Smooth jazz Spis treści Geneza i początki gatunku | Opis | Przedstawiciele gatunku | Podgatunki |...
Smooth jazz
improwizacjejazzemfunkpopR&BW latach 80.Marka NiedźwieckiegoProgramu III Polskiego Radialat siedemdziesiątychGrover Washington Jr.Spyro GyraPieces of a Dreamjazz fusionWes MontgomeryCreedem TaylorempopuBPMsaksofongitararytmpadysampleDavid SanbornCraig ChaquicoPeter WhiteDave KozsaksofonistaMarcin Nowakowskiurban jazzhip-hopuhip-hopemR&BDave KozBoney JamesPaul Jackson Jr.chill outujazzuR&BPat MethenyDavid SanbornMarcus Miller
Smooth jazz – typ muzyki, który łączy ze sobą instrumenty (czasami improwizacje) tradycyjnie połączone z jazzem oraz style takie jak funk, pop i R&B. W latach 80. zdobył ogromną popularność w amerykańskich stacjach radiowych. W Polsce smooth jazz był promowany przez Marka Niedźwieckiego podczas audycji Smooth Jazz Cafe na antenie Programu III Polskiego Radia. Gatunek często krytykowany przez ortodoksyjnych fanów jazzu.
Spis treści
1 Geneza i początki gatunku
2 Opis
3 Przedstawiciele gatunku
4 Podgatunki
5 Kontrowersje
6 Albumy definiujące gatunek
Geneza i początki gatunku |
Smooth jazz – w formie jaką znamy dziś – pojawił się na muzycznej scenie w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Pierwszymi artystami poruszającymi się w tym stylu byli Grover Washington Jr., Spyro Gyra oraz Pieces of a Dream. Wywodził się on z już istniejących stylów, włączając jazz fusion. Smooth jazz jednak skupia się na melodii, a nie – jak ten ostatni – na improwizacjach.
Korzeni tego gatunku można szukać w późnych latach 60., kiedy gitarzysta Wes Montgomery wraz z słynnym producentem Creedem Taylorem nagrali trzy utwory ("A Day in the Life" i "Down Here on the Ground" w 1967 roku oraz "Road Song" w 1968) składające się z instrumentalnych wersji podobnych do siebie piosenek pop takich jak "Eleanor Rigby", "I Say a Little Prayer for You" i "Scarborough Fair". Nagrania z tej sesji, skierowane do słuchaczy popu tak jak do fanów jazzu, są często uważane za istotny wczesny smooth jazz.
Opis |
Typowa smoothjazzowa piosenka jest utrzymana w downtempo (większość utworów jest grana w przedziale 90–105 BPM), skupia się na jednym instrumencie grającym główną melodię (najczęściej wykorzystywana jest kombinacja saksofon + gitara), a muzyczne tło stanowi rytm oraz pady lub sample.
Przedstawiciele gatunku |
Artyści i zespoły, którzy zdobyli sławę w smooth jazzie zmierzali do prowadzenia melodii w taki sposób, by móc ich rozpoznać po paru taktach. Dobrym tego przykładem jest saksofonista David Sanborn oraz gitarzyści Craig Chaquico i Peter White. Niektórzy, np. Dave Koz zasłynęli dzięki duetom z największymi gwiazdami gatunku. Polskim przedstawicielem smooth jazzu jest saksofonista Marcin Nowakowski.
Podgatunki |
Często spotykaną odnogą smooth jazzu jest urban jazz, który łączy z sobą elementy hip-hopu. Styl obrał sobie za cel dotarcie do ludzi słuchających radiostacji związanych z hip-hopem i R&B. Muzycy grający w tym podgatunku to np: Dave Koz, Boney James, Paul Jackson Jr.
Innym trendem w smooth jazzie jest łączenie jazzu i elektroniki, w wyniku której powstaje muzyka podobna do chill outu.
Kontrowersje |
Smooth jazz jest kontrowersyjnym pojęciem. Niektórzy miłośnicy jazzu twierdzą, że smooth jazz nie ma żadnego związku z samym jazzem, nazywając go elevator music.
Inni twierdzą, że jest to niezależny podgatunek jazzu, który łączy w sobie tradycyjne cechy stylu matki oraz nowoczesne brzmienia takie jak R&B. Co więcej, uznani przez publiczność muzycy – jak Pat Metheny, David Sanborn czy Marcus Miller – często bywają kojarzeni właśnie z smooth jazzem.
Albumy definiujące gatunek |
- Promise - Sade
First Wish – Chris Botti
Letter to Evan – David Benoit
Tourist in Paradise – The Rippingtons
Double Vision – Bob James i David Sanborn
Rise – Herb Alpert
Morning Dance – Spyro Gyra
Breezin' – George Benson
Feels So Good – Chuck Mangione
Festival – Lee Ritenour
Fourplay – Fourplay
Rapture – Anita Baker
Rapture – Bradley Joseph
Winelight – Grover Washington Jr.
Love's Silhouette – Pieces of a Dream
Smooth Night – Marcin Nowakowski