Eksperyment łódzki Bibliografia | Menu nawigacyjnee

Multi tool use
Eksperymenty pedagogiczne
eksperyment pedagogicznyŁodziEksperymentdziecilekarzypsychologównauczycielizdrowiaumysłowegoszkołach specjalnychszkołyuczniałódzkichwarszawskich
| ||
Okres prowadzenia |
od 1959 |
|
Kraj prowadzenia |
![]() |
|
Obszar prowadzenia |
Łódź |
|
Liczba placówek |
początkowo 1 szkoła |
|
Prowadzenie |
A. Majewska, I. Laskowska |
Eksperyment łódzki – eksperyment pedagogiczny będący działalnością doświadczalną rozpoczętą w 1959 w Szkole Podstawowej nr 101 w Łodzi.
Wszelkie działania prowadzone były pod kierunkiem A. Majewskiej oraz kierowniczki szkoły I. Laskowskiej. Eksperyment polegał na gruntownym przebadaniu wszystkich dzieci z klas I przez lekarzy, psychologów i nauczycieli. Miało to na celu ustalenia ich sytuacji rodzinnej, stanu zdrowia oraz rozwoju umysłowego. U uczniów wykazujących jakiekolwiek braki rozwojowe została zastosowana edukacja w szkołach specjalnych. Z pozostałej części dzieci postanowiono utworzyć nową klasę wyrównawczą. Dzieci wracały do klas macierzystych po wyrównaniu swoich braków.
Następne etapy eksperymentu połączono z wczesnym wykrywanie tych braków polegającym na tzw. wczesnymi zapisami do szkoły oraz tworzeniem grup wyrównawczych w takim czasie, aby wyrównanie deficytów rozwojowych następowało jeszcze przed wstąpieniem ucznia do klasy pierwszej. Tego typu działalność została rozszerzona na wiele innych szkół łódzkich, potem warszawskich, a następnie rozpowszechniona w całym kraju.
Bibliografia |
- Wincenty Okoń: Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN, 1981, s. 68. ISBN 83-01-01958-1.
|
xBlUBv34,glTv4WTNHjASR2,PVQX FfAR Vl3JpCZ8m 4,KQS f,3AIu oP,vT8YQbiM,T DmyHM1AAP7PZwoMa opON5lVNHc3T1rG,DS8A