Lotnisko Poznań-Kobylnica Spis treści Infrastruktura | Historia | Zobacz też | Przypisy |...
Obiekty sportowe w PoznaniuSwarzędz (gmina)Lotniska w województwie wielkopolskim
kod ICAOAeroklubu Poznańskiego im. Wandy ModlibowskiejKobylnicyPoznaniagminy Swarzędzprzystanek kolejowyliniami kolejowymiVFRII wojny światowejNiemcy19421945KoziegłowyZieliniecKobylnica2829 stycznia1945radzieckieJanikowaZielińcawalk o PoznańbombowcówPo-2Ministerstwa Komunikacji19471953Liga Lotnicza1994Waldemar Pawlak
Lotnisko Poznań-Kobylnica | |||
Państwo | Polska | ||
Miejscowość | Kobylnica k. Poznania | ||
Typ | użytku publicznego | ||
Kod ICAO | EPPK | ||
Wysokość | 86 m n.p.m. | ||
Drogi startowe | |||
| |||
Częstotliwości radiowe | |||
| |||
Położenie na mapie gminy Swarzędz Lotnisko Poznań-Kobylnica | |||
Położenie na mapie Polski Lotnisko Poznań-Kobylnica | |||
Położenie na mapie województwa wielkopolskiego Lotnisko Poznań-Kobylnica | |||
Położenie na mapie powiatu poznańskiego Lotnisko Poznań-Kobylnica | |||
52°26′05,51″N 17°02′37,28″E/52,434864 17,043689 | |||
Strona internetowa |
Lotnisko Poznań-Kobylnica (kod ICAO: EPPK) – lotnisko użytku publicznego niepodlegające certyfikacji[1]Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Zlokalizowane jest w Kobylnicy koło Poznania, na terenie gminy Swarzędz. Często określane jest również jako Ligowiec (nazwę tę nosi pobliski przystanek kolejowy).
Spis treści
1 Infrastruktura
2 Historia
3 Zobacz też
4 Przypisy
5 Bibliografia
Infrastruktura |
Lotnisko posiada trawiasty pas startowy 100 × 700 m, 70-250° oraz niewielką betonową płytę do startu modeli. Teren lotniska ma kształt trójkąta, ograniczony z trzech stron 2-kilometrowymi zelektryfikowanymi liniami kolejowymi. Na terenie lotniska znajdują się również hangary oraz budynek biurowy Aeroklubu. Lotnisko jest otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości w AIP Polska VFR[1].
Historia |
Lotnisko powstało w czasie II wojny światowej – utworzyli je Niemcy w 1942 r. Oddział poznański (Gruppe 5 Wartheland) paramilitarnej organizacji lotniczej NSFK zorganizował Segeflug – Übungsstelle des NSFliegerkorpus Rossgarten (Rossgarten – niemiecka nazwa Kobylnicy). W 1945 r. o lotnisko i jego okolice toczyły się ciężkie walki. Stopniowo wypierano Niemców z terenów Koziegłowy – Zieliniec – Kobylnica. Nocą z 28 na 29 stycznia 1945 dwa radzieckie pułki – 244 gwardii nacierający od strony Janikowa i 246 od strony Zielińca pokonały niemiecką obronę zdobywając lotnisko. Bronił go zapasowy batalion powietrznodesantowy. Lotnisko stanowiło ważne miejsce podczas walk o Poznań, ponieważ służyło jako lotnisko dla bombowców Po-2. Po odejściu Rosjan lotnisko przejął ośrodek szkoleniowy Ministerstwa Komunikacji, który udzielił gościny Aeroklubowi Poznańskiemu. W latach 1947-1953 szkolenie szybowcowe prowadziła Liga Lotnicza – stąd właśnie wzięła się nazwa Ligowiec. W 1994 r. na lotnisku odbywały się Mistrzostwa Świata Samolotów Ultralekkich i Motolotni. Zawody oglądał premier Waldemar Pawlak, który odbył lot samolotem ultralekkim oraz wręczył zwycięzcom nagrody.
Zobacz też |
- 31 Baza Lotnicza
- port lotniczy Poznań-Ławica
Przypisy |
↑ ab ULC: Aktualizacja Rejestru Lotnisk Cywilnych (pol.). lotniczapolska.pl, 2017-04-28. [dostęp 2017-05-01].
Bibliografia |
- Tekst dotyczący historii lotniska został opracowany na podstawie informacji zawartych na stronie http://www.bogucin.swarzedz.pl
|
|