Brücke-Pilsnitz[2]) – most położony we Wrocławiu, stanowiący przeprawę nad rzeką Ślęzą. Most zlokalizowany jest w rejonie osiedla Pilczyce (prawy brzeg rzeki) – Żerniki (lewy brzeg rzeki), w ciągu ul. Lotniczej i ul. Kosmonautów. Jest to most drogowo-tramwajowy, z dwoma torami tramwajowymi linii prowadzącej do Leśnicy, umieszczonymi w jezdni[1][3][4]. Po wybudowaniu nowego mostu Pilczyckiego, na północ od istniejącej przeprawy, most ten przeznaczony był głównie dla ruchu tramwajowego, z możliwością lokalnego dojazdu dla samochodów, a cały ruch kołowy przeprowadzony został nową przeprawą. Podczas budowy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i węzła drogowego, połączonego z przebudową ulicy Lotniczej wraz z nowym mostem, most ten służy jako przeprawa tymczasowa dla zapewnienia niezbędnego objazdu.


Współczesny most został odbudowany w 1959 roku jako most dwuprzęsłowy o konstrukcji wykonanej w technologii stalowej, z ustrojem nośnym w postaci belek z kształtowników o przekroju dwuteowym. Most ma długość 24,2 m, szerokość całkowitą 10,3 m, z czego 7,0 m to jezdnia, oraz chodniki 1,54 m szerokości. Nawierzchnia mostu wykonana została z kostki granitowej[4].


Niemieckie przedwojenne nazwy mostu przerzuconego nad Ślęzą – Lohebrücke – oznaczają wprost: most na Ślęzie; nazwa ta stosowana była w odniesieniu do wszystkich ówczesnych mostów przerzuconych przez Ślęzę – Lohe[1].


Dnia 14 kwietnia 1991 roku doszło na moście do groźnego wypadku. Jadący w kierunku Leśnicy tramwaj linii 10, wykoleił się i spadł z mostu na brzeg rzeki. Przyczyną tego wypadku były kamienie wciśnięte w szyny tramwajowe[2][5].



Zobacz też |


  • Wrocławskie mosty i kładki


Przypisy |




  1. abc Niemiecko-polski słownik nazw ulic (pol.). www.wratislavia.net. s. 172. [dostęp 2010-07-05].


  2. ab Most Pilczycki (pol.). wroclaw.hydral.com.pl – Wratislaviae Amici. [dostęp 2010-07-05].


  3. Mosty na Ślęzie (pol.). Mosty polskie. [dostęp 2010-07-05].


  4. ab 71. Most Pilczycki (pol.). W: Mosty [on-line]. ZDiUM. s. 11. [dostęp 2010-07-05].


  5. Historia straży pożarnej we Wrocławiu (pol.). www.kmpsp.wroclaw.pl – Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu. [dostęp 2010-07-05].



Linki zewnętrzne |


  • Most Pilczycki na Wikimapii (dostęp 2010-07-05)




Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...