Matra 530 Spis treści Pierwsza prawdziwa Matra | M530A | M530LX | M530SX | Wielkość produkcji |...


Samochody MatraSamochody sportoweSamochody z lat 60.Samochody z lat 70.Samochody tylnonapędowe


samochód sportowyfrancuskąMatraJean-Luc LagardèreMatra DjetRené Bonnetpocisku rakietowegoMatra R530SimcastalowejramiepoliestrowymFordaskrzynię biegówTaunusa 15M TStarga7 marca1967Geneva Motor ShowkonnyV4AlençonBrissonneau et LotzCreilszkła akrylowegoSonia DelaunaykonigaźnikaChrysler EuropeSimcaRomorantinMichelottihatchbacktarga




























































































Matra 530


Matra 530
Inne nazwy
Matra Sports M530A
Matra Simca M530LX/SX
Producent

Matra Automobiles
Okres produkcji

1967-1973[1]
Miejsce produkcji

 Francja
Poprzednik

Matra Djet
Następca

Matra Bagheera
Dane techniczne

Segment

G

Typy nadwozia
2-drzwiowa targa

Silniki

V4 1,7 l[1]Taunus V4 OHV

Skrzynia biegów
4-biegowa manualna

Rodzaj napędu

tylny
Długość
4197 mm
Szerokość
1560 mm
Wysokość
1245 mm

Rozstaw osi
2560 mm

Masa własna
875 - 935 kg

Poj. zbiornika paliwa
43 l
Liczba miejsc
4
Dane dodatkowe
Pokrewne

Taunus 15M TS
Renault 16
Konkurencja

Porsche 914



Matra 530 - tył nadwozia


Matra 530 – samochód sportowy zaprojektowany i wytwarzany przez francuską firmę Matra w latach 1967-1973[1].




Spis treści






  • 1 Pierwsza prawdziwa Matra


  • 2 M530A


  • 3 M530LX


  • 4 M530SX


  • 5 Wielkość produkcji


  • 6 Dane techniczne (M530A)


    • 6.1 Silnik


    • 6.2 Osiągi




  • 7 Przypisy


  • 8 Bibliografia





Pierwsza prawdziwa Matra |


W roku 1965 dyrektor generalny firmy Matra Jean-Luc Lagardère zdecydował się opracować samochód sportowy dostępny dla szerszego grona osób, a voiture des copains (samochód dla przyjaciół), jako następcę Matra Djet projektu René Bonnet. W rezultacie powstał ich pierwszy sportowy samochód - M530 (nazwa odwołuje się do pocisku rakietowego firmy Matra R530), zaprojektowany przez byłego projektanta firmy Simca Philippe'a Guédon. Tak jak poprzednicy, samochód ten był zbudowany na stalowej ramie z poliestrowym nadwoziem, silnik położony pośrodku auta. Rozważano wiele opcji, aby pogodzić koncepcję stworzenia auta o nadwoziu 2+2 z rozsądnym bagażnikiem oraz środkowo lokowanym silnikiem. Ostatecznie, podjęto decyzję o zakupie podwozia od Forda: silnik 1,7 l Ford Taunus V4 oraz skrzynię biegów wywodzącą się od Taunusa 15M TS. Ta konfiguracja jest na tyle kompaktowa, by zmieścić się pomiędzy tylne siedzenia i bagażnik. Innymi interesującymi cechami M530 były jej dach typu targa, podnoszone światła przednie oraz przede wszystkim nieprzeciętny, awangardowy design.



M530A |




M530A pomalowany przez Sonię Delaunay


Pierwsze 530 (oznaczone Matra Sports M530A) zostało udostępnione publiczności 7 marca 1967 roku na Geneva Motor Show. Samochód napędzał 70 konny silnik V4 (1,7l) Forda, który nadawał mu maksymalną prędkość 172 km/h. Samochód wszedł do produkcji miesiąc później. W pierwszych dwóch latach produkcji podwozie było produkowane przez Carrier w Alençon, a montaż w fabryce Brissonneau et Lotz w Creil[2]. Przedział silnika wczesnego modelu był dostępny po zdemontowaniu tylnej szyby ze szkła akrylowego.


W 1968 na specjalną prośbę dyrektora generalnego firmy Matra Jean-Luc Lagardère francuska artystka Sonia Delaunay pomalowała 530A[3].


W roku 1969 wprowadzone wiele zmian do 530. Przede wszystkim podwozie przeszło tą samą ewolucję, jak model Forda, z którego zostało zaczerpnięte oraz podwyższona została moc do 75 koni poprzez zastosowanie innego gaźnika. Po drugie, Matra zakończyła umowę z Chrysler Europe, by sprzedawać nowe samochody przez sieć dealerską Simca począwszy od roku i wspólnie wyprodukować następcę M530. Ostatecznie samochody były już teraz w całości konstruowane przez fabrykę Matra Automobiles w Romorantin.




M530LX




Matra 530LX - tył nadwozia



M530LX |


W roku 1970 na Geneva Motor Show przedstawione zostało auto Matra Simca M530LX, nieznacznie zmienione przez by Michelotti 530A. Najbardziej zauważalne zmiany to tylna klapa (teraz wykonana ze szkła) otwierająca się jak hatchback oraz przedni zderzak.



M530SX |


Tańsza wersja 530 - Matra Simca 530SX, została wprowadzona w październiku 1971[4]. W wersji SX brakuje dachu typu targa oraz podnoszonych świateł przednich. W zamian za to znalazły się w nim cztery lampy zamontowane w górnej części przodu samochodu. Auto dostępne było jedynie w dwóch kolorach: pomarańczowym i białym, również wykończenie było znacznie prostsze niż w wersji LX (zderzaki czarne w miejscu chromowanych). Nie było nagłośnione we wszystkich punktach handlowych, w których sprzedawano LX i sprzedawało się jeszcze słabiej od swojego starszego brata.



Wielkość produkcji |


Produkcja M530 została wstrzymana w 1973 roku, zbudowano 9.609 samochodów (2.062 530A, 4.731 530LX oraz 1.146 530SX)[5]. Nie zbudowano modeli M530 w wersji lewostronnej i nie istnieje żadna znana konwersja.



Dane techniczne (M530A) |



Silnik |




  • V4 1,7 l (1699 cm³), 2 zawory na cylinder, OHV

  • Układ zasilania: gaźnik

  • Średnica cylindra × skok tłoka: 90,00 mm × 66,80 mm

  • Stopień sprężania: 9,0:1

  • Moc maksymalna: 76 KM (56 kW) przy 5000 obr/min

  • Maksymalny moment obrotowy: 141 N•m przy 3000 obr/min



Osiągi |



  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 15,6 s

  • Czas przejazdu pierwszych 400 m: 19,9 s


  • Prędkość maksymalna: 172 km/h



Przypisy |




  1. abc 333 samochody sportowe. Reinhard Lintelmann. Ożarów Mazowiecki: Olesiejuk, 2015, s. 54. ISBN 978-83-7708-476-2.


  2. MATRA 530 (1967-1973)


  3. L'Incroyable Collection; Matra 530 Sonia Delaunay


  4. Simca & Matra Sports Club


  5. The Matra M530



Bibliografia |


  • 1967 Matra M530A Technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 13-05-2010].



Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...