Widok na Vessenots nieopodal Auvers Spis treści Historia | Opis | Przypisy | Linki zewnętrzne | Menu...


Malarstwo pejzażowe Vincenta van GoghaObrazy w Muzeum Thyssen-Bornemisza


hol.ang:obraz olejnyFJHVincenta van GoghaAuvers-sur-OiseMuzeum Thyssen-BornemiszaMadrycieCharles-François DaubignyPaul CézannePaula-Ferdinanda GachetaTheo van GoghCamille'a PissarropejzażeGeorges Michel





























Widok na Vessenots nieopodal Auvers


Ilustracja
Autor
Vincent van Gogh
Rok wykonania
1890
Technika wykonania
olej na płótnie
Rozmiar
55,0 × 65,0 cm
Muzeum

Muzeum Thyssen-Bornemisza

Widok na Vessenots nieopodal Auvers (hol. Een groep huizen in een landschap, ang: View of Vessenots Near Auvers)[1] – obraz olejny (nr kat.: F 797, JH 2003) namalowany przez Vincenta van Gogha w maju 1890 podczas jego pobytu w miejscowości Auvers-sur-Oise, obecnie w zbiorach Muzeum Thyssen-Bornemisza w Madrycie.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Opis


  • 3 Przypisy


  • 4 Linki zewnętrzne





Historia |


20 maja 1890 Vincent van Gogh przyjechał do Auvers-sur-Oise, niewielkiej wioski położonej trzydzieści pięć kilometrów na północ od Paryża, gdzie przed nim byli już inni artyści, jak Charles-François Daubigny i Paul Cézanne. W Auvers Vincent znalazł się pod opieką Paula-Ferdinanda Gacheta, lekarza i kolekcjonera sztuki, którego wynajął brat artysty Theo van Gogh z rekomendacji Camille'a Pissarro. Paromiesięczny okres spędzony w Auvers był bardzo produktywny. Podczas ostatnich tygodni swego życia Vincent namalował kilka portretów oraz liczne pejzaże, w tym "Les Vessenots", teren, na którym mieszkał doktor Gachet, pierwszy właściciel obrazu[2].


Van Goghiem w tym czasie miotały różnego rodzaju sprzeczne nastroje: z jednej strony ogromne połacie żyznej ziemi uprawnej, które malował, dawały mu poczucie wolności, a z drugiej – nasilały w nim uczucie melancholii i samotności, które w końcu doprowadziły go do samobójstwa[2].



Opis |


Pejzaż przedstawiający "Les Vessenots", na obrzeżach Auvers, ukazuje grupę starych, wiejskich domków umieszczonych tuż pod podniesionym horyzontem; przed nimi, na pierwszym planie, rozciągają się pola pszenicy, urozmaicone jedynie kilkoma kołyszącymi się drzewami. Dla oddania kolorystyki artysta użył tylko paru barw, głównie jasnych zieleni i żółcieni. Malowidło, podobnie jak wiele innych pejzaży powstałych w ostatnim okresie życia van Gogha, charakteryzuje się nerwowymi pociągnięciami pędzla, kładzionymi przez niego na płótno w powtarzającym się, falującym rytmie[2].


Tym, co według głównego kustosza i dyrektora artystycznego muzeum Thyssen-Bornemisza, Guillermo Solany odróżnia krajobrazy Auvers pędzla van Gogha od pejzaży jego możliwych prekursorów, jak Daubigny, Georges Michel czy płótna XVII-wiecznych malarzy holenderskich, jest wysoki horyzont, stanowiący ponadto "ogólną cechę zaawansowanego pejzażu w malarstwie drugiej połowy XIX w."[2]



Przypisy |




  1. David Brooks (Vincent Van Gogh Gallery): The Paintings: View of Vessenots Near Auvers (ang.). [dostęp 2012-03-25].


  2. abcd Paloma Alarcó w: Museo Thyssen-Bornemisza: Permanent Collection. Vincent van Gogh: "Les Vessenots" in Auvers (ang.). [dostęp 2012-03-25].



Linki zewnętrzne |



  • Obraz na stronie Museum Thyssen-Bornemisza (ang.) [dostęp 2012-03-25]




Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...