Funryu 2 Spis treści Historia | Opis konstrukcji | Przypisy | Bibliografia | Menu nawigacyjnee


Japońskie przeciwlotnicze pociski rakietoweJapońskie kierowane pociski rakietowe II wojny światowej


pocisk rakietowy ziemia-powietrzeII wojny światowejFunryuRo-TsuRo-SaRo-Tatunelu aerodynamicznymAsamasterolotkiżyrokompasy























































Funryu 2

Państwo

 Japonia
Rodzaj
przeciwlotniczy pocisk ziemia-powietrze


Długość
2,2 m[1][2]
Średnica
0,28[1] - 0,30[2]
Rozpiętość
0,88 m [1]
Masa
370 kg[2]
Napęd
silnik rakietowy na paliwo stałe[1][2]
Prędkość
845 km/h[1][2]
Zasięg
5000 m (pułap)[1][2]
Naprowadzanie
radiowe[1][2]

Masa głowicy
50 kg[1][2]

Funryu 2 – japoński pocisk rakietowy ziemia-powietrze z okresu II wojny światowej. Wybudowano kilka prototypów i przeprowadzono zakończone sukcesem testy pocisków ale nie weszły one do produkcji seryjnej i nie były użyte bojowo.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Opis konstrukcji


  • 3 Przypisy


  • 4 Bibliografia





Historia |


Prace nad pociskiem rozpoczęto w 1 Arsenał Lotniczo-Techniczny Lotnictwa Marynarki (Kūgishō) w 1944 w ramach programu Funryu[3].


Od początku zdecydowano, że pocisk ma być zbudowany jako rakieta na paliwo stałe z naprowadzaniem radiowym[3]. Pomimo, że zaprojektowano i przetestowano już wówczas w Japonii trzy rakiety które mogły być użyte do napędu pocisku (Ro-Tsu, Ro-Sa i Ro-Ta), do napędu Funryu 2 postanowiono zaprojektować i zbudować nową rakietę[3]. Nowy silnik miał ciąg o mocy 2400 kilogramów i czas pracy wynoszący 3,5 sekundy[3][2].


Z powodu bardzo poważnych trudności z zaopatrzeniem w materiały strategiczne, Kūgishō nie mogło zdobyć wystarczających ilości duraluminium do zbudowania prototypów pocisku, ostatecznie wymagane materiały zostały ukradzione z rządowych magazynów[1].


Z wykradzionych materiałów zbudowano kilka egzemplarzy pocisku, jeden z nich używany był do testów w tunelu aerodynamicznym, a pozostałe użyte zostały w testach przeprowadzanych w okolicy wulkanu Asama[1]. Pierwsze odpalenia pocisków miały za zadanie jedynie ewaluację pracy silnika i sprawdzenie charakterystyki lotu rakiety i nie były one z żaden sposób kierowane[1]. Pierwszy prawdziwy test Funryu 2 odbył się w lipcu 1945 kiedy w obecności przedstawicieli Marynarki odpalono pocisk w kierunku stacjonarnego celu na ziemi[1]. Lot rakiety był korygowany drogą radiową i pocisk uderzył o 20 metrów od celu[1]. Pomimo, że nie trafiono w cel test został uznany za udany ale był to także ostatni test tego pocisku i dalsze prace nad nim zostały przerwane z powodu zakończenia wojny[1].



Opis konstrukcji |


Funryu 2 był przeciwlotniczym pociskiem rakietowym napędzanym silnikiem rakietowym na paliwo stałe i naprowadzanym na cel drogą radiową[3]. Rakieta miała bardzo prosty kształt, do kadłuba pocisku przymocowano cztery drewniane skrzydła z ruchomy powierzchniami sterowymi działającymi jak sterolotki (elewony), na końcu rakiety, przy silniku, umieszczone cztery, mniejsze i nieruchome lotki[3].


Pocisk wyposażony był w podwójny, radiowy system naprowadzania na cel[3] i dwa żyrokompasy do stabilizacji pionowej[1][2].



Przypisy |




  1. abcdefghijklmno E. M. Dyer III: Japanese Secret Projects. s. 133.


  2. abcdefghij René J. Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War. s. 533.


  3. abcdefg E. M. Dyer III: Japanese Secret Projects. s. 132.



Bibliografia |



  • René J. Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War. Londyn: Putnam, 1979. ISBN 0-370-30251-6.

  • Edwin M. Dyer III: Japanese Secret Projects: Experimental Aircraft of the IJA and IJN 1939-1945. Hersham, Surrey: Midland Publishing, 2009. ISBN 978-1857803-174.





Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...