Eksperyment łódzki Bibliografia | Menu nawigacyjnee


Eksperymenty pedagogiczne


eksperyment pedagogicznyŁodziEksperymentdziecilekarzypsychologównauczycielizdrowiaumysłowegoszkołach specjalnychszkołyuczniałódzkichwarszawskich




























Eksperyment łódzki

Okres prowadzenia
od 1959
Kraj prowadzenia

Polska Polska Rzeczpospolita Ludowa
Obszar prowadzenia

Łódź
Liczba placówek
początkowo 1 szkoła
Prowadzenie
A. Majewska, I. Laskowska

Eksperyment łódzki – eksperyment pedagogiczny będący działalnością doświadczalną rozpoczętą w 1959 w Szkole Podstawowej nr 101 w Łodzi.


Wszelkie działania prowadzone były pod kierunkiem A. Majewskiej oraz kierowniczki szkoły I. Laskowskiej. Eksperyment polegał na gruntownym przebadaniu wszystkich dzieci z klas I przez lekarzy, psychologów i nauczycieli. Miało to na celu ustalenia ich sytuacji rodzinnej, stanu zdrowia oraz rozwoju umysłowego. U uczniów wykazujących jakiekolwiek braki rozwojowe została zastosowana edukacja w szkołach specjalnych. Z pozostałej części dzieci postanowiono utworzyć nową klasę wyrównawczą. Dzieci wracały do klas macierzystych po wyrównaniu swoich braków.


Następne etapy eksperymentu połączono z wczesnym wykrywanie tych braków polegającym na tzw. wczesnymi zapisami do szkoły oraz tworzeniem grup wyrównawczych w takim czasie, aby wyrównanie deficytów rozwojowych następowało jeszcze przed wstąpieniem ucznia do klasy pierwszej. Tego typu działalność została rozszerzona na wiele innych szkół łódzkich, potem warszawskich, a następnie rozpowszechniona w całym kraju.



Bibliografia |


  • Wincenty Okoń: Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN, 1981, s. 68. ISBN 83-01-01958-1.




Popular posts from this blog

Paper upload error, “Upload failed: The top margin is 0.715 in on page 3, which is below the required...

Emraan Hashmi Filmografia | Linki zewnętrzne | Menu nawigacyjneGulshan GroverGulshan...

How can I write this formula?newline and italics added with leqWhy does widehat behave differently if I...