Marcin Bornus-Szczyciński Przypisy | Menu nawigacyjneNotka o Marcinie Bornus-Szczycińskim


Polscy tenorzyLudzie związani z Jarosławiem (Polska)Wykonawcy muzyki dawnejPolscy śpiewacy klasyczniUrodzeni w 1951


1951polifoniiXVIXVII wMarco da GaglianomonodiiliturgicznejFestiwalu Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu




Marcin Bornus-Szczyciński - (ur. 1951) - jeden z pionierów wykonawstwa wokalnej muzyki barokowej w Polsce, założyciel zespołu Bornus Consort.


Ukończył studia na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Przez cztery lata pracował jako asystent na Wydziale Zarządzania UW, następnie wybrał wolny zawód artysty muzyka. W 1986 w ramach stypendium rządu francuskiego odbył kurs mistrzowski w Konserwatorium w Paryżu.


Założyciel zespołu Bornus Consort (1981), który powstał w odpowiedzi na zamówienie redakcji muzyki dawnej Polskiego Radia i jako pierwszy w Polsce podjął próbę rekonstrukcji brzmienia małego męskiego zespołu wokalnego, w którym wymagana jest specyficzna technika wokalna.


Zespół specjalizuje się w polifonii polskiej z przełomu XVI i XVII w. Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, a także płyt z utworami Bartłomieja Pękiela, Piotra z Grudziądza, Mikołaja Zieleńskiego, Marcina Mielczewskiego, dzieła wszystkie Wacława z Szamotuł, polskie pieśni wielkopostne, śpiewy o św. Wojciechu, Chansons et Motets, Media vita i in. Koncertował w większości krajów europejskich.


Na zamówienie Teatru Wielkiego w Warszawie przygotował średniowieczny dramat liturgiczny "Ludus Danielis" oraz operę wczesnobarokową autorstwa Marco da Gagliano - "Dafne" (1608).


Współpracował m.in. z następującymi zespołami i orkiestrami:



  • w Polsce

    • Fistulatores et Tubicinatores Varsovienses (Warszawa),

    • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej (Warszawa),

    • Sinfonia Varsovia (Warszawa),

    • Concerto Palacco (Warszawa),

    • Schola Teatru Węgajty,



  • za granicą

    • Ars Cameralis (Praga),

    • Capella Regia Musicalis (Praga),

    • Musica Florea (Praga),

    • Haendelsverenigung (Amsterdam),

    • Les Arts Florissants (Paryż),

    • Codex Calixtinus (Paryż)

    • Hortus Musicus (Tallinn),

    • Linnamuusikud (Tallinn),

    • Akadiemia Starinnoj Muzyki (Moskwa),

    • Musicalische Compagney (Berlin),

    • La Petite Bande (Bruksela),

    • Cantio antiqua (Praga).




Ostatnio poświęcił się niemal wyłącznie monodii, szczególnie liturgicznej. Sam siebie chętniej niż muzykiem nazywa "tradycjonarzem", zajmującym się rozpoznawaniem, utrwalaniem i upowszechnianiem rozmaitych tradycji lokalnych.


Od 1991 wykłada liturgiczny śpiew tradycyjny w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów w Krakowie i Warszawie. Zainteresowanie dominikańską tradycją liturgiczną od XIII wieku do lat dwudziestych minionego stulecia zaowocowało badaniami we współpracy z francuskim muzykologiem i śpiewakiem, Marcelem Peresem oraz z Dominikiem Vellardem.


Był także inicjatorem i twórcą Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu oraz projektu "Siedem Tradycji" w ramach Festiwalu Kraków 2000. Prowadzi międzynarodowy festiwal "Pieśń Naszych Korzeni" w Jarosławiu. Do XIV edycji był też dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Dawnej Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu.[1]
Obecnie pełni rolę doradcy festiwalu.



Przypisy |





  1. Notka o Marcinie Bornus-Szczycińskim. [dostęp 2009-10-31].








Popular posts from this blog

Can't compile dgruyter and caption packagesLaTeX templates/packages for writing a patent specificationLatex...

Schneeberg (Smreczany) Bibliografia | Menu...

Hans Bellmer Spis treści Życiorys | Upamiętnienie | Przypisy | Bibliografia | Linki zewnętrzne |...