Oksywska Kolej Nadbrzeżna Literatura | Menu nawigacyjne
Historia GdyniKoleje wąskotorowe w PolsceGdańsk-Prusy ZachodnieOksywie
kolei wąskotorowejGdyniNiemcówII wojny światowejtorpedBabich DołachOksywiu
Oksywska Kolej Nadbrzeżna (niem. Uferbahn in Oxhöft) - nieistniejąca już linia kolei wąskotorowej 600 mm w Gdyni. Zbudowana została przez Niemców w latach II wojny światowej i tylko w okresie okupacji miasta była wykorzystywana.
Linia łączyła dwa niemieckie ośrodki badawcze torped: Torpedowaffenplatz Hexengrund w Babich Dołach i Torpedo Versuchs Anstalt Oxhoft na Oksywiu. Transportowano nią wyłącznie ładunki. Zajezdnia kolejki z warsztatem naprawczym była na Babich Dołach, w porcie na Oksywiu zbudowano tylko rampę do rozładunku.
Kolejka znana jest też pod nazwą "Kaszubski Ekspress". Tę potoczną nazwę nadali kolejce Niemcy - Kaschubenexpreß.
Po wojnie z jej pozostałości zbudowano m.in. rybacką kolejkę na zboczu oksywskiego klifu. Kąt nachylenia torów wynosi od 20 do 40 stopni i być może dlatego (błędnie) nazwano ją kolejką górską. Do przemieszczania wagonów służy wyciągarka znajdująca się w małym pomieszczeniu na szczycie klifu. Kolejka obecnie[kiedy?] wykorzystywana jest sporadycznie do zbierania połowu z nielicznych kutrów osady rybackiej na Oksywiu. Podobny wyciąg torowy do transportu połowów znajduje się przy przystani rybackiej na Babich Dołach.[potrzebny przypis]
Ostatnią pozostałością taboru używanego przez Niemców jest wagonik transportowy stanowiący stałą ekspozycję wystawy w schronie mieszczącym się w Gdyni przy ulicy Morskiej 189.
Literatura |
- Friedrich Lauck, Der Lufttorpedo. Entwicklung und Technik in Deutschland 1915–1945, Monachium 1981
Obiekty podwodne i militaria Zatoki Gdańskiej, praca zbiorowa, Gdynia 2001